לאחר חשיפת גלובס: הקיצוץ בפנסיה ירד סופית מחוק ההסדרים, היקף הפטור יעלה

השר חיים כץ, ממלא מקום יו"ר הוועדה לתיקוני חקיקה (תקציב), הודיע שסיכם עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על ביטול ההחלטה לפגוע בהטבות המס לפנסיות של הציבור • המהלך היה צפוי לחסוך למדינה כ-700 מיליון שקל בשנה, וכעת יצטרכו באוצר למצוא מקור תקציבי חלופי או לערוך קיצוץ רוחבי בתקציב

לאחר חשיפת גלובס: בוטל הקיצוץ בפנסיה, היקף הפטור יעלה ל-67% / צילום: Shutterstock, Artem Postoev
לאחר חשיפת גלובס: בוטל הקיצוץ בפנסיה, היקף הפטור יעלה ל-67% / צילום: Shutterstock, Artem Postoev

בוטלה הפגיעה שתוכננה על ידי משרד האוצר להטבות המס לפנסיות של הציבור. מדובר בתוכנית של האוצר במסגרת תקציב המדינה הקרוב, לבטל את הגדלת פטור המס על הפנסיות מ-52% כיום ל-67%. ביטול ההצעה נידון הבוקר (א') בוועדת השרים לתיקוני חקיקה (תקציב) בראשות ממלא מקום יו"ר הוועדה, שר התיירות חיים כץ, והוסרה בהצבעה מחוק ההסדרים.

מסתמן: יבוטל הקיצוץ בפנסיה שנחשף בגלובס | בלעדי
לידיעת ציבור הפורשים לפנסיה: המדינה מתכוונת לקחת מכם יותר מס 
פגיעה של מאות שקלים לכל חוסך: באוצר מנחיתים מכה על הפנסיות. ואיך מגיבים בהסתדרות? | ניתוח

בראשות הוועדה, שהצביעה בעד הסרת התוכנית מחוק ההסדרים, עמד שר התיירות חיים כץ, כממלא מקום שר המשפטים יריב לוין, היושב שבעה על מות אביו. כץ הודיע כי סיכם עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על ביטול ההחלטה שנכנסה כבר לתוך מסגרת תקציב המדינה, שאושר בממשלה לפני פחות מחודש. המהלך היה צפוי לחסוך למדינה כ־700 מיליון שקל בשנה, וכעת יצטרכו באוצר למצוא מקור תקציבי חלופי או לערוך קיצוץ רוחבי בתקציב.

המהלך שבוטל היה אמור לגרום לאובדן הכנסות של מאות שקלים בחודש לעובדים החוסכים לפנסיה. לאחר חשיפת תוכנית האוצר, הודיע יו"ר ההסתדרות ארנון בר־דוד כי יתנגד בכוח לפגיעה בהטבת המס שהובטחה לעובדים עוד לפני 15 שנים. בהמשך, בתחילת החודש נחשף בגלובס כי התוכנית של האוצר אכן צפויה להיגנז מתוכנית התקציב.

שר התיירות חיים כץ / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות
 שר התיירות חיים כץ / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

השר כץ רושם את ההישג לזכותו

באופן חריג, את העדכון הדרמטי על השארת הטבת המס לפנסיות לא הוציאו משרד האוצר או לשכתו של שר האוצר סמוטריץ'. הפרסום על הפנסיות נעשה על ידי שר התיירות, חיים כץ, המקורב להסתדרות - ומי שהיה היחיד שלא הצביע בעד אישור תקציב המדינה בממשלה.

אז התנגד כץ לתקציב המדינה המתוכנן ל־2023־2024 בעיקר בגלל גזירה אחרת של האוצר במסגרת חוק ההסדרים - ביטול המע"מ לתיירים - שבוטלה אף היא לא מזמן בלחץ כץ. ביטול הטבת המס לתיירים זרים הייתה אמורה לחסוך לקופת המדינה כ־1.8 מיליארד שקל בשנה. במצטבר, כץ כבר הכניס את אגף התקציבים באוצר ל"גירעון" של 2.5 מיליארד שקל, שכעת יצטרכו למצוא לו פתרונות כדי להתכנס אל מסגרות התקציב שאושרו בממשלה.

כץ מסר כי "מנענו פגיעה בחיסכון הפנסיוני בהיקף של 700 מיליון שקל בשנה. הורדת הסעיף לביטול המס מחוק ההסדרים מכניס בפועל את הטבת המס לתוקף. המדינה חייבת לכבד הסכמים ולקיים את החוקים שהיא מחוקקת גם אחרי עשרות שנים. אני מודה לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' שנענה לפנייתי, ובעקבות ההסכמות והחקיקה שהוצגה בפניו, הסכים לתמוך בהורדת הסעיף מחוק ההסדרים".

עוד הזכיר כץ כי הגדלת הפטור ממס משנת 2025 ל-67% היא תולדה של חקיקה שביצע בשנים 2008 ו-2012, כיו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות דאז, שקבעה את ההטבה כהסדרי פיצוי לציבור בגין ביטול החיסכון ההוני. 

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, מסר בתגובה לביטול תוכנית האוצר: "הבטחתי שלא תהיה פגיעה בגמלאים, ועמדתי במילתי. הבשורה החשובה שיצאה היום מוועדת שרים לתיקוני חקיקה לא הייתה מגיעה לולא הערנות שלנו והלחץ שהפעלתי בשבועות האחרונים כדי למנוע את הפגיעה החמורה במקבלי קצבאות הפנסיה. אני גאה בהישג ומתחייב שנמשיך להיאבק למען ציבור הגמלאים בישראל".