האנליסטים תמימי דעים: מה צפוי בהחלטת הריבית של בנק ישראל?

בנק ישראל צפוי להעלאות היום את הריבית בפעם התשיעית ברציפות • רפי גוזלן, כלכלן ראשי ב-IBI בית השקעות: "ללא הרעה משמעותית במצב הגלובלי, הריבית הסופית תגיע לרמה של 5% כבר בחודשים הקרובים"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

בשעה שבארה"ב ובאירופה הריבית ממשיכה לעלות, כעת נושאים עיניים בישראל לעבר החלטת הריבית השלישית לשנת 2023, של בנק ישראל הצפויה להתרחש היום (ב').

בקרב האנליסטים ישנה תמימות דעים שהוועדה המוניטרית בראשות נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, תכריז על עלייה נוספת. הפעם בשיעור של 0.25% לרמה של 4.5%, העלאה תשיעית רצופה.

בנק ישראל: להעלאות הריבית השפעה נמוכה על ירידת מחירי הדירות
דוחות חברות הנדל"ן מגלים ממה הן חוששות יותר: עליית הריבית או המהפכה המשפטית | ניתוח
הסדקים במערכת הפיננסית מתגלים: השלב הבא של משבר הבנקים בארה"ב

לפני כשבועיים טען הנגיד: "האינפלציה נשארת דביקה בעולם ולא רק בישראל, וזה קרה במיוחד בתחום השירותים. אנו נחושים להוריד את האינפלציה אל תוך טווח היעד (1%־3%), ואם זה אומר להמשיך להעלות ריבית, זה מה שנעשה". אמירות מסוג זה הכינו את השוק לגישה ניצית ביותר של בנק ישראל במאבק באינפלציה.

רפי גוזלן, כלכלן ראשי ב-IBI בית השקעות, טען כי "ההתפתחויות השליליות בעולם והמערכת הבנקאית המעורערת מובילות להסתברות גבוהה יותר להעלאה ב-0.25%". כמו כן, בבית ההשקעות מאמינים שהעלייה הצפוייה אינה תהיה האחורנה בשנה הקרובה. "ללא הרעה משמעותית במצב הגלובלי, הריבית הסופית תגיע לרמה של 5% כבר בחודשים הקרובים". גוזלן מוסיף: "כרגע, לאור חוסר הוודאות בשוק, מוקדם לדבר על שינוי כיוון בהחלטות הריבית העתידיות של בנק ישראל".

גיא בית אור, הכלכלן הראשי בפסגות בית השקעות, מסביר: "ראשית כל, האינפלציה בישראל ממשיכה להיות גבוהה כאשר שני המדדים האחרונים הפתיעו כלפי מעלה". כעת סוברים בפסגות שהשווקים מתמחרים עליות נוספות בריבית בנק ישראל. כך שהסבירות להעלות נוספות בריבית הבנק היא גבוהה. בנוסף, המגמות הנראות בשוק מצביעות על העתיד. בנוסף לכך, בית אור מצביע על כך שהחוזים העתידיים מגלמים, לפי הערכתו, הפחתת ריבית בבנק ישראל בעוד כשנה.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו השקעות, מעריך שבישראל כמו בארה"ב יש סיכוי להורדת ריבית עוד השנה. לדבריו, ההקלה באינפלציה בארה״ב, שתלווה בהקלה במדיניות הריבית הנוקשה של הפד, תביא להיחלשות של הדולר ככל הנראה. אם כך יהיה, גם הלחץ על השקל יהיה נמוך יותר וזה יקל על האינפלציה בישראל.

בנוסף, מציין פריימן שההאטה הצפויה במשק המקומי תסייע גם היא להורדת הריבית. "הפגיעה בצמיחה ובהכנסות המדינה ממסים יגררו לצעדי התייעלות וצמצום עם הקיצוץ הרוחבי בתקציב המדינה. המשמעות היא האטה והתמתנות בפעילות הכלכלית ובלחצים האינפלציוניים", אמר. במצב זה, מסביר פריימן, בנק ישראל יפעל לצמצם את ההידוק המוניטרי בשלל דרכים. בין היתר, באמצעות הורדת ריבית מצומצמת או פעולה מדודה בשוק האג"ח.