שר פיטנס | שאלות ותשובות

מאימפריית מכוני כושר לסף פשיטת רגל: השאלות הפתוחות בפרשת שר פיטנס

שר פיטנס נחשבה במשך שנים לאחת מרשתות מכוני הכושר הגדולות בארץ, עם שבעה סניפים ולמעלה מ־100 עובדים • אלא שבשנתיים האחרונות החברה צברה חובות, נקלעה למאבקים משפטיים, ולבסוף נמכרה לגוד פארם • מהן הסיבות שהובילו לקריסת החברה?

שר סנדה
שר סנדה

בשנת 2014 הקימו שיר סנדה ובן זוגה עידן מעטי את רשת מכוני הכושר שר פיטנס, שהפכה לעסק משגשג, עם 7 סניפים, 122 עובדים וחצי מיליון עוקבות באינסטגרם. אלא שבחודש שעבר פנו השניים בבקשה להקפיא את ההליכים נגדם לאחר שהגיעו למצב של חדלות פירעון. הקופה נותרה ריקה והחובות לנושים הצטברו לסכום של לפחות 24 מיליון שקל.

בית המשפט המחוזי בחיפה אישר בחודש שעבר את הרשת לגוד פארם, בבעלותו של איש העסקים רמי לוי והמייסדים אדם פרידלר ואוהד סנדלר. אישור המכירה נעשה במסגרת הליך חדלות פירעון אותו יזמו מייסדי הרשת.

הולמס פלייס נסוגה, וגוד פארם תרכוש את שר פיטנס ב-2.4 מיליון שקל
נושה נגד מכירת שר פיטנס להולמס פלייס: "פגיעה קשה בנושי החברה"
הפרקליט שהוביל את תיק הצוללות ופרשת בר רפאלי: "הייתי צריך להסביר שאנחנו לא תופרים תיקים"

סטודיו של שר פיטנס / צילום: מתוך העמוד הרשמי
 סטודיו של שר פיטנס / צילום: מתוך העמוד הרשמי

סנדה היא המותג מאחורי הרשת, ושימשה כמדריכה אישית. המיזם זכה להצלחה מסחררת והתרחב במהרה. אז איך מפסגת ההצלחה החברה נקלעה לקשיים והגיעה למצב שהביא את סנדה להיפרד מהבעלות על המותג?

1

מי אשם בקריסה? הגרסאות נחלקות

בני הזוג טוענים כי החברה נקלעה לקשיים בשנת 2020 בשל מספר אירועים שונים, ביניהם משבר הקורונה. המגפה אילצה אותם להפסיק את הפעילות לתקופה ממושכת, במקביל להתמודדות של סנדה עם חיידק אלים שהותיר אותה מורדמת ומונשמת לאחר לידת בנה, והוביל לתהליך שיקום ארוך. באותה השנה, מחזור הפעילות של שר פיטנס ירד ל־60% ביחס לשנת 2019. את שנת 2021 סיימה החברה עם הפסד של 4 מיליון שקל. למרות זאת, הרשת המשיכה לפתוח סניפים חדשים.

אולם, הנושים הגדולים טוענים להתנהלות כלכלית "בעייתית" של בני הזוג שבאה לידי ביטוי באורח חיים ראוותני: מכוניות יוקרה ומסיבת הודיה לבן שנולד בלמעלה ממיליון שקל - כל זאת על חשבון החברה. האירוע התקיים באולם הטראסק בתל אביב, וכלל הופעה של עומר אדם.

במקביל, בני הזוג המשיכו לרכוש מכשירים יקרים למרות שסבלו מירידה בהכנסות, חרף החובות שצברו. את תשלום האירוע מחשבון החברה נימקו בכך שמדובר באירוע שיווקי שהביא למנויות חדשות.

