עד כה, המבצע בעזה רחוק מהכותרות הראשיות בתקשורת העולמית

רוב כלי התקשורת הבינלאומיים והאירופיים אומנם דיווחו בקצרה על הנעשה בשתי היממות האחרונות, אך הם מתמקדים עד כה בנושאים חדשותיים אחרים, ובמיוחד בלחימה באוקראינה

יירוט של כיפת ברזל / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov
יירוט של כיפת ברזל / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

התקיפות של חיל האוויר בעזה נגד הג'יהאד האיסלאמי, ההכרזה על מבצע "מגן וחץ" ואף שיגורי מאות רקטות לעבר ערים ישראליות ביממה האחרונה אינם זוכים, נכון להבוקר (ה'), לסיקור עולמי נרחב. רוב כלי התקשורת הבינלאומיים והאירופיים אומנם דיווחו בקצרה על הנעשה בשתי היממות האחרונות, אך מתמקדים עד כה בנושאים חדשותיים אחרים, ובמיוחד בלחימה באוקראינה.

כלי התקשורת העולמיים נאבקים לשרטט את נקודת הפתיחה של העימות הנוכחי לטובת קוראיהם, ומנסים להציג משוואה מאוזנת יחסית הכוללת את הצד הישראלי והפלסטיני. "ארגונים צבאיים מעזה יורים רקטות אחרי תקיפות חדשות של חיל האוויר", דיווח אתמול בצהריים אתר ה"ביביסי", כמה דקות אחרי ההתראות שנרשמו באזור הדרום והמרכז. האתר דיווח על התקיפות שנעשו בתגובה לשיגור הרקטות ברצועה, בניסיון לסכל ירי לכיוון ישראל ונגד כוחות הסמוכים לגדר, אך היה אחד הבודדים שהקדישו לסבב הנוכחי כותרות בולטות.

ה"גרדיאן" הבריטי פירט בשעות אחר הצהריים כי "ארגונים צבאיים שיגרו לפחות 60 רקטות לישראל בתגובה לתקיפות מן האוויר". הידיעה באתר ציינה כי קיצונים בעזה "הנמצאת תחת מצור", ירו רקטות בתגובה לתקיפות "מפתיעות" של חיל האוויר יום לפני כן, שהרגו שלושה בכירים בג'יהאד האיסלאמי ולפחות עשרה אזרחים, לפי העיתון. ה"גרדיאן" ציין כי "מערכת כיפת ברזל העוצמתית של ישראל יירטה חלק מהרקטות, ולא דווח על נפגעים או נזק".

ה"שפיגל" הגרמני ניסה גם הוא להעניק הקשר לאירועים האחרונים. "מעגל של אלימות: ישראל ביצעה תקיפות נוספות בעזה, קיצונים פלסטינאים השיבו בשיגור רקטות". אתר המגזין דיווח אתמול כי "סירנות נשמעו היום גם בתל אביב", וכי זו הפעם הראשונה מאז אוגוסט בשנה שעברה שתושבי תל אביב נדרשו למצוא מחסה בשל אזעקת "צבע אדום".

בארה"ב, ה"ניו יורק טיימס" דיווח אתמול על כך ש"ישראל תוקפת שוב את עזה, ואומרת כי היא מכוונת על מטרות הג'יהאד האיסלאמי". הכותרת מתייחסת לתקיפות חיל האוויר, ורק בסוף כותרת המשנה מציין העיתון כי "קיצונים בעזה ירו מטחי רקטות לעבר ישראל". שני הצדדים, דווח, "נערכים לאפשרות של התרחבות והסלמת העימות". רשת CNN דיווחה הבוקר בדיעבד על "מאות רקטות ששוגרו לעבר ישראל".

אוקראינה עדיין בכותרות

הדיווחים נדחקים לעמודים האחוריים ולידיעות המרכזיות-פחות באתרים, מול סיפורים בינלאומיים כמו הקרבות בבחמוט שבאוקראינה וסיפורים מקומיים. כפי שהיה בסבבים קודמים, כלי התקשורת מתמקדים גם הפעם בהצלחה של מערכת "כיפת ברזל".

ה"וואשינגטון פוסט" הקדיש הבוקר ידיעה להצלחת המערכת. "צליל מוכר שב לדרום ישראל: הערבוב של סירנות והדי השיגורים של מיירטי כיפת ברזל", דיווח כתב העיתון. המערכת יירטה 60 מתוך 270 רקטות שנורו, דיווח העיתון לפני נתוני דובר צה"ל, ורק שלוש נחתו באזורים מיושבים.