הפרוטוקולים של הפד: "שיא הריבית עוד לפנינו, גם המיתון"

הערב פורסמו הפרוטוקולים של דיוני הבנק המרכזי בארה"ב לפני העלאת הריבית האחרונה במרץ • בפד מעריכים כי "צפוי מיתון קל בהמשך השנה, כשהיציאה ממנו תהיה איטית ותימשך כשנתיים"

פדרל ריזרב / צילום: Shutterstock
פדרל ריזרב / צילום: Shutterstock

אינפלציה גבוהה לצד שוק עבודה שנותר הדוק הביאו לכך שנציגי הפדרל ריזרב העריכו כי יבצעו העלאת ריבית גם במאי, למרות צפי למיתון בהמשך השנה. כך עולה מהפרוטוקולים של הבנק המרכזי לפני העלאת הריבית במרץ, שהתפרסמו הערב (ד'). הנציגים הדגישו כי מצב שיחייב את הבנק "בצעדי הידוק מוניטרי נוספים ייתכן בהחלט".

האינפלציה בארה"ב הפתיעה לטובה, מה יקרה לריבית ואיך יושפע הדולר? 

מהפרוטוקולים עולה גם כי חלק מנציני הבנק המרכזי חשבו שכדאי להשאיר את הריבית על כנה במרץ בשל משבר הבנקאות. עם זאת, לבסוף הנציגים הסכימו לבצע העלאה נוספת בשל רמת האינפלציה הגבוהה. חלק מהנציגים אף תמכו בהעלאת ריבית חדה יותר של 0.5%.

נציגי הוועדה דנו בכך שלמרות צעדי הבנק המרכזי נראה כי נתוני הכלכלה היו חזקים מאז פגישתם הקודמת. בנוסף, משבר הבנקאות שאליו נקלעה ארה"ב הביא לאי ודאות רבה ו"השפיע על האופק הכלכלי של ארה"ב". בתמלול נכתב כי יו"ר הפד ג'רום פאוול ביקש מסגנו לספק עדכן על מצב הבנקאות בארה"ב לאחר קריסת בנק סיליקון ואלי. מהבדיקה עלה כי הסקטור חזק ויציב. עם זאת, העריכו בפד ש"לאור ההשפעות הכלכליות בשל ההתפתחויות האחרונות במגזר הבנקאות, צפוי מיתון קל בהמשך השנה, כשהיציאה ממנו תהיה איטית ותימשך כשנתיים".

הפרוטוקולים של הוועדה המוניטרית מלמדים במה הנציגים התמקדו בהחלטת הריבית האחרונה, משקפים את ההיגיון מאחורי החלטות הפד ומגדילים את אמון השוק בהחלטות הבנק המרכזי.

הפרוטוקולים שמתפרסמים היום נוגעים לישיבת הבנק המרכזי שהתקיימה ב-21-22 במרץ, שבה הוחלט על העלאת הריבית בשיעור של 0.25% לרמה של 4.75%-5%. זאת למרות שארה"ב הייתה בעיצומו של משבר הבנקים לאחר קריסת בנק סיליקון ואלי וסיגנצ'ר בנק, במקביל האינפלציה עמדה אז על 6% ושוק העבדוה האמריקאי היה הדוק במיוחד. 

"האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים נותרה גבוהה"

לגבי יעד האינפלציה, נכתב כי "אינפלציה ארוכת טווח עדיין מעוגנת חזק לפי הנתונים",  וכי הצפי של הבנק חוזה ש"שיא הריבית עוד לפנינו וצפוי להגיע במאי 2023".

לעומת זאת, מודלים של הפד אינם חוזים ירידה ברמת הריבית אף בסוף שנת 2023.
ברמת הגורמים להתחזקות האינפלציה, נכתב כי שוק העבודה נותר הדוק מאוד ואף הגיע ל"שפל היסטורי", מה שמחזק את לחץ השכר. "האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים נותרה גבוהה ונראה כי היא אף גדלה באופן מתון ברבעון הראשון של השנה", נכתב.

בתוך כך, היום פורסמו נתוני האינפלציה בארה"ב לחודש מרץ. קצב האינפלציה השנתי ירד ל-5% - שפל של כמעט שנתייים, נמוך מהתחזיות שעמדו על 5.2% ומדובר בהתקררות משמעותית בהשוואה לפברואר. עם זאת, מדד הליבה שלא כולל את מחירי המזון והאנרגיה עמד על 5.6% (בהתאם לצפיות), עלייה קלה לעומת מ-5.5% בפברואר.