הנאמנים שמונו מטעם ביהמ"ש, עו"ד חגית נוב ורו"ח עישאן יאסר, הגיעו למסקנה הראשונית לפיה לא הייתה הפרדה בין ההוצאות האישיות של שר ומשפחתה לבין הוצאות החברה. בנוסף, הם ציינו כי קיים חשש שבני הזוג ביצעו העברות כספים מחוץ לחברה, וכי יש פערים בין הגרסה שמסר מעטי לבין המידע שהתקבל ביחס לעסקאות שבוצעו ערב הגשת הבקשה לפתיחה בהליכים. חשש נוסף שעלה הוא שנעשו העברות כספים בין החברה לקבוצת החברות ולטובת בני הזוג באופן המצריך בדיקה מעמיקה. כזו נערכת בימים אלו.

2

כמה כסף הנושים צפויים לקבל? 

רכישת הרשת על ידי גוד פארם הכניסה לקופת הנושים סכום של 2.4 מיליון שקל, בעוד החובות המלאים טרם ידועים, אך כאמור עומדים לכל הפחות על 24 מיליון שקל על פי הצהרת החברה. במסגרת הסכם המכירה מקבלת סנדה 10% ממניות החברה ועוד 5% בכל שנה בהתאם לביצועים למשך שלוש שנים.

שר פיטנס חייבת לבנק לאומי כ־6 מיליון שקל; 3.1 מיליון שקל לבנק דיסקונט; כ־3 מיליון שקל לחברת אמיר בובליל לטובת שיפוץ סניף פתח תקוה; 2.4 מיליון שקל לשיין שירותי נאמנות שוק הון; כמיליון שקל לישראכרט; וכמיליון נוספים לבנק מזרחי. בנוסף, חברת הבנייה אזימוט שבנתה את מרבית סניפי הרשת נותרה עם חוב של 3 מיליון שקל. החברה חייבת גם למשכירי הנכסים בהם היא פעלה כ־1.2 מיליון שקל, מתוכם לקניון רמת אביב כ־180 אלף שקל, לשיכון ובינוי ממנה שכרה שטח בקניון שער הצפון כחצי מיליון, והמשכירות פנו לגבות את הערבות שנמסרה להם במסגרת הסכם השכירות.

ואם לא די בכך, החוב האישי של שר עומד על כ־17 מיליון שקל לנושים. כעת, ההערכה היא שתוגש בקשה לפשיטת רגל, בין על ידה ובין על ידי אחד הנושים. גוד פארם התחייבה להציע לתובעים של שר ובן זוגה 850 אלף שקל אם יגיעו להסדר. בינתיים הכסף לא נכנס לקופה.

3

מה צפויה להרוויח שר סנדה מהמכירה?

בזמן שנערכת הבדיקה האם משבר הקורונה הוביל לקריסה או שמא הניהול של בני הזוג, סנדה תמשיך לעמוד בראשה תחת הבעלים החדשים, וצפוייה להרוויח שכר של 25 אלף שקל בחודש. ההחלטה של רשת גוד פארם להעסיק את סנדה כמנהלת בחברה אינה טריוויאלית וזוכה לביקורת בקרב אלו שהותירה בחובות גדולים. עם זאת, נראה שבמקרה של סנדה אין ברירה, לפחות בשלב הראשוני. היא הובילה את המקום מקצועית, צברה מוניטין, מעריצות רבות והיא הפנים של המקום.

כמו כן, לסנדה ולרמי לוי היכרות מוקדמת. ברשת רמי לוי השיקו בתחילת השנה סדרת מוצרי מזון בשיתוף עם שר פיטנס ובנוסף סנדה משמשת כפרזנטורית למוצרי החברה. ניכר כי גוד פארם רואה בהעסקתה של סנדה כצעד חשוב למדי. בדיון הצהיר נציג החברה כי חשוב להם לסייע לה להסדיר את חובותיה.

לפי ההסכם, מעבר לסכום המכירה המיידי שכבר עבר לקופת הנושים, גוד פארם התחייבה לשלם 850 אלף שקל נוספים לסנדה, אם יאושר לה הסדר נושים אישי או מתן הפטר. לפי ההסכם, סנדה זוכה ל־15% ממניות החברה.