אובר וליפט רושמות ניצחון לאחר שבית משפט בקליפורניה מאשר את זכותן להתייחס לנהגים כקבלנים

הפסיקה משמרת את המודל העסקי של כלכלת החלטורה אבל גם סוללת את הדרך למשא ומתן קיבוצי

אובר / צילום: Shutterstock
אובר / צילום: Shutterstock

החברות אובר, ליפט ואחרות זכו לניצחון כשבית משפט בקליפורניה פסק שיותר להן לשמר את מודל הקבלנים העצמאיים שלהן במדינה, פסיקה שעשויה לעזור להן להגן על המודל העסקי הזה במדינות אחרות.

בית משפט לערעורים בקליפורניה קבע שהחברות יכולות להמשיך להתייחס לעובדים כקבלנים עצמאיים במסגרת תקנה שהצביעו עליה במדינה, המכונה בשם הצעה 22, אם כי בית המפשט ביקש לסלק מההצעה סעיף שהגביל את יכולת הנהגים לעשות משא ומתן קיבוצי מול החברות.

אפקט הדומינו בשווקים: הקלף שיכול להפיל את כל הבנקים בעולם
יו"ר ננו דיימנשן על המבקשים להדיחו: "חבורה סנילית שמשקרת שוב ושוב"
למניות הדיבידנדים יש תחרות חדשה במרדף אחרי תשואות חזקות: כסף מזומן 

הצעה 22, שעברה בנובמבר 2020, מרשה לחברות האלה להמשיך להתייחס לכוח העובדים שלהם כקבלנים עצמאיים. בית משפט בקליפורניה קבע שההצעה אינה חוקתית ב־2021. הפסיקה מיום שני הפכה חלקים מהפסיקה של הערכאה הזו.

אובר וחברות אחרות משחקות משיכת חבל בקנה מידה עולמי עם רגולטורים בשאלה אם ואיך לתת לעובדים יותר הטבות כמו חופשות מחלה בתשלום וביטוח בריאות במודל המכונה כלכלת החלטורה, בה אפליקציות מפיצות משימות אינדיבידואליות למאגר של עובדים מזדמנים שהחברות לרוב מתייחסות אליהם כקבלנים עצמאיים.

קרב משפטי והוצאות של 200 מיליון דולר

מדינת קליפורניה תבעה את אובר וליפט ב־2020, ואמרה שהחברות מפרות חוק חדש במדינה שנועד לסווג מחדש את הנהגים של החברות כעובדים שלהן. בעקבות זה החל קרב משפטי, ששיאו היה הצעה 11, במסגרתה אובר, ליפט, DoorDash ו־Instacart ביקשו ממצביעים במדינה להחריג אותן מהחוק. החברות הוציאו סכום שיא של כסף על הצבעה בקלפיות בקליפורניה, כ־200 מיליון דולר.

החברות הבטיחו לעובדים גמישות לצד כמה הטבות במידה ומצביעים יצביעו בעד התקנות.

בפרסומות טלוויזיה, רדיו ודפוס בזמנו, אמרו החברות למצביעים שסיווג מחדש יחסל את הגמישות ממנה נהנים העובדים ויעלה באופן משמעותי את מחירי שיתוף הנסיעות והמשלוחים לצרכנים.

קבוצה של נהגי שיתוף נסיעות ואיגודי עובדים טענו שהצעה 22 אינה חוקתית. באוגוסט 2021, שופט מקליפורניה קבע שההצעה אינה חוקתית בגלל שהיא הגבילה את סמכות הרשות המחוקקת במדינה ואת יכולתה להעביר חוקים בנושא בעתיד. החברות ערערו על ההחלטה הזו, מה שהוביל לפסיקה מיום שני בבית המשפט הראשון לערעורים של קליפורניה.

"הפסיקה של היום היא ניצחון היסטורי לכמעט 1.4 מיליון נהגים המסתמכים על העצמאות והגמישות של עבודה מבוססת אפליקציות כדי להתפרנס, וליושרה של מערכת היזמות בקליפורניה", נכתב על ידי הקמפיין Prop 22 המקדם את האינטרס של החברות.

מניות אובר וליפט עלו כל אחת ב־5% במסחר לאחר סוף היום בעקבות הפסיקה. מניות DoorDash עלו ב־4%.

בעוד שבית המשפט שמר על מודל הקבלנים העצמאיים של החברות, הוא סילק סעיף שמקשה על העובדים להתאגד. בהצעה כפי שהצביעו עליה נדרש רוב של שבע שמיניות מהרשות המחוקקת של קליפורניה כדי לשנות את זכות העובדים כך שיוכלו לעשות משא ומתן קיבוצי, רף שמבקרים אמרו שיהיה קשה להגיע אליו. בית המשפט סילק דרישה זו משאר הסעיפים בהצעה.

"הזכות להתאגד יחד היא הדרך החזקה ביותר בה יכולים העובדים לאתגר את המודל העסקי הנצלני של חברות החלטורה, המרוויח מתשלום משכורות נמוכות והשתקת העובדים. הפסיקה של היום פותחת את הדלת לאפשרות הזו", אמרה תרזה ראת'רפורד, חברת דירקטוריון באיגוד הבינלאומי של עובדי שירות, איגוד עובדים שערער על החוקתיות של הצעה 22 לצד חלק מהנהגים.

הקבוצה שוקלת לערער על הפסיקה מיום שני בבית המשפט העליון של קליפורניה.

ההצעה קבעה את הטון

הצעה 22 קבעה את הטון לרגולציה של עובדי חלטורה בשאר המדינה. מדינת וושינגטון העבירה בשנה שעברה חוק המשמר את מודל הקבלנים העצמאיים של החברות. החברות גם שילבו כוחות כדי להניע הצבעה על תקנה הדומה להצעה 22 במסצ'וסטס, אבל בית המשפט העליון במדינה חסם את היוזמה הזו ביוני.

המאמץ לזכות בתמיכה ציבורית בקליפורניה גרם לחברות להבטיח לעובדים הגנות חדשות.

במסגרת הצעה 22, החברות יציעו ביטוח בריאות לנהגים העובדים 15 שעות או יותר בשבוע, ביטוח תאונות עבודה וכן 30 סנט נוספים על כל מייל שהם נוהגים והגנות נוספות. מבקרים אומרים שההטבות האלה לא מגיעות לרמת ההטבות מהן נהנים עובדים במשרה מלאה.

אובר, שתביעת הרגל העולמית שלה גדולה משל האחרות, הייתה צריכה לעשות ויתורים גדולים יותר מחוץ לארה"ב. החברה הסכימה ב־2021 להעניק לנהגים שלה בבריטניה מעמד של עובדים המאפשר להם לקבל תשלום על חופשות והפקדות לפנסיה, לאחר שמיצתה את כל האפשרויות המשפטיות שהיו בידיה.