אמנון שעשוע | פרשנות

הולך בין הטיפות ונרטב: המהפכה המשפטית מציבה אתגר חדש לאמנון שעשוע

מנכ"ל מובילאיי מנסה לא לנקוט בעמדה חד-משמעית לגבי החקיקה המשפטית, אך פעם אחר פעם הוא מוצא את עצמו מכבה שריפות שקשורות לנושא • למובילאיי יש קשרים ענפים ומערכת יחסים חזקה עם הממשלה הישראלית, מצבת עובדים מגוונת, והיא גם כפופה לתאגיד אמריקאי מסורתי שלא נוטה להתבטא פוליטית • אך כעת שעשוע עלול לגלות כי גם לעמימות יש מחיר

אמנון שעשוע / צילום: איל יצהר
אמנון שעשוע / צילום: איל יצהר

בזמן שיזמי הייטק בולטים נרתמו ל"מחאת ההייטקיסטים" נגד המהפכה המשפטית, מנכ"ל מובילאיי אמנון שעשוע מנסה באופן מגושם למדי להלך בין הטיפות, בניסיון לא להרגיז את אף אחד מהצדדים. שמו של שעשוע עלה לא פעם לכותרות בשבועות האחרונים, אך בשונה מבעבר, ספק אם הוא היה מרוצה מכך.

ח"כ ניסים ואטורי השכיר את רישיון הקבלן שלו, והוא לא היחיד 
המתקפה של השרים ושתיקת ראש הממשלה: נגיד בנק ישראל נאלץ להילחם על המורשת שלו | פרשנות
אלפי מתווכים עזבו את המקצוע, ובמשרד המשפטים מקדמים רפורמה בענף | בלעדי

התקרית האחרונה אירעה אתמול. שעשוע והחברה שהוא עומד בראשה נאלצו לפרסם הבהרה, לאחר שהוא התבטא באופן חמור במסגרת דיון שנערך על שמירת פרטי משתמשים בשרתים בישראל. שעשוע העריך בשיחה סגורה שמובילאיי תאלץ להוציא יותר פעילויות אל מחוץ לישראל בעקבות הדרישה של האיחוד האירופי לשמור פרטי משתמשים במדינות המוכרות כדמוקרטיות. לאחר שהדברים הודלפו ל"חדשות 12", החברה פרסמה כי "מובילאיי לא שקלה ולא שוקלת לצאת מישראל".

במקרה אחר, שהתרחש לפני שבועיים, שעשוע פרסם בעמוד שלו ברשת החברתית לינקדאין כי קיבל את פרס ישראל על מפעל חיים. הוא אמנם זכה לברכות רבות, אך גם ללא מעט קיתונות על הסכמתו לקבל את הפרס בעיתוי הרגיש.

בחודש פברואר הציג שעשוע עמדה מרוככת שאינה שוללת רפורמה במערכת המשפט - בניגוד לרוב הקולגות שלו מתעשיית ההייטק: "נדמה שרבים מסכימים שנדרשת רפורמה משפטית בישראל", כתב בפוסט בלינדקאין ומיד הוסיף: "אבל איך נכון לבצע רפורמה במדינה מורכבת כמו שלנו? כשאתה מוביל חשוב להיות זהיר, מחיר הטעות ביישום רפורמה בלתי זהירה גדול מדי. אל תמהרו. עצרו. קחו את הזמן לחשוב, להתלבט, להתייעץ, לבחון את ההשלכות בלב פתוח ונפש חפצה".

כמה שבועות בלבד לאחר מכן נאלץ לפרסם הבהרה על תקרית שהתרחשה בחברה: "אני מקפיד לא להביע עמדות פוליטיות למרות הלחצים עלי לעשות זאת, מתוך הבנה שאני מייצג את כולכם. עובדי החברה מייצגים את כל הרבדים של עם ישראל - ייצוג בהחלט מרשים", כתב בחודש שעבר לאחר שאחד העובדים העביר מיוזמתו הרצאה נגד הרפורמה המשפטית והציג בה את עמדת אימו המשפטנית. שעשוע ניסה להתרחק מהמחאה - איך היא הגיע עד משרדו ממש. "אני מבין שההרצאה גרמה לתחושת חוסר נוחות בקרב חלק מן העובדים שהשתתפו בה או שמעו עליה, אני מצר על כך ומכיר בכך שהייתה כאן טעות בשיקול הדעת - בעיקר שלי - כאשר אישרנו את ההרצאה", כתב.

יחסים קרובים עם הממשל

שעשוע נמנע מלהצטרף למחאות של חבריו עוד בטרם הציג שר המשפטים יריב לוין את החקיקה המשפטית. באמצע חודש דצמבר נולדה מחאת אנשי ההייטק בדמות מה שכונה אז כ"עצומת ההייטקיסטים", שהזהירה מהשינויים במערכת המשפט עליהם דיברו במשא ומתן הקואליציוני. חתמו עליה יזם הסייבר הסדרתי שלמה קרמר, מייסד מלאנוקס איל ולדמן, מנכ"ל פייבר מיכה קאופמן ונשיא וויקס ניר זוהר. והיו גם כאלה שבלטו בהיעדרם, גם ימים לאחר שפורסמה, בהם מנכ"ל צ'קפוינט גיל שויד, מייסד פאלו אלטו נטוורקס ניר צוק וכאמור שעשוע. 

לאחרונה שויד הבהיר כי צ'קפוינט לא העבירה כספים החוצה מישראל ואין שינוי בדרך ההתנהלות שלה בעקבות הרפורמה. צוק, שעבר לישראל לאחר תקופה ארוכה בפאלו אלטו ובונה כאן את עסקיו האישיים, עדיין לא התבטא בנושא

לכל אחד מהם סיבותיו עמו. ייתכן מאוד כי היו מהם כאלה שהתנגדו למחאות, העדיפו שלא להזדהות באופן פוליטי או שטענו שלא זו הדרך. שעשוע וצוק פועלים שניהם בתאגידים אמריקאים גדולים ואינם רואים עצמם ככאלה שיכולים להתבטא באופן פוליטי ככל שיחפצו, זאת למרות שמובילאיי יצאה להנפקה עצמאית ושעשוע דאג לשרטט סביב החברה הישראלית קו גדול שמאפשר לה אוטונומיה בתוך אינטל.

אבל קשה להתכחש לעובדה שהחברות שבראשן הם עומדים נטועות עמוק מדי במסדרונות הממשל, ויציאה פומבית נגד ממשלה עלולה להיות עבורם צעד אחד יותר מדי. צ'קפוינט ופאלו אלטו נטוורקס מחזיקות בחוזי אבטחת מידע עם גופי ממשל וביטחון ישראלים, ואילו מובילאיי מחזיקה במשך שנים קשר טוב עם משרד התחבורה ועם פוליטיקאים. צוק ושעשוע באופן אישי אחראים על הקמתם של בנקים חדשים בישראל - צוק הוא המממן מאחורי בנק אש, ואילו שעשוע הוא מיזמי וואן זירו.

מובילאיי ורשויות המדינה נפגשו בלא מעט נקודות בעבר הקרוב והרחוק. בשנת 2016 קידמה החברה את הערבת החקיקה להתקנת מערכות בטיחות מתקדמות על ידי היבואנים בכלי הרכב המיובאים על ידם, ובמקביל להוזלה של תעריפי ביטוח החובה. שנה לאחר מכן הוביל השר ישראל כ"ץ חקיקה נוספת שהיטיבה עם מובילאיי להתקנת מערכות התרעה קוליות מפני התקרבות לאזורי סכנה. עסקת הענק לרכישת מובילאיי על ידי אינטל שנחתמה רק חודשים אחדים קודם לכן, יחד עם מיליארדי הדולרים ששולמו כמס למדינה, עמדו ברקע הדברים.

השותפות עם המדינה הייתה משחק שבו כולם מנצחים. האזרחים נהנים מרכבים בטוחים יותר והוזלה בביטוח ואילו מוביליאיי - על אף שלא הייתה הספקית היחידה של מערכות בטיחות, ייצרה הכנסות מהתקנות רבות של רכבים זרים במוסכי היבואניות. מובילאיי ראתה בשותפות עם המדינה יותר מתרומה נטו לקופתה: הפיילוטים שנערכו בשותפות עם משרד התחבורה - כמו חקיקת חוק מערכות הבטיחות או הניסוי שערכה ברכבים האוטונומיים - היו עשויים להוות דוגמאות לשווקים גדולים רבים יותר בעולם ולפתח את החברה הירושלמית מעבר לים.

כעת עוסקת מובילאיי בבניית קמפוס ענק בירושלים שאמור להעסיק אלפי עובדים מקומיים נוספים, ונקודת החיכוך החדשה בין החברה והעומד בראשה לבין הרשויות נסובה סביב מנחת המסוקים שמתכנן שעשוע לבנות על גבו - בניגוד לעמדת המשרד להגנת הסביבה שבראשו עומדת כיום השרה עדית סילמן מהליכוד.

בין אילוצים כמו טיפוח הקשר עם גורמי ממשל, עבודתו באינטל, והעובדה שהאוכלוסייה המועסקת במוביילאיי מגוונת יותר, שעשוע מהלך בין הטיפות. עד עכשיו הוא ניסה להציג עמדות מפויסות, רכות, כאלה שמשתמעות לשתי פנים. שעשוע לומד כעת על בשרו כי ככל שיברח מהבשורה - היא תשיג אותו בחזרה, והבחירה שעשה לשתוק בנושאים הפוליטיים - שלא כמו מרבית עמיתיו למקצוע - מציגה אותו בעיקר כמי שמכבה שריפות, ולא כמי שמביע עמדה ערכית כאחד המנהלים המשפיעים בישראל.