השוק האמריקאי נכנס לתקופת המתנה, והירידות עלולות להיות כואבות

היעדר הקונצנזוס בין שתי הקבוצות הדומיננטיות בשווקים - הקונים והמוכרים - מעיד שאין מגמת מסחר ברורה • החשש: ככל שתארך תקופת ההמתנה, כך מהלך הירידות יהיה קשה וברוטלי יותר

 

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

הכותב הוא מנתח טכני, בורסה גרף מקבוצת Guideline

לא ממש הופתעתי כששוק המניות האמריקאי החל לסגת בשבוע החולף - לא מהנסיגה עצמה ולא מהמהירות. מבנה המחירים, כלומר האופן שבו מסודרות נקודות השיא והשפל, מעיד שלא רק לקונים יש מה לומר אלא בעיקר למוכרים - הכישלון החוזר ונשנה ברמת ההתנגדות, מדדים רחבים יותר שמתקשים לעלות ועוד מגוון פרמטרים. ותתפלאו, זה לא קשור בשום צורה לריבית בארה"ב.

הלחץ מבנק ישראל והניסיון להרגיע: מאחורי מחיקת הענק של לאומי 
שני בנקים מחפשים יושב ראש, והדלת המסתובבת מהירה מתמיד | פרשנות

החשש הגדול שלי הוא שככל שתארך תקופת ההמתנה, והשוק ישתהה ברמות הנוכחיות, כך מהלך הירידות יהיה קשה וברוטלי יותר. אתם כמובן תשמעו את צהלות השמחה של השורטיסטים, שיראו את חשבונות המסחר שלהם צומחים, אבל מנגד חסכונות של שנים בפנסיות ובקרנות ההשתלמות יישחקו עד דק.

תעודות סל בחסר הן השקעה לגיטימית, ולא מעט משקיעים פרטיים מעדיפים להדיר את כספם ממניות בודדות לטובת תעודת סל. משקיע שחפץ בכך חייב לתחזק שתי רשימות מעקב נפרדות: אחת לתעודות סל בלונג והשנייה לתעודות בשורט.

בנוסף חשוב לזכור שהניתוח מתייחס לנכס הבסיס ולא מתבצע על התעודה, אלא אם נכס הבסיס אינו זמין לכם.

Bnkd היא תעודת סל בחסר (שורט) על חמשת הבנקים הגדולים בארה"ב. בעוד שהנטייה היא לעקוב בעיקר אחרי שלושת הגדולים, ולהתעלם מאחרים, הרי שבשוליים ישנן לא מעט הזדמנויות. חשוב לציין כי מדובר בתעודת סל ממונפת פי 3 על המדד, אך מי שמודע לזה יידע לנהל את הסיכונים. השבוע האחרון היטיב עם התעודה שזינקה ביותר מ־30%, אך לפי התנהגות השוק ומדד הבנקים האמריקאי - היא לא תעצור שם.

בגרף החודשי של התעודה ניבטת ההזדמנות המצויה בדרך. אולם בשל המינוף הקיים בה, העיתוי של רכישת התעודה הופך להיות קריטי, לכן יש להמתין לתיקון בטרם ביצוע פעולה כלשהי.

נסחרת מעל הממוצע הנע

בגרף החודשי אפשר לראות בבירור שתעודת הסל מדשדשת. מאז נובמבר־דצמבר 2022 רצועות בולינגר הפכו צרות ואופקיות. המשמעות היא שסטיית התקן יורדת, התנודתיות קטנה ואירועים מסוג זה מובילים בדרך כלל למהלכים חדים.

הנר של מרץ 2023 מלמד על עלייה חדה. בנוסף לכך מחזור המסחר האמיר משמעותית והתעודה חצתה כלפי מעלה את הממוצע הנע ל־20 חודשים (הרצועה האמצעית של בולינגר). בחודש שלאחר מכן חלה נסיגה קלה, המחזור ירד אך התעודה נותרה מעל הממוצע הנע. כלומר, בראייה ארוכת טווח מכינה תעודת הסל מהלך של עליות.

השאלה: האם יש מגמה ברורה. התשובה: אין

מנגד ישנם הקונים, שביום שישי האחרון השמיעו את עמדתם בקול גדול. שוק המניות האמריקאי, שהיה על סף שבירת הרצף העולה בגרף השבועי, התאושש וחתם שבוע תנודתי. נשאלת השאלה האם קונים אלו הם הראשונים להיכנס לקראת גל העליות, או האחרונים להיכנס בתום מגמת עלייה ובקרבה לרמת התנגדות.

הפעם אתמקד בגרף השבועי המייצג את ממד הזמן הבינוני. היומי תזזיתי מדי, ואילו החודשי זז לאט מדי. השאלה המרכזית היא האם יש מגמת מסחר ברורה. האמת היא שאין.

כשיש מגמת עלייה או ירידה, קיים קונצנזוס לגבי הכיוון מצד שתי הקבוצות הדומיננטיות בשווקים - הקונים והמוכרים. זה מתבטא באופן שבו מסודרות נקודות השיא והשפל על הגרף. מבנה המחירים מלמד כי "הכסף הגדול" חלוק בדעתו לגבי הכיוון העתידי - כל קבוצה ונימוקיה.

שימו לב לסידור האופקי כמעט לחלוטין של נקודות השיא והשפל. המוכרים המיוצגים על ידי נקודות השיא נמצאים סביב 4,250 נקודות ב-S&P 500, וכל עלייה לאזור זה מזניקה אותם לרצפת המסחר. מאידך הקונים עיקשים סביב 3,830 נקודות, וגם הם מביעים דעתם נחרצות.

אבל זה לא כל הסיפור. שימו לב לשני הנרות האחרונים בגרף - השבועיים האחרונים התאפיינו בפתיחה שלילית, ירידות, ולאחר מכן התאוששות מהירה שהביאה את שער הסגירה לשליש העליון של הנר, סמוך לגבוה השבועי. הצללית התחתונה של שני הנרות הללו ארוכה אף היא.

נרות אלו מוגדרים "נרות של קונים", אבל אין מקום לחגיגה. "נרות של קונים" אמורים לייצר המשכיות, כלומר הנר הבא בתור אמור להיות ירוק ולהתאפיין לא רק בעליות אלא גם בשליטה של הקונים. זה לא קורה עד כה, והחשש הוא שמדובר במוכרים האחרונים. את זה נוכל לדעת אולי כבר השבוע, תלוי בהתפתחות המסחר.

מה זה הממוצע הנע?

כלי מתמטי שממצע בסיס נתונים קבוע מראש. ממוצע נע ל-13 יחידות זמן, אוסף את 13 מחירי הסגירה האחרונים, ומחשב את מחיר הסגירה הממוצע לאותה תקופה. למה נע? כי כשמצטרף מחיר סגירה חדש, הראשון בסדרה מושמט, ושוב מחושבים רק 13 מחירי הסגירה האחרונים. ממוצעים נעים אינם כלים למתן איתותי קנייה ומכירה. הם איטיים, ולגמרי לא אמינים כשהשוק מדשדש. עם זאת, הם בין מדדי התאוצה הטובים ביותר שיש לשיטה להציע. 

השוק בעמדה שממנה יהיה לו נוח לרדת

לגרף השבועי צירפתי את רצועות בולינגר, שיכולות להתריע על מצבי קיצון. הקרבה לרצועה העליונה לא מיטיבה עם השוק, כפי שנוכחנו בעבר.

בתחתית הגרף תוכלו לראות את המדד הסטוקסטי. תפקידו של זה להתריע על מצבי "קניות יתר". העובדה שחצה את רמת 80% כלפי מטה, יחד עם פרמטרים נוספים שהוצגו ואחרים שחסכתי מכם, מראים שהשוק מצוי בעמדה שממנה נוח לרדת, ושרמת הסיכון גבוהה.

אם אתם בעניין כניסה למצבים שבהם ההימור גדול והסיכון המחושב קטן, זו הנקודה לקנות. אתם יכולים לשחק אותה בגדול או לספק אחר כך הסברים למה צדקתם, והשוק טעה.

אם אתם עושים שימוש בהיגיון, לא בהכרח בריא, אבל מבינים את רמת הסיכון שהשוק מציע, כדאי לכם לפי שעה להדיר רגליכם מהסיטואציה. כלי מתמטי שממצע בסיס נתונים קבוע מראש. ממוצע נע ל-13 יחידות זמן אוסף את 13 מחירי הסגירה האחרונים, ומחשב את מחיר הסגירה הממוצע לאותה תקופה. למה נע? כי כשמצטרף מחיר סגירה חדש, הראשון בסדרה מושמט, ושוב מחושבים רק 13 מחירי הסגירה האחרונים. ממוצעים נעים אינם כלים למתן איתותי קנייה ומכירה. הם איטיים, ולגמרי לא אמינים כשהשוק מדשדש. עם זאת, הם בין מדדי התאוצה הטובים ביותר שיש לשיטה להציע.