המלצה לשר האוצר: לאפשר לבנק דיסקונט למכור את חברת כאל לגוף מוסדי

הצוות לבחינת החזקת גופים מוסדיים בחברות כרטיסי אשראי הגיש לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' את המלצותיו • הצוות ממליץ לקדם תיקון חקיקה שיבטל את האיסור המונע כיום מגוף מוסדי לרכוש את חברת כרטיסי האשראי "כאל", שהופרדה לאחרונה מבנק דיסקונט

סניף של בנק דיסקונט / צילום: Shutterstock
סניף של בנק דיסקונט / צילום: Shutterstock

הצוות לבחינת החזקת גופים מוסדיים בחברות כרטיסי אשראי הגיש לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' את המלצותיו, לפיהן אין מניעה לאפשר לגוף מוסדי לרכוש חברת כרטיסי אשראי. זאת לאחר שהצוות סיים התייעצויות עם גורמים רלוונטיים וקבלת התייחסויות מהציבור. 

● חדוה בר משכה את מועמדותה לדירקטוריון דיסקונט: זו הסיבה 
סמוטריץ' הכריע: חברת האשראי כאל תפוצל מבנק דיסקונט

הצוות לא מצא מקום להבחין בין רכישה ראשונה של חברת כרטיסי אשראי שהופרדה מבנק ישירות מהבנק, לבין רכישה שנייה. בהתאם, הצוות ממליץ לקדם תיקון חקיקה שיבטל את האיסור המונע כיום מגוף מוסדי לרכוש את חברת כרטיסי האשראי "כאל", שהופרדה לאחרונה מבנק דיסקונט, מידי הבנק.

הצוות, בראשות הממונה על התקציבים יוגב גרדוס ובהשתתפות מ"מ הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון עמית גל והיועץ המשפטי של משרד האוצר עו"ד אסי מסינג, מצא כי הצעד עשוי להגביר את התחרות בשוק האשראי ולחזק את חברות כרטיסי האשראי כמתחרות לבנקים. 

השפעות שליליות 

לגבי ההשפעות השליליות הפוטנציאליות, אף שהצוות סבר כי הסיכון שיתממשו נמוך, הצוות ממליץ על מספר צעדים נלווים שימתנו את הסיכונים האפשריים ויקדמו את התחרות בשווקים הפיננסים והריאליים: ראשית, מומלץ לקדם הוראות שיבטיחו הפרדה מבנית מובהקת בין חברת כרטיסי אשראי לגוף המוסדי המחזיק בה וכן להסדיר את ממשקי הפעולה בין אותו גוף מוסדי למערכת הבנקאית. בנוסף, מומלץ להקים צוות מעקב בהשתתפות משרד האוצר ורשות שוק ההון, לבחינת ההשפעות בפועל של שליטת גוף מוסדי בחברת כרטיסי אשראי על התחרות בשוק האשראי ובשוק הביטוח והחיסכון.

לצד המלצות אלה, ובהמשך לטענות שעלו מצד גורמים שונים במסגרת דיוני הצוות, הממונה על התקציבים והיועץ המשפטי במשרד האוצר סברו כי יש מקום לבצע עבודת המשך בעניין ריכוזיות הגופים המוסדיים והשפעותיה המשקיות, והמליצו להקים בהקדם ועדה לבחינת נושא זה. מ"מ הממונה על שוק ההון לא הצטרף להמלצה, וגרס כי הקמת הוועדה אינה נדרשת בעת הזו ומוטב שתתקיים בעתיד, תוך הסתכלות על כלל המערכת הפיננסית.

צוות הבחינה הוקם בחודש ינואר בהמשך להחלטתו של שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', להפריד את חברת כרטיסי האשראי "כאל" מבנק דיסקונט, בדומה לשתי חברות כרטיסי האשראי שהופרדו מהבנקים בעקבות חקיקת החוק להגברת תחרות בשוק הבנקאות בשנת 2017. כחלק מאותו החוק, נקבע כי גופים מוסדיים לא יוכלו לרכוש את חברות כרטיסי האשראי מידי הבנקים, אך לא נאסר עליהם לרכוש אותן בעתיד. בכך, נוצר מצב ייחודי בו כאל, בניגוד לשתי המתחרות שלה שכבר אינן בבעלות בנק, אינה יכולה להימכר כיום לגוף מוסדי.