אופנועים | בלעדי

לידיעת רוכבי האופנועים: מחיר ביטוחי החובה צפוי לזנק

נתונים שהגיעו לידי רשות שוק ההון מגלים כי עלות הנזקים שמשלם הפול, דרכו מבוטחים הרוב המכריע של רוכבי הכלים הדו גלגליים, זינקו בעשרות מיליוני שקלים • העלאת התעריפים תאפשר להקטין את הסבסוד שמעניקים בעלי הרכבים הפרטיים לרוכבי האופנועים

אופנועים חונים / צילום: פאול אורלייב
אופנועים חונים / צילום: פאול אורלייב

רוכבי האופנועים והקטנועים ישלמו בקרוב יותר בגין ביטוחי החובה שלהם. לגלובס נודע כי רשות שוק ההון בוחנת בימים אלו נתונים שהגיעו לידיה, לפיהם עלות הנזקים בגין תאונות בהם מעורבים כלי רכב דו גלגליים זינקה בשנים האחרונות, כך שנראה כי אין מנוס מלהעלות את תעריפי ביטוח החובה שלהם. 

לאחר חשיפת גלובס: הקיצוץ בפנסיה ירד סופית מחוק ההסדרים, היקף הפטור יעלה 
החברה עומדת לקרוס? כך תזהו את זה ראשונים 

נזכיר כי בשנת 2009 יצאו רוכבי האופנועים במחאה גדולה בעקבות הכוונה אז לייקר את תעריפי הביטוח בעשרות אחוזים ויצרו עומסים בכבישים במשך כמה ימים. כעת מדובר על עלייה מסתמנת של כ-10% בתעריפים.

כיום, רובם המוחלט של האופנועים והקטנועים מבוטחים באמצעות הפול, שהוא למעשה חברת ביטוח שבעלויות שלה נוטלות חלק כל חברות הביטוח הפרטיות, על פי נתח השוק שלהן מסך פרמיות ביטוח החובה. דוחות הפול לשנת 2021 (הדוחות לשנת 2022 טרם פורסמו), גילו כי ההפסדים עמדו באותה שנה על 384 מיליון שקל, מהם 344 מיליון שקל בגין ביטוחי אופנועים. יתרה מכך, הנזקים שנגרמו בגין תאונות בהן מעורבים כלים דו גלגליים עמדו על כמיליארד שקל, לעומת 933 מיליון שקל בשנת 2020.

הנתונים מגלים כי ציבור בעלי הרכבים הפרטיים, שאינם רוכבי אופנוע, נשא ביותר משליש מעלות זו. מכיוון שהפול הפסדי לאורך שנים, מועמסים חלק מהפסדיו על נהגי הרכבים הפרטיים אשר "תרמו" כל אחד בממוצע 175 שקל מפוליסת הביטוח שלהם כדי לכסות בשנת 2021 כ-340 מיליון שקל מאותם נזקים ששולמו על ידי הפול. כעת, בשל הגידול בתשלום בגין הנזקים, חצה הסבסוד על ידי הציבור את הרף המותר על פי חוק (שנע בין 5.5% ל-8%), ולכן צפוי להתרחש בקרוב ייקור התעריפים לרוכבים.

חברות הביטוח כיסו עוד 332 מיליון שקל מתוקף "צו החציה", לפיו החברה המבטחת את הרכב הפרטי שהיה מעורב בתאונה עם אופנוע תכסה 75% מהפיצויים בגין נזקי הגוף של רוכב האופנוע, גם אם היא התרחשה באשמתו של הרוכב. וכך, דמי הביטוח שמשלמים המבוטחים בפול מכסים פחות משליש מהנזקים.

120 אלף דו גלגליים מבוטחים בפול

נכון להיום מדובר על כ-120 אלף כלים דו גלגליים המבוטחים בפול, כשההערכה בשוק היא שעשרות אלפי כלים נוספים כלל לא מבוטחים. חברות הביטוח הפרטיות גובות עבור חלק מהאופנועים סכומים של 5,000 שקל ואף יותר, סכומים המשקפים את הסיכון הגבוה של הרוכבים לעומת הרכבים האחרים, בעוד שבפול הביטוחים הללו יכולים להסתכם גם במחצית המחיר, ומכאן שדמי הביטוח לא מספיקים לכסות את עלות הנזקים.

לצדם, מבוטחים בפול עוד כ-35 אלף כלי רכב פרטיים, חלק גדול מהם של נהגים שחברות הביטוח סרבו לבטח בשל פרופיל סיכון גבוהה שנגרם לדוגמה בשל ריבוי תאונות או הרשעות. בנוסף אליהם מבטח הפול כלי רכב נוספים דוגמת כלים הנדסיים כבדים. גם התעריפים של הרכבים הפרטיים והכבדים המבוטחים בפול צפויים להתייקר, בשיעור אפילו כפול מזה הכלים הדו גלגליים (כ-22%).

על פניו התייקרות התעריפים של ביטוחי החובה של הרכבים הפרטיים המבוטחים בפול תאפשר לחברות הביטוח לייקר את התעריפים גם אצלם. זאת מאחר שתעריפי ביטוח החובה המירביים תלויים במחירי הפול וחייבים להיות נמוכים מהם (כ-90%). אולם לפי שעה ברשות שוק ההון לא מתכוונים לאפשר לחברות לייקר תעריפים, גם לאחר שתחום ביטוחי הרכב הסב הפסדים של מאות מיליוני שקלים לחברות הביטוח בשנה האחרונה, בין היתר בשל התייקרות החלפים, עלייה בשיעור הגנבות וזינוק בשיעור התאונות.