הסטודנטים בבאר שבע יוצאים נגד מחירי שכירות מופקעים

מתווכים מעלים בחדות את מחירי הדירות בעיר, במיוחד בחודשים שלפני תחילת הלימודים באוניברסיטה • קבוצת סטודנטים מנסה כבר מספר שנים להיאבק בתופעה • אחד המתווכים ששוחח עם גלובס: "בכל שנה קמה קבוצה כזו או אחרת, וזה אף פעם לא הלך להם"

בנייה חדשה וישנה בבאר שבע / צילום: Shutterstock
בנייה חדשה וישנה בבאר שבע / צילום: Shutterstock

אחד מהיתרונות של מגורים בבאר שבע הם דמי השכירות הנחשבים לנמוכים ביחס למחרים במרכז הארץ. אלא שגם בבאר שבע יש מי שמנסה לנצל את המחסור בדירות לשכירות ומנסה להעלות בחדות את המחירים, במיוחד בתקופות של גאות בביקושים כמו בחודשים לפני תחילת הלימודים באוניברסיטה.

מחירי השכירות טיפסו ב־6% מתחילת השנה, וזה כנראה רק פרומו לקיץ | ניתוח גלובס

עידו אטיאס, תושב העיר ואקטיביסט נדל"ן, מספר: "דירה של חדר שהייתה מושכרת כל השנה ב־1,000 שקל לחודש, פתאום בחודשים לפני תחילת שנת הלימודים האקדמית, המחיר שלה מזנק ל־1,500 שקל לחודש. זו שיטה שמטרתה לנסות לתפוס סטודנטים לחוצים בכדי לגבות מהר מחיר מופקע".

מקרים כמו שמתאר אטיאס מאגדים סטודנטים כבר ארבע שנים ברציפות בקבוצת וואטסאפ הפועלת במטרה למנוע ניצול של ביקוש עונתי להעלאת דמי השכירות. אטיאס מנהל הקבוצה הפועלת תחת השם "חלאס על שכירות מוגזמת - באר שבע" ונפתחת כל שנה מחדש לקראת פתיחת שנת הלימודים. הקבוצה האחרונה נפתחה לפני כשבועיים ומונה כיום כ־500 חברים.

"אני כבר ארבע שנים בעיר, ובתקופה של הקיץ מתחיל גל של עליית מחירים, וזה קורה לפני שמגיעים הסטודנטים מהמרכז שנתפסים כטרף קל", מספר אטיאס. לדבריו, העילה לגלי העליות הללו היא בעיקר "שיטת מצליח".

"בסוף העונה ישנן הרבה דירות ריקות, ומתווכים מנצלים את ההזדמנות ולוחצים על סטודנטים כדי שיסגרו כמה שיותר מהר במחירים מופקעים. שיטת הפעולה של הקבוצה שלנו היא לנטר את המודעות שמתפרסמות בפייסבוק, ובכל פעם שמתפרסמת דירה במחיר מופקע, שולחים אותה לקבוצה ואנחנו מגיבים. קורה בהרבה מקרים שבתוך הקבוצה יש שכנים לאותה דירה שמסבירים מה המחיר הראוי וכך בעצם מתנהל שיח לגבי המחירים הללו ודירות יקרות נשארות ריקות ללא ביקוש. אף בעל דירה לא רוצה להגיע לספטמבר מבלי חוזה סגור וכתוצאה המחירים יורדים".

המתווכים אינם מאמינים שמדובר בהתארגנות משמעותית. "אני נמצא בשוק של באר שבע ובמיוחד בגזרה הסטודנטיאלית יותר משבע שנים, ובכל שנה קמה קבוצה כזו או אחרת, וזה אף פעם לא הלך להם", אומר אחד המתווכים באזור הזה ששוחח עם גלובס.

לדבריו, "שיטת הפעולה של הסטודנטים היא להגיב בצורה אגרסיבית על כל מודעת שכירות וזה לא תמיד מצליח. אתן לך דוגמה דומה שקרתה פעם בפרויקט הבלוק, שם בעלי הנכסים ביקשו על דירת שני חדרים 3,000 שקל. אם תבוא היום לא תמצא דירה אחת שלא מושכרת, ולרוב הדירות מושכרות ב־3,300 שקל לחודש - אז זה לא באמת עובד.

"בסך-הכול אלה קבוצה של סטודנטים, ולא כולם - לא מדובר על התארגנות כוללת. זה קורה כל שנה ואף פעם לא מצליח".