ח"כ ניסים ואטורי השכיר את רישיון הקבלן שלו, והוא לא היחיד

השכרת רישיונות קבלן לחברה אחרת היא תופעה רחבת היקף שמתרחשת גם בפרויקטים ממשלתיים • רשם הקבלנים יוצא נגד התופעה ואומר כי יש שלל סנקציות שניתן להטיל על מפרי החוק, אך גם הוא מודה כי מקור הבעיה בחוק

ניסים ואטורי / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ניסים ואטורי / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ח"כ ניסים ואטורי עלה לאחרונה לכותרות כמי שרשום בתור הקבלן המבצע של פרויקט בנייה בתל אביב, בעודו חבר כנסת. לפי החשיפה בחדשות 12, ואטורי, שמחזיק ברישיון קבלן, השכיר אותו הלאה לקבלנים חסרי רישיון שיבצעו את הפרויקט בפועל בעוד שהוא רשום כקבלן המבצע.

אלפי מתווכים עזבו השנה את המקצוע, ובמשרד המשפטים מקדמים רפורמה בענף
המתקפה של השרים ושתיקת ראש הממשלה: נגיד בנק ישראל נאלץ להילחם על המורשת שלו | פרשנות 

אמנם מבצעי הפרויקט הסבירו שהשכרת רישיון היא עניין שבשגרה, אך רשם הקבלנים במשרד השיכון ראה זאת בחומרה שכן על פי החוק, קבלן אינו רשאי לאפשר לאחרים להשתמש ברישיונו בלי שהוא מבצע עבודות בפועל. הרשם אף הוציא צו הפסקת עבודה לפרויקט.

שורה של ארגונים למען העובדים, בהם קו לעובד, מען, הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה והקליניקה למען זכויות עובדים באונ' תל אביב, הגישו קובלנה לוועדת האתיקה של הכנסת. בקובלנה כתבו: "התנהגות לכאורה שאינה עולה בקנה אחד עם החוק ושיש בה כדי לסכן את שלום העובדים והציבור הרחב אינה תואמת את כללי האתיקה המינימליים המצופים מנבחרי הציבור, כל שכן למי שמכהן גם כסגן יו"ר הכנסת".

עמית גריידי, רשם הקבלנים, אמר לגלובס כי "אנחנו מכנים את השכרת הרישיון הלאה 'שימוש לרעה ברישיון קבלן'. זה אסור לגמרי - כשיש למישהו רישיון, הוא זה שצריך לעשות את העבודה".

הממונה על חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון עמית גריידי / צילום: משרד הבינוי והשיכון
 הממונה על חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון עמית גריידי / צילום: משרד הבינוי והשיכון

הוא מוסיף שהסכנה בכך היא "כשאתה מביא קבלן משנה צריך לוודא שיש לו רישיון מתאים, שהוא זה שנמצא באתר ועושה פעולות בנאיות וארגוניות. כשמגיעים לאתר, מצפים לראות שהקבלן המבצע עושה עבודה".

צביקה דוד, יו"ר אגף תשתיות וסגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, אומר כי "לקבלן לא רשום אין את הניסיון הנדרש לבצע את העבודות, והסיכון הוא בעבודה לא מקצועית. בנוסף יש בעיות של בטיחות ועבירות מס. העסק לא חוקי מכל ההיבטים".

לדברי גריידי, "יש שלל סנקציות שניתן להטיל על מפרים כמו צו הפסקת עבודה ל־15 יום. אפשר גם לזמן את הקבלנים לשימוע, במסגרתו יוטל עליו קנס כספי או אפילו שלילת רישיון".

"קיים גם במכרזים של הממשלה והעיריות"

אלא שלא מדובר בתופעה שולית או יוצאת דופן, וברוב הפעמים היא עוברת ללא כל סנקציה. דוד מתאר זאת כך: "יש עוסקים בענף שהם כביכול קבלנים - אבל ללא סיווג. זו תופעה נרחבת שכוללת מאות מקרים בבנייה ותשתיות. אמנם מנסים לעשות פעולות הסברה ואכיפה בעזרת הרשם, אבל התופעה לא מצטמצמת. זה קיים גם במכרזים של רשויות מקומיות, משרדים וחברות ממשלתיות".

שירי בכר־מסאמי, סמנכ"לית אגפי תשתיות ובנייה חוזית בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ, מסבירה מהיכן מגיעה התופעה: "קבלן ניגש למספר רב של מכרזים, בלי שהוא יודע מראש בכמה הוא יזכה. אם קבלן מקבל יותר מדי עבודות, אפשר באישור המזמין, שהוא יעביר הלאה חלק מהן. החובה שלו היא להיות שקוף מול הלקוחות ולהעביר עבודות רק לקבלנים מורשים אחרים שעומדים בתנאי המכרז והחוק ויכולים לעשות את העבודה בצורה המקצועית ביותר. העברת העבודה כשלעצמה אינה בניגוד לחוק, אם היא נעשית נכון".

הבעיה לפי בכר־מסאמי מגיעה מכיוון אחר. לדבריה, "לרשם הקבלנים יש שני מפקחים בלבד שעוסקים באכיפה. יש 30 שוטרים שעוסקים בענייני בטיחות ופשיעה כלכלית. במצב כזה, איך אפשר לאכוף הפרות של החוק?". ממשרד השיכון נמסר שהם עובדים גם עם חברת חקירות חיצונית. כך או כך, ברור שיש הרבה מקרים שאינם נחקרים.

גריידי אומר ש"היו בשנה האחרונה 30 מקרים של סנקציות בפועל נגד קבלנים". אלא שאין לו סדר גודל כללי לגבי היקף התופעה. לדבריו, "יש יותר מקרים לאחרונה, אבל אין מספרים מדויקים וקשה לעקוב אחרי זה. בחודשים האחרונים, שר הבינוי והשיכון ומנכ"ל המשרד רואים את זה לנגד עיניהם ובימים אלה אנחנו עובדים על דברים שצפויים לשנות את התחום".

הפתרון: לשנות את צורת המכרזים

ההצעה של דוד היא לשנות את אופי המכרזים הממשלתיים והמוסדיים. "היום הזכייה במכרזים המוסדיים היא רק על פי מחיר. צריך לתת ציון על איכות ובטיחות. נת"י ומשרד הביטחון כבר עושים את זה, וזה צריך להתרחב לגופים נוספים. כשמתחרים אך ורק על המחיר, זו כמעט 'פרצה הקוראת לגנב' שמעודדת תופעות פסולות כמו השכרה הלאה של עבודות".

גריידי מציין ש"האכיפה קשה, בין היתר כי החוק לא מגדיר טוב מהו קבלן. אנחנו רוצים חוק מדויק יותר. כשאתה קבלן ראשי בפרויקט, אתה זה שאחראי על כלל העבודות הבנאיות, אבל מביאים המון קבלני משנה וחברות כוח אדם - וזה יוצר תחום אפור. פעמים רבות לא ברור איפה עובר הגבול בין קבלנות משנה לגיטימית, למשל כאשר מביאים מומחה ספציפי לצורך ביצוע עבודה מסוימת, לבין תיווך וסחר במכרזים ועבודות בין קבלנים עם רישיון שעומדים בדרישות לבין כאלו שלא בהכרח".

ח"כ ואטורי מסר: "עבדתי בשותפות (עד שנבחר לכנסת) ויומני העבודה מראים שהייתי בשטח ופיקחתי על העבודה. הנושא מרגיז ופוגע באנשי מקצוע מוסמכים בעלי תעודה כמוני, וישנם קבלנים שבאמת מציעים את התעודה שלהם להשכרה".