פסטיבל מוזיקה באך שחייבים לשמוע והמותחן החדש בכיכובה של ג'וליאן מור שחייבים לראות

"פסטיבל באך" של תזמורת הבארוק ירושלים, המוקדש למוזיקה שיצר יוהאן סבסטיאן באך, גדול המלחינים של תקופת הבארוק, יכלול השנה קונצרטים, רסיטלים, ימי עיון ותערוכה מיוחדת המגיעה מבית הולדתו של המלחין בגרמניה • Sharper, הוא מותחן פסיכולוגי רב תהפוכות מהיוצר של "הכתר" ובכיכובה של ג'וליאן מור, המגלמת נוכלת המסתבכת בפקעת שקרים ורמאויות

ג'וליאן מור (בתפקיד מדליין) וג'סטיס סמית' (בתפקיד טום) ב-Sharper / צילום: אפל טי.וי
ג'וליאן מור (בתפקיד מדליין) וג'סטיס סמית' (בתפקיד טום) ב-Sharper / צילום: אפל טי.וי

סרט
Sharper 

זמין לצפייה: אפל טי.וי+
ז'אנר: מותחן פסיכולוגי
משך הסרט: 116 דק'
במאי: בנג'מין קארון
שחקנים: ג'וליאן מור, ג'ון לית'גו, סבסטיאן סטן, ג'סטיס סמית', בריאנה מידלטון
תסריט: בריאן גייטווד, אלסנדרו טנאקה
שפה: אנגלית
עלייה למסכים: 17 בפברואר
ציון IMDB:
6.6/10 (14,000 קולות)
ציון Rotten Tomatos:
70% - ציון מבקרי אתר
74% - ציון קהל

בלי יותר מדי פרסום, אפל טי.וי+ העלו לאחרונה לשירותי הסטרימינג שלהם את Sharper, סרטו הראשון של בנג'מין קארון, המוכר בזכות הסדרות שביים דוגמת "הכתר" (2016) ו"אנדור" (2022). במקביל לעלייתו באפל, בחודש שעבר הסרט יצא לאקרנים בבתי הקולנוע בארה"ב.

טום (ג'סטיס סמית'), בנו של המיליארדר ריצ'רד הובס (ג'ון לית'גו), פוגש את סנדרה (בריאנה מידלטון), סטודנטית מאוניברסיטת ניו־יורק, כשהיא נכנסת לחנות הספרים שלו. לאחר שמתפתחת ביניהם מערכת יחסים, סנדרה לומדת ממקס (סבסטיאן סטן) להתחזות, וגונבת כסף מטום. מקס פועל יחד עם מדליין (ג'וליאן מור), בת הזוג של המיליונר ריצ'ארד, המתכננת לרשת את הונו.

ביקורות מהעולם

"עם אנסמבל יוצא דופן של שחקנים, שיודעים לשחק את הפעולות המשתנות ללא הרף של הדמויות החלקלקות שלהם, תסריט חכם ומדויק של גייטווד ואלסנדרו טנאקה ובימוי נכון של בנג'מין קארון, 'שארפר' מזכירה כמה התגעגענו לבידור למבוגרים".
(פיט האמונד, אתר חדשות הבידור האמריקאי "דדליין", 7.3)

3 דברים שכדאי לדעת

● בריאנה מידלטון, המגלמת את סנדרה, סיפרה בראיון לאתר The Credits, שלפני תחילת הצילומים במאי הסרט, בנג'מין קארון, ביקש מהשחקנים לקרוא את הספר של הפסיכולוגית ושחקנית הפוקר מריה קוניקובה "משחק הביטחון" (2016), המסביר את הפסיכולוגיה, המניעים והשיטות של נוכלים. לדברי מידלטון, הספר הזה לימד אותה רבות ועזר לה לעצב את הדמות שהיא מגלמת בסרט.

● בראיון שפורסם בערוץ היוטיוב Critqal סיפרה ג'וליאן מור, המגלמת את מדליין, כי בנג'מין קארון, במאי הסרט, חשב לצלם את הסרט בלונדון או ברלין. אלא שמור התעקשה שהסרט יצולם בניו־יורק מכוון שזהו סיפור ניו־יורקי, עיר שבה הכל יכול לקרות.

● בראיון לאתר Creative Screenwriting סיפרו התסריטאים בריאן גייטווד ואלסנדרו טנאקה, שהעבודה על הסרט החלה כשטנאקה מצא את התסריט של Sharper, אותו כתב לפני עשור בזמן לימודי הקולנוע שלו. וכשהוא נתן לגייטווד לקרוא אותו, הם החליטו לשים בצד את כל הפרויקטים האחרים ולהתמקד בו.

למה בחרנו בו

לרגע אחד בהתחלה, במפגש בין טום וסנדרה בחנות הספרים הניו־יורקית, אפשר לחשוב שמדובר בסרט רומנטי נוסח "נוטינג היל". אלא שתוך זמן קצר, הסרט עושה סיבוב פרסה והצופה מבין שהוא בסרט אחר לגמרי - מותחן פסיכולוגי. העלילה הלא לינארית, הנבנית פרק אחר פרק, משאירה את הצופה סקרן לכל אורך הסרט, וגם כשנראה שהסוד כבר התגלה, מבינים שהוא רק הסתבך.

העבודה המרשימה של אנסמבל השחקנים לוקח את היצירה צעד אחד קדימה. לצד זוכת האוסקר, ג'וליאן מור וג'ון לית'גו הוותיק המופיע בתפקיד קצר, בולטת גם השחקנית המתחילה בריאנה מידלטון. היא מגלמת, עם יכולות משחק מרשימות, אישה אחת שמכילה בתוכה מספר דמויות.

פסטיבל

"פסטיבל באך"
תזמורת הבארוק ירושלים

מתי: 17-26.3
היכן:
ימק"א ירושלים ואולמות שונים ברחבי הארץ
לתכנית הפסטיבל ורכישת כרטיסים:
www.jbo.co.il
טלפון:
*6119 או 02-6715888
טווח מחירים:
מאירועי חינם ועד 180 שקלים

יוהאן סבסטיאן באך בציור של Gebel, המאה ה־18 / צילום: ויקיפדיה
 יוהאן סבסטיאן באך בציור של Gebel, המאה ה־18 / צילום: ויקיפדיה

מחר (שישי) ייפתח "פסטיבל באך" של תזמורת הבארוק ירושלים, המתקיים בפעם השביעית. תזמורת זו, בניהולו המוזיקלי של דוד שמר, היתה הראשונה בארץ שאימצה גישת ביצוע בעלת מודעות היסטורית, כלומר, שימוש בכלי תקופה והתייחסות לפרקטיקות הביצוע שהיו נהוגות בתקופת הבארוק (1600-1750).

הפסטיבל מוקדש ליוהאן סבסטיאן באך, גדול המלחינים של תקופת הבארוק. הוא יכלול מגוון קונצרטים, אותם יבצעו נגני תזמורת הבארוק ירושלים ומוזיקאים אורחים מהארץ והעולם. לצד הקונצרטים יכלול הפסטיבל אירועים בחינם לקהל הרחב, ביניהם תערוכה מיוחדת המגיעה מבית הולדתו של באך באייזנך שבגרמניה.

המיסה הגדולה של באך

במרכז הפסטיבל יעמוד ביצוע מיוחד של המיסה בסי-מינור ("הגדולה") מאת באך, אחת מהיצירות החשובות והמורכבות בתולדות המוזיקה המערבית. המיסה תבוצע בכלי תקופה מהבארוק, בהובלת המנצח והצ'מבליסט פיטר וילן, מנהלה המוזיקלי של תזמורת הבארוק האירית. איתו יופיעו תשעה סולנים מהארץ ומהעולם, ביניהם זמרת הסופרן קרן מוצרי (ישראל-הולנד), זמר הטנור הגרמני ריכרד רש ואחרים. כמקובל בביצועים תקופתיים, הביצוע יתבסס על שירה סולנית (שני סולנים לכל היותר בכל חטיבה) ולא על מקהלה גדולה.

"אומנות הפוגה" בביצוע "אנסמבל פניקס"

יצירה זו של באך נחשבת לאחד מפלאי המוזיקה המערבית. היא מבוססת על פיתוח של נושא פשוט באופן רב-קולי, תוך שימוש במגוון טכניקות קונטרפונקטיות (כלומר מספר קולות שונים המושמעים בו-זמנית). באך לא ציין מהם הכלים אותם ייעד לביצוע היצירה, ולכן יש לה ביצועים שונים מאוד - בצ'מבלו, עוגב, פסנתר, כלי מיתר, כלי נשיפה ועוד. הפעם תבוצע היצירה ע"י נגני אנסמבל "פניקס".

קונצרט "באך בעיר ובאך בכפר"

בקונצרט יבוצעו "קנטטת האיכרים" המפורסמת של באך וטריו-סונטה פרי עטו. לצידן תבוצע קנטטה דתית מאת גיאורג פיליפ טלמן, מלחין גרמני בן תקופתו של באך. את הקונצרט יבצעו סולני תזמורת הבארוק ירושלים בניצוח דוד שמר, ויצטרפו אליהם הסולנים נור דרוויש (סופרן) ולידור מסיקה (באס).

רסיטלים ויום עיון

ביום ראשון, 26.3, יתקיים בפסטיבל יום שיוקדש לפרטיטות של באך לצ'מבלו (פרטיטה היא יצירה לכלי סולו, הכתובה במספר פרקים). הוא יכלול תערוכה ושני רסיטלים, הראשון בביצוע פסנתרנים צעירים והשני בביצוע הצ'מבליסט הוותיק דוד שמר. יום העיון יתקיים בהנחיית המוזיקולוג ד"ר אורי גולומב, שתחום התמחותו הוא ביצועים שונים למוזיקה של באך.