הממשלה גנזה את תוכנית האוצר לביטול הטבת המס לתיירים

שר התיירות חיים כץ התנגד לתוכנית משרד האוצר לביטול הפטור ממע"מ לתיירים זרים והיה חבר הממשלה היחיד שלא הצביע בעד אישור התקציב, וכעת היא נמחקה מחוק ההסדרים • התוכנית הייתה אמורה להגדיל את הכנסות המדינה בכ-1.8 מיליארד שקל בשנה, ושוקללה בתוך מסגרות התקציב

שר התיירות חיים כץ / צילום: עמית שאבי, "ידיעות אחרונות"
שר התיירות חיים כץ / צילום: עמית שאבי, "ידיעות אחרונות"

ועדת השרים לענייני תקציב החליטה היום (ג') למחוק את תוכנית משרד האוצר לביטול הפטור ממע"מ לתיירים זרים. תוכנית זאת, שנכנסה לחוק ההסדרים אשר אושר בממשלה בחודש שעבר, הייתה אמורה להגדיל את הכנסות המדינה בכ-1.8 מיליארד שקל בשנה, ושוקללה בתוך מסגרות התקציב.

טסלה פתחה ב"מלחמת מחירים" בסין, ועלולה להוביל לטלטלה גם בישראל | ניתוח
שיא של 4 שנים בהיצע הדירות החדשות בשוק. ומה קרה למכירות בתל אביב? 

שר התיירות, חיים כץ, התנגד למהלך מהרגע הראשון. כץ היה היחיד בממשלה שלא הצביע בעד אישור התקציב, וטען שמדובר במהלך שיכול להרוג את התיירות הנכנסת בישראל. תיירים זוכים כיום לפטור מתשלום מע"מ על שירותים שונים כמו לינה במלונות בישראל, שהם עדיין מהיקרים ביותר בעולם. לבסוף הצליח כץ לרתום אל עמדתו את חבריו לקואליציה, שהצביעו היום פה אחד בעד הוצאת גזירת המס לתיירים אל מחוץ לחוק ההסדרים שיונח על שולחן הכנסת.

באוצר צפו מראש שהרפורמה תעורר התנגדות פוליטית ותהיה קשה ליישום. לפי חלק מההערכות, גם אם התוכנית הייתה שורדת את שלב ועדת השרים, היא הייתה עלולה להתפצל מחוק ההסדרים בשלב הדיונים בכנסת.

השר כץ: "נביא תקציב ראוי לקידום התיירות שהיא מנוע צמיחה משמעותי"

עדיין לא ברור האם הממשלה תצטרך לערוך קיצוץ רוחבי בשווי הפטור ממע"מ שיישאר לבסוף כדי להתכנס אל תוך מסגרות התקציב. לפני שיחליטו על כך, ממתינים באוצר לראות אילו עוד סעיפים יעברו או ייפסלו, על מנת לערוך את החישוב הסופי.

השר כץ מסר: "אני מודה לראש הממשלה, לשר האוצר ולחבריי השרים שתמכו בבקשתי לבטל את הגזירה שהייתה מנחיתה מכה קשה על תעשיית התיירות. נביא תקציב ראוי לקידום התיירות בישראל שהיא מנוע צמיחה משמעותי".

יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, בירך על ההחלטה להשארת פטור המס על כנו: "העבודה המשותפת של נשיאות המגזר העסקי עם שר התיירות, מר חיים כץ ובשיתוף פעולה עם שר החינוך, חה"כ יואב קיש, נשאה פרי. אני שמח על ההסרה מחוק ההסדרים של הפרק שעסק בכוונה לבטל את הפטור ממע"מ לתיירים. מדובר בצעד מיותר שאינו תואם לאתגר בו מצוי ענף התיירות, על ממשלת ישראל לתת כלים משמעותיים להאצת הענף ואני שותף מלא יחד עם שר התיירות לקדם את ההליכים הללו".

לשכת התאום של תעשיית התיירות בישראל הודיעה כי היא "מברכת על ההחלטה של ועדת השרים שלא לפגוע בתיירות לישראל ולהותיר על כנו את הפטור ממע״מ לתיירים. התיירות הנכנסת היא נכס לאומי למדינת ישראל גם בפן הכלכלי, בפן ההסברתי וגם בתחום התעסוקה בענפי התיירות וממנה מתפרנסים עשרות אלפי משפחות בישראל ובפרט בפריפריה".