חדוה בר משכה את מועמדותה לדירקטוריון דיסקונט: זו הסיבה

המפקחת על הבנקים לשעבר הגישה מועמדות לדירקטוריון הבנק ואף סומנה כי מי שעשויה להחליף את שאול קוברינסקי כיו"ר דיסקונט • לגלובס נודע כי הסיבה היא קושי בהגשת המועמדות הנובע מכך שאחיה מכהן כדח"צ בכלל, המחזיקה ביותר מ-6.5% ממניות דיסקונט

ד"ר חדוה בר / צילום: רונן פדידה
ד"ר חדוה בר / צילום: רונן פדידה

ב-18 בינואר, לפני יותר משלושה חודשים פרסמה הוועדה למינוי דירקטורים בתאגיד בנקאי הודעה לציבור סביב הגשת מועמדות לכהונה כדירקטורים בבנק דיסקונט. הפעם, לזהות הדירקטורים שייבחרו יש חשיבות גדולה אף יותר מאשר בדרך-כלל, מאחר שיו"ר דירקטוריון הבנק, שאול קוברינסקי, מסיים את כהונתו בסוף שנת 2023, ולכן הודיעה הוועדה כי יינתן משקל למועמדים בעלי כישורים וניסיון המתאימים לשמש גם כיו"ר הדירקטוריון . בנוסף, לזהות הדירקטוריון החדש בדיסקונט בתקופה כזו חשיבות מיוחדת, לאחר שהמנכ"ל אורי לוין הודיע בשבוע שעבר על עזיבת הבנק ומעבר לנהל את חברת הנדל"ן תדהר.

טבע מציגה: יותר ממיליארד שקל בעשור לבכירים | בדיקת גלובס 
הג'וב החדש של השר לביטחון הפנים לשעבר עמר בר-לב: מה יהיה שכרו? 
המסלולים שהניבו תשואות חריגות בפנסיה ובהשתלמות | ניתוח 
"ברור שפנו אליי גם בגלל הרקע שלי. אני לא נאיבית": חדוה בר בראיון ראשון מאז המעבר להייטק 

אחת ממגישות המועמדות, שבהחלט מחזיקה בכישורים הללו, היא המפקחת על הבנקים לשעבר, ד"ר חדוה בר. נזכיר כי דיסקונט הוא בנק ללא גרעין שליטה, ולכן התהליך מתבצע דרך הוועדה בראשה עומד השופט בדימוס דוד חשין.

אולם לגלובס נודע כי בר משכה את המועמדות ופרסום הרשימה הסופית להצבעת בעלי המניות בבנק דיסקונט התעכבה בשל קשיים סביב מועמדותה של בר. הסיבה לכך היא שאחיה של המפקחת לשעבר על הבנקים, יאיר בר טוב, מכהן כדירקטור חיצוני בכלל אחזקות (החברה האם של כלל ביטוח), בעוד שחוק הבנקאות ופקודת הבנקאים מטילים מגבלות על קרבה כזו בעת מינוי דירקטורים לתאגיד בנקאי.

כך, סעיף 5.2.3 בטופס שאותו צריך למלא כל מי שרוצה להגיש מועמדות, מחייב את המועמד להצהיר "אם כיום, או בשנתיים האחרונות, יש לך, או למי שנמצא בקשר קרוב עימך, זיקה כהגדרתם של מונחים אלה בסעיף 11ה(ה) לפקודת הבנקאות לאחד או יותר מהגורמים המפורטים להלן: לתאגיד בנקאי / לתאגיד בשליטת תאגיד בנקאי / לנושא משרה בתאגיד בנקאי / למחזיק מהותי".

זאת כאשר "מחזיק מהותי" מוגדר כמי שמחזיק יותר מ-2.5% מסוג מסוים של אמצעי שליטה בתאגיד הבנקאי. כאן נכנסת לתמונה ההחזקה של כלל, בה מכהן כאמור אחיה של בר כדח"צ, במניות