הנאמן ברשת ג'מבו סטוק: חובות של 40 מיליון שקל

בדוח ראשון שהגיש עו"ד אמיר ברטוב, הנאמן של רשת ג'מבו סטוק, עולה כי ירידת המחזור כתוצאה מנטישת הלקוחות, עלויות המימון הכבדות של ההלוואות שהחברה נטלה ו"הבור" התזרימי אליו נקלעה בפתיחת סניפים, גרמו לקריסתה • עוד ציין הנאמן כי לאחר שיוגשו תביעות החוב, תגובש תמונת המצב המלאה, וסך החובות יהיה גבוה יותר

סניף של ג'מבו סטוק / צילום: ניצן גור
סניף של ג'מבו סטוק / צילום: ניצן גור

עו"ד אמיר ברטוב, הנאמן של רשת ג'מבו סטוק שקרסה וחדלה מפעילות בערב פסח והותירה אחריה חובות ענק, הגיש דוח ראשון לבית המשפט המחוזי בלוד, בו הוא מפרט את סך חובותיה של הרשת ואת המהלכים שהובילו ככל הנראה לקריסתה. עו"ד ברטוב מציין כי הוא קרוב למסקנה כי יש לחדש את פעילות הרשת באופן הדרגתי, בד-בבד עם מיצוי הליכי המכירה שלה.

הנאמן של ג'מבו סטוק ביקש מבית המשפט לאשר את מכירת הרשת
המהלכים שהובילו את רשת הסטוק הרביעית בגודלה לקשיים

"כבר כעת ברור כי לא ניתן להמשיך ולהחזיק את החברה במצבה הנוכחי, בו כל הסניפים נעולים, אינם פעילים ואינם מייצרים הכנסות, ובכך נגרמים, הלכה למעשה, נזקים כבדים לחברה ולנושיה", כתב עו"ד ברטוב בדוח. "המשך החזקת הסניפים סגורים פוגעת במוניטין של החברה ומרגילה את ציבור הלקוחות של החברה לפנות אל מתחריה. כך גם המשך החזקת הסניפים כשהם סגורים מונעת מהחברה מקור הכנסות פשוט ויעיל שיגדיל את קופת הנושים, יהווה מקור כספי למימון הוצאות הפעלת החברה ויגדיל משמעותית את הסיכויים למכור אותה כעסק חי ולהשיא ערך לנושים".

מנתונים ראשונים שאסף עו"ד ברטוב עולה כי סך החובות של החברה מוערכים נכון להיום בכ-40 מיליון שקל. הוא מדגיש כי מדובר בנתונים ראשוניים בלבד, וכי סביר להניח שבחלוף הזמן יתבהרו הנתונים, ולאחר שיוגשו תביעות החוב, תגובש תמונת המצב המלאה, וסך החובות יהיה גבוה יותר.

עוד הדגיש הנאמן כי בכל העת פונים אליו נושים שונים, בהם ספקים ונותני שירותים, הטוענים לקיומם של חובות קיימים ו/או חובות שעתידים להתגבש בקרוב, שאינם כלולים בנתונים הראשונים שנאספו.

עו''ד אמיר ברטוב / צילום: תמונה פרטית
 עו''ד אמיר ברטוב / צילום: תמונה פרטית

לפי הדוח, סך החובות בדין קדימה מוערכים בכ-17 מיליון שקל - ביניהם חובות לעובדים בסך של כ-720 אלף שקל, חוב למע"מ בסך 120 אלף שקל, חוב לביטוח לאומי בסך כ-60 אלף שקל וחובות נוספים כמו ארנונה ומים.

החובות לבנקים עומדים על סך של למעלה מ-17 מיליון שקל, כשהחוב לבנק לאומי עומד על סך של כ-8 מיליון שקל, החוב לבנק מזרחי טפחות עומד על כ-5.5 מיליון שקל, וסכומים נוספים קטנים יותר לבנק מרכנתיל, הפועלים, דיסקונט והבינלאומי.

החובות לספקים עומדים על סך של למעלה מ-20 מיליון שקל. קיימים חובות נוספים בגין הפרשות סוציאליות וערבויות בנקאיות בסך כ-2 מיליון שקל.

ונונו החליט לסגור את הרשת עקב איומים

בדוח מציין עו"ד ברטוב כי בעלי הרשת, רועי ונונו, יצר עמו קשר באמצעות עורך דינו, וכי הוא משתף פעולה עם הנאמן ועם הליך מכירת הרשת. לטענת ונונו, הוא עבר להתגורר בחו"ל לפני כשנה, ולאחרונה החליט שלא לשוב לארץ ולסגור את הרשת עקב איומים שקיבלו הוא ומשפחתו. עוד ציין הנאמן כי "נראה כי למר ונונו יש קשר אישי קרוב לעובדי הנהלת הרשת שהנאמן מעסיק, ויש חשיבות לשיתוף-הפעולה שלו בקשר להפעלתה הרשת והעסקת אנשים אלה".

מאז מינויו, נקט עו"ד ברטוב פעולות מיידיות במטרה לשמור את מצבה של החברה ולמנוע הידרדרות ופגיעה בה ובנכסיה, יחד עם פעולותיו להערכת נכסיה ובחינת אפשרויות הפעלתה כעסק חי. בין היתר מינה עו"ד ברטוב שירותי שמירה על החנויות, לאחר שלפחות בסניף אחד ברחובות ניסה אחד מספקי החברה לפרוץ לחנות ולקחת ממנה סחורה.

עוד צוין כי החברה לא החזיקה מערכת לניהול מלאי, ואין בידיה נתונים אודות היקף הסחורות שנכנסו אל החנויות אלא רק אודות המוצרים שנמכרו בפועל.

עוד התברר כי ספירת המלאי האחרונה בחנויות התבצעה בסוף שנת 2021. כלומר, בכל רגע נתון החברות אינן יודעות מהו המלאי המצוי בחנויות והמחסנים במדויק, ואין מערכת ממוחשבת של תיעוד המלאי בכניסה לחנות. כתוצאה מכך, לא עמדו בפניו נתונים עדכניים לגבי היקף המלאי המצוי בידי החברה, והוא לא יכול היה להעריך את שוויו.

בנוסף, למרות שלנאמן נמסר עם מינויו כי בכל אחד מסניפי הרשת מצוי סכום של כ-3,000 שקל לצורך הפעילות השוטפת, שהופסקה בפתאומיות כאמור - הסתבר כי מדובר בסכומים נמוכים משמעותית, בסך כולל של כ-13 אלף שקל.

רשת ג'מבו סטוק מונה 18 סניפים בפריסה גאוגרפית רחבה. סניפי הרשת פועלים תחת שני מותגים: ג'מבו סטוק ו-Street Jumbo.

כל סניפי הרשת נסגרו בתחילת חודש אפריל 2023, וכתוצאה מכך לא שולמו דמי השכירות עבור חודש מרץ 2023 ואילך. חלק מהמשכירים טענו כי תשלום דמי השכירות הופסק כבר בחודש פברואר, אך טענה זו טרם אומתה, ויש גם סניפים בודדים שהשכירות בהם הופסקה כבר בדצמבר, כך שהמשכירים לא קיבלו שכר דירה כבר לפחות חודשיים.

בדוח ציין הנאמן כי הוא מגבש תוכנית הפעלה לרשת שתאפשר, אם תאושר בבית המשפט, את חידוש העבודה בחלק מהסניפים כבר ביוני, בעקבות העובדה שפרסם הזמנה להציע הצעות לרכישת כל הרשת כולה, כך שהמצב לגבי כל הסניפים יתבהר עד לסוף חודש מאי. עוד הוא מציין כי נעשו אליו פניות רבות ממתעניינים שונים ברכישת הרשת, וכי הוא נמצא בקשר עם כל הפונים וגם מבצע פנייה יזומה מטעמו לגורמים שלדעתו עשוי להיות להם עניין ברכישת הנכס.

"נראה כי חלק מסניפי החברה פעל במתווה הפסדי"

במהלך חופשת פסח, לאחר שהצ'קים לספקים חזרו, והסניפים נסגרו בפתאומיות, ניתן צו הקפאת הליכים לרשת ג'מבו סטוק. בנק לאומי הגיש בקשה לצו במהלך חג הפסח, שבה נטען כי החברות ג'מבו סטוק צפון שרון וצ'אק בס חייבות לו 8 מיליון שקל, וכי הן נקלעו לאחרונה לקשיים באופן המסכן את המשך פעילותן.

הרשת ומשרדיה כאמור סגרו את שעריהם ב-5 באפריל 2023, וכל עובדי החברות - כ-300 במספר, מתוכם כ-15 עובדי מטה - קיבלו הודעה מהיום להיום שהרשת נסגרה, ושעליהם לעזוב את מקום עבודתם.

לחברות אין יתרות זכות בשום מקום, לרבות בחברת סליקת כרטיסי האשראי, והיכולת לפעול ולהתחייב אפילו להוצאות בסיסיות ביותר היא מוגבלת.

רשת ג'מבו סטוק היא למעשה שתי חברות פרטיות המוחזקות בבעלות מלאה של חברת ג'מבו שרון אחזקות בע"מ - חברת ג'מבו סטוק צפון שרון בע"מ וחברת צ'אק בס בע"מ. חברת צ'אק בס ניהלה את מטה הרשת ופעלה כקניינית עבור הרשת, והיא זו שהתקשרה בהסכמים עם הספקים השונים. לאחר מכן העבירה צ'אק בס את הסחורה שנרכשה לג'מבו סטוק - במסגרת הסדר בין החברות שמהותו עדיין אינה ברורה לנאמן הזמני - וג'מבו סטוק הפעילה וניהלה את סניפי הרשת.

בנוסף ניהלה צ'אק בס את חנות האינטרנט של הרשת והפעילה גם שני סניפים של הרשת. ג'מבו אחזקות היא חברה פרטית. רועי ונונו מחזיק במניות בשיעור של כ-88%, ויתרת המניות בשיעור של כ-12%מוחזקת על-ידי החברה המנהלת של מינהל קרן ההשתלמות לפקידים עובדי המינהל והשירותים בע"מ, שרכשה אותם ב-2022.

פרטי העסקה והשתלשלות האירועים מאז התרחשה, שהביאו לכך שכעבור תשעה חודשים מביצוע ההשקעה לפי שווי של מעל 120 מיליון שקל סגרה הרשת את שעריה, טרם ברורים. לטענת ונונו, ההתחייבות שנלקחה במסגרת העסקה לפתיחת סניפים חדשים והתארכות המשא-ומתן, כאשר במקביל החברה כבר מבצעת התחייבות זו בפועל, גרמו להכבדה על תזרים המזומנים של החברה ולקושי תזרימי מהותי שהכביד על פעילותה והיה גורם עיקרי לקריסתה.

ככל הנראה בשל הקושי התזרימי אליו נקלעה, צמצמה החברה את המגוון ואת האיכות של המוצרים שהזמינה, מה שגרם ללקוחות לנטוש את סניפי הרשת ולהעדיף את המתחרים, וכך נוצר מעגל שוטה שהזין את עצמו והעמיק את "הבור" התזרימי אליו נקלעה החברה, וככל הנראה חלק לא מבוטל מסניפי החברה פעל בשנת 2022 במתווה הפסדי.

ככל הנראה שילוב הנסיבות שנוצר הכריע את החברה. ירידת המחזור כתוצאה מנטישת הלקוחות, עלויות המימון הכבדות של ההלוואות שהחברה נטלה, "הבור" התזרימי אליו נקלעה החברה בפתיחת סניפים - כל אלה גרמו לכך שלקראת חודש אפריל 2023 נקלעה לחדלות פירעון, וצ'קים שמסרה לפירעון חזרו חלא כיסוי מספיק.