קרן הגידור הגדולה בישראל: "צונאמי" של מכירת נכסים שקליים בפברואר בשל המהפכה המשפטית

קרן הגידור הוותיקה ספרה, מהגדולות בארץ, יצאה במכתב חריג בו היא מתריעה כי לחקיקה המשפטית יש "הסתברות גבוהה להשלכות מהותיות על הכלכלה המקומית וסדר חיינו", ומנגד מציינת כי לאחר צלילה של עשרות אחוזים במניות בתל אביב – היא מזהה הזדמנויות

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

קרן ספרה, שנחשבת לאחת מקרנות הגידור הגדולות במשק, יצאה בימים האחרונים במכתב חריגים למשקיעים שלה, הן מבחינת התזמון של המכתב ובעיקר מבחינת התכנים הנאמרים בו. הקרן מציינת כי התקופה האחרונה היא "לא פשוטה", וכי "החקיקה המשפטית הפכה בחודש האחרון מאירוע בעל הסתברות להשפעה מועטה על השוק המקומי - לאירוע עם הסתברות גבוהה להשלכות מהותיות על הכלכלה המקומית וסדר חיינו". 

נתוני מאקרו חזקים לא יספיקו: האזהרה החריגה של מודי'ס מערערת את האסטרטגיה של שר האוצר 
הכלכלן הראשי של פורום קהלת: הרפורמה המשפטית עלולה להביא לפגיעה קשה בכלכלה 
"בתוך מגה אירוע כלכלי": מה אמרו בכירי המשק בפגישה עם הנשיא?

את הקרן הקימו בשנת 2004 שלושה שותפים, ישראל מור, דורון ברין ורון סנטור. מנכ"ל ספרה הוא אמיר לוי. ספרה, שמנהלת מעל ל-1.5 מילליארד דולר ב-7 קרנות גידור שונות, שלחה בימים האחרונים מכתב חריג למשקיעים שלה, שהם ברובם גופים מוסדיים ומשקיעים כשירים עם הון נזיל של מעל ל-8 מיליון שקל. במקום מכתב שגרתי שיוצא מדי רבעון ומלמד על התשואות שרשמה הקרן, נשלח מכתב בתחילת חודש מרץ שמתאר את ההתרחשויות האחרונות בכלכלה הישראלית. 

ירידה בולטת במיוחד באג"ח הממשלתיות הארוכות

במכתב מתארים מנהלי הקרן את חודש פברואר ככזה שהתאפיין ב"צונאמי" מתגבר, כדבריהם, של "מכירת נכסי סיכון שקליים מכל הבא ליד", מה שהוביל לירידה במחירי המניות והאג"ח המקומיים.

"הצונאמי", כך לפי דברי מנהלי קרן הגידור, הוביל לירידה בולטת במיוחד במחירי אגרות החוב הממשלתיות הארוכות. הן סיימו את החודש עם ירידה של כ-10.5% - "מהירידות (החודשיות) החריפות בעשור האחרון", לדברי ספרה.

לדבריהם, "ירידה זו הובילה לתמחור אגרסיבי חדש של נכסים שקליים מקומיים, החל מנדל"ן יזמי מקומי, ללא אבחנה ביחס למודל העסקי של החברות, וממשיך בנדל"ן מניב וחברות בענפים אחרים אשר כלל אינם קשורים לפעילות השוק המקומי".

בקרן מציינים כי חלק מהזדמנויות ההשקעה נובעות ממה שעשוי "להתברר כתגובת יתר קיצונית לארועים, וחלק אחר, חשוב לא פחות, מורכב ממניות של חברות שפעילותן העסקית לא חופפת לשוק המקומי וכמובן שלא מושפעת ממהלכי החקיקה שמתרחשים בישראל".

לכן למרות הנפילות החדות, בקרן הגידור מאמינים כי חברות שנפגעו ללא אבחנה ביחס להשפעת האירועים הפוליטיים בישראל, "עשויות בטווח הבינוני לתקן את העיוות התמחורי שנוצר", ובמילים אחרות, לזנק בחזרה מעלה. 

במקרה של קרן ספרה, גרמו הירידות החדות במחירי המניות בפברואר לירידות רוחביות שבחלקן חרגו בעוצמתן, כך שההגנות שנרשמו בגינן לא הספיקו. "חודש פברואר גם הציב לנו כמה דילמות כשפנינו להסתכלות עתידית", אומרים בקרן למשקיעים, "כמה מאיתנו היו מוכרים כעת את הדירה שבבעלותנו בירידה של 20%-25%?". הם ממחישים זאת על-ידי הצגת גרף מנייה של מבנה נדל"ן, אחת ההחזקות הארוכות של קרן ספרה. המניה שלה ירדה ב-16% בינואר-פברואר 2023, בעוד שמדד ת"א 125 ירד ב-4% בלבד. 

"סערות כלכליות נוטות לדעוך ולהתייצב" 

בקרן מוסיפים כי הסנטימנט השלילי בשוק בחודש פברואר "גרם לשורה רחבה של מניות הנסחרות בתל אביב לצלול בעשרות אחוזים במחזורי מסחר נמוכים", מה שעשוי לייצר כאמור הזדמנויות. לכן הם מסכמים כי כמשקיעים ותיקים בשוק, "אנחנו יודעים שלמרות שלפעמים קשה למצוא נקודות אחיזה במציאות החדשה שנכפתה על כולנו, חשוב לזכור כי בתוך האירוע הנוכחי כי אופיין של סערות כלכליות נוטה לדעוך ולהתייצב".

לכן החליטו בספרה להרחיב את פיזור תיק ההשקעות וחשיפתו ליותר חברות שהן יצואניות ובינלאומיות, ומהצד השני "ניצול הזדמנויות השקעה בחברות מקומיות, איכותיות ובריאות שנפגעו משמעותית במהלך החודש האחרון ועתידות לתקן עם שוך הסערה".

הם מציינים כי קרן ספרה מאסטרפאנד רשמה תשואה של 526.2% מאז שנוסדה לפני כ-20 שנה, בעוד שמדד ת"א 125 עלה ברוטו ב-224.1% באותו פרק זמן.

לגלובס נודע עוד כי הקרנות השונות של ספרה, עם חשיפה גלובלית, עקפו את מדדי הייחוס בינואר-פברואר. כך קרן ספרה הלת'קאר עלתה 0.15% מול מדד הייחוס DRG שירד 7%, קרן ספרה ביוטק שעלתה 10.9% מול ירידה של 0.7% במדד הייחוס XBI , קרן ספרה טק שעלתה 3.9% מול מדד בלוסטאר מניות טק ישראליות שעלה 0.4% , ואילו קרן ספרה יתר מינוס 2.5% מול מדד Sme60 בבורסה התל אביבית שירד 11.8%.

בתגובה לפניית גלובס אמרו בקרן ספרה: "הקרן נהנית מאחד הצוותים הוותיקים והמנוסים בענף, ואין לנו ספק שהקרן תמשיך בביצועיה המעולים. ספרה היא בית של הקרנות המובילות בישראל, ולראיה - ארבע מתוך חמש הקרנות הגדולות שלנו עשו מתחילת שנה תשואה עודפת בהשוואה למדדי הייחוס. אנו בטוחים שנמשיך להשיא למשקיעים שלנו, שנותנים בנו את אמונם, תוצאות טובות גם בעתיד".