ישראל מאחורייך: התעשייה הצבאית של טורקיה צוברת תאוצה

יצוא הנשק של טורקיה מזנק בשנים האחרונות, וב־2022 נקבע במדינה שיא מכירות חדש שהגיע ל־4.4 מיליארד דולר, יותר מתקציבי הביטחון השנתיים של כמה מדינות אירופיות • הזינוק הזה מזכיר את העלייה בהיקף היצוא הביטחוני של ישראל, ומייצר כמה נקודות למחשבה

מל''ט באירקטאר TB-2 מתוצרת טורקיה מוצג במהלך חזרה על מצעד צבאי המוקדש ליום העצמאות בקייב, אוקראינה / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky
מל''ט באירקטאר TB-2 מתוצרת טורקיה מוצג במהלך חזרה על מצעד צבאי המוקדש ליום העצמאות בקייב, אוקראינה / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

בשבועות הראשונים לפלישה הרוסית לאוקראינה, קליפ מוזיקה מפתיע התחיל לצבור פופולריות במדינה שמצאה את עצמה תחת מתקפה אכזרית. הקליפ, שזכה במהירות ליותר ממיליון צפיות, הציג סרטונים שהראו משגרי טילים וטנקים רוסיים על הכוונת של מל"ט, כשברקע גברים שרים את המילים באוקראינית: "הכובשים הגיעו אלינו לאוקראינה, עם מדים חדשים וכלי רכב צבאיים, אבל המלאי שלהם נמס לפלדה... באירקטאר!".

כמעט 20 אלף ישראלים ביקרו בקהיר בשנה האחרונה. האם היא בדרך להחליף את שארם? 
אחרי יותר משנה של מלחמה, הכלכלה הרוסית מתחילה להתפרק 

השיר נכתב כהומאז' למל"ט באירקטאר TB-2 מתוצרת טורקיה שסייע לכוחות האוקראינים לשבש את המתקפה הראשונית של רוסיה, ולמעשה שינה את מהלך המלחמה בראשיתה. המל"ט, שמאז הספיק להתפרסם, מיוצר היום על ידי חברת ההגנה "בייקאר מקינה" שבסיסה באיסטנבול, ושקצין הטכנולוגיה הראשי שלה הוא במקרה חתנו של נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן.

אבל מל"טים הם לא הדבר היחיד שמעלה את מעמדה של טורקיה כשחקנית צומחת בתעשיית הביטחון העולמית. המספר העצום של עסקאות בינלאומיות שחברות הביטחון של המדינה ביצעו בשנים האחרונות חושף ביקוש מתגבר, השקעות גדולות במחקר ופיתוח, ומקור הולך וגדל למינוף ליחסי החוץ של טורקיה.

4.4 מיליארד ביצוא נשק

למרות חוסר הוודאות הכלכלית העולמית, יצוא הנשק של טורקיה חווה זינוק מדהים בשנים האחרונות. ב־2022 המדינה קבעה שיא חדש של 4.4 מיליארד דולר ביצוא נשק, יותר מתקציבי הביטחון השנתיים של כמה מדינות אירופיות. נשיאות התעשיות הביטחוניות של טורקיה דיווחה כי התעשייה הביטחונית של המדינה כולה רשמה בשנה שעברה מחזור של 10 מיליארד דולר.

צמיחת התעשייה הפכה את טורקיה לשחקנית מפתח בשוק הנשק העולמי, והיום היא ביתם של כ־2,000 חברות הפועלות במגזר. הצפי הוא שתגיע ל־6 מיליארד דולר ב־2023, סכום שלפי ראש נשיאות התעשיות הביטחוניות (SSB), איסמעיל דמיר, יכול להיות גם הרבה יותר גבוה.

במסיבת העיתונאים "יעדי תעשיית הביטחון 2023" שהתקיימה בטכנופארק איסטנבול, אמר דמיר כי "התעשייה הביטחונית הטורקית ממשיכה במאמציה לענות על הצרכים של יחידות הביטחון שלנו עם משאבים מקומיים, עם פרויקטים המבוצעים בפיקוח הנשיאות שלנו, מתכנון לייצור המוני, ממו"פ וחדשנות ועד למדיניות תיעוש, ועוד מגוון מחקרי תיאום מערכות אקולוגיות שיבטיחו מימון וקיימות".

הזינוק בהכנסות מזכיר את העלייה בהיקף היצוא הביטחוני של מדינת ישראל, שזינק ב־30% בשנת 2021 והגיע ל־11.3 מיליארד דולר (כ־36 מיליארד שקל). החברה הישראלית הבכירה, אלביט, הגיעה למקום ה־31 בעולם שנה שעברה ברשימת 100 החברות הביטחוניות השנתית שפרסם אתר Defense News עם היקף הכנסות של 4.77 מיליארד דולר ב־2021. אסאן הטורקית הגיעה למקום ה־49, עם היקף הכנסות של 2.25 מיליארד דולר.

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: Shutterstock
 נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: Shutterstock

הזדמנות מושלמת לטורקיה להציג לראווה את התוצרת שלה

המהפך בהשקעה של טורקיה במגזר ההגנה הפנימי, ששורשיו בתחילת שנות ה־2000, נתמך על ידי אסטרטגיית הממשלה לקידום השקעות מקומיות ועצמאיות. בעוד שטביעת הרגל של הייצור הצבאי של טורקיה עדיין קטנה בהשוואה לשחקניות גדולות כמו ארה"ב, רוסיה וסין, המדינה רשמה לעצמה את אחד ההישגים הבולטים של התעשייה הביטחונית שלה, הבאירקטאר.

מעבר לתפקידו המרכזי בסכסוך רוסיה־אוקראינה, המל"ט ייצג את טורקיה גם בסוריה, בלוב ובסכסוך אזרבייג'ן־ארמניה, והוכח כנשק יעיל. העובדה שכל הסכסוכים האלה זכו לכותרות ברחבי העולם זימנה לטורקיה הזדמנות מושלמת להציג לראווה את התוצרת שלה, בניסיונה להפוך ליצואנית נשק גדולה - במיוחד של מל"טים חמושים.

מל''ט באירקטאר TB-2 מוצג בתערוכה במכון הלאומי למדע וטכנולוגיה של צ'ונג-שאן (CSIST) בטייוואן / צילום: Associated Press, ChiangYing-ying
 מל''ט באירקטאר TB-2 מוצג בתערוכה במכון הלאומי למדע וטכנולוגיה של צ'ונג-שאן (CSIST) בטייוואן / צילום: Associated Press, ChiangYing-ying

ב־2016 נכנסו לשימוש מטוסי התקיפה הבלתי מאוישים הראשונים מתוצרת טורקיה, במהלך קרבות בין הצבא הטורקי לכורדים בדרום־מזרח המדינה. בדצמבר 2020 חתמה התעשייה האווירית הטורקית על הסכם ראשון לייצוא מטוסי ה"אנקה" עם תוניסיה, ולפיו היא תייצא למדינה הצפון־אפריקנית מל"טים בשווי של 80 מיליון דולר.

מל"ט התקיפה הטורקי החדש והגדול ביותר תוצרת חברת BAYKAR ביצע בדצמבר האחרון את המראת הבכורה שלו, והBayraktar TB2 משמש צבאות רבים בזכות מחירו הנמוך באופן יחסי - מה שמוביל את אוקראינה ומדינות אפריקאיות לתלות ממשית בו. בינתיים BAYKAR מפתחת גרסאות חדשות כמו TB3 ו־Kizilrlma, שעשויות לצמצם משמעותית את הפערים באיכות האמצעים בין טורקיה לצבאות מפותחים אחרים.

"השותפים שלנו מאוד מרוצים"

לפי המועצה האטלנטית, מכירות הנשק של טורקיה לא רק סייעו לה בשיפור הקשרים הבינלאומיים, אלא גם חיזקו את השפעתה באזורי מפתח כמו מדינות המפרץ ואירופה. יצוא הנשק של טורקיה, במיוחד מכירת רחפנים, סייע לה "לשפר את הקשרים" עם מדינות כמו קזחסטן, קירגיזסטן, טורקמניסטן ואזרבייג'ן, ואף ליצור קשרים חדשים עם מדינות אחרות כמו פולין, ערב הסעודית ותוניסיה.

ביריד הנשק הגדול ביותר במזרח התיכון, IDEX, שנערך בפברואר האחרון באבו דאבי, היה קשה לפספס את טורקיה. הביתנים האדירים שלה הציגו מגוון רחב של מוצרים, החל במשאיות משוריינות, ועד מל"טים, רובי סער, ציוד טקטי וטילים מונחי לייזר, והדגישו את התפקיד המתרחב של טורקיה בשוק הנשק העולמי.

"יש ביקוש בינלאומי משמעותי מהמזרח התיכון, מאסיה ומאירופה. גם מול המלחמה באוקראינה, טורקיה מנסה לעשות כמיטב יכולתה בתמיכה בציוד, כולל מל"טים ופלטפורמות קרקע", אמר אלפר אוז'יבלן, יו"ר חברת ההגנה הטורקית פאבו גרופ ל־CNBC במהלך הכנס. "זה מראה לנו שמוצרים טורקיים היו מפותחים מספיק לשימוש בשדות הקרב. הלקוחות והשותפים שלנו מאוד מרוצים".

אוז'יבלן ובכירים טורקים אחרים אישרו ל־CNBC שיש להם שותפויות ועסקאות עם כמה מדינות מפרץ, כולל איחוד האמירויות וקטאר, שרבות מהן משקיעות בהרחבת מגזרי ההגנה שלהן. איחוד האמירויות, ערב הסעודית וקטאר גם סיפקו תמיכה כספית משמעותית לטורקיה, או התחייבו למסחר והשקעות של מיליארדי דולרים.

בדבריו הדגיש אוז'יבלן את המומחיות שלו ושל חברות טורקיות אחרות בתחומים כמו קריפטוגרפיה, החיוניים לתקשורת מאובטחת בשדה הקרב, כמו גם תת־מערכות אלקטרוניות לרחפנים ולפלטפורמות יבשתיות. "טכנולוגיית מידע היא חלק מרכזי מתחום ההגנה, ואנחנו ממקמים את עצמנו בתחום הזה", הוא ציין.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, והאלוק באירקטאר, מנכ''ל יצרנית המל''טים הטורקית המוערכת / צילום: Associated Press, Ukrainian Presidential Press Office
 נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, והאלוק באירקטאר, מנכ''ל יצרנית המל''טים הטורקית המוערכת / צילום: Associated Press, Ukrainian Presidential Press Office

"אוקראינה חשובה יותר מהעסקים"

בעוד בעלות ברית נאט"ו ממהרות לתמוך באוקראינה בסכסוך שלה עם רוסיה ומספקות לה נשק, רבות מהן מתמודדות בעצמן עם מחסור חמור בתחמושת. כשמחסני הנשק שלהן מדוללים, הן פונות ליצרני הביטחון הטורקים לעזרה. גם הצבא של טורקיה עצמה, השני בגודלו בנאט"ו אחרי ארה"ב, מניע בעצמו ביקוש גבוה ליצרנים אלה.

"כל היצרנים מוזמנים לעוד חמש שנים לפחות", אמר ל־CNBC אמין אונר, יו"ר חברת ההגנה הטורקית אסאן גרופ. הוא סיפר שבחברה שלו עובדים במשמרות מסביב לשעון, למרות שאינם מייצרים כרגע עבור אוקראינה.

חברות אחרות כן עושות זאת, אך אינן מדברות על הנושא בפומבי. ממשלת טורקיה, ששומרת על יחסים עם מוסקבה ובמקביל גם מציעה בית לתושבים רוסים נמלטים, מקפידה לשמור על איזון עדין בין הצדדים כדי לשמש כמתווך בין השתיים.

עם זאת, עבור אוז'יבלן, אספקת ציוד לאוקראינה היא נקודת גאווה. לדבריו, "אם היא צריכה קצת ידע או מידע לגבי מערכות ספציפיות, אנחנו מעבירים להם את זה ללא תשלום. זה סוג של אחריות - אוקראינה חשובה עבורנו יותר מהעסקים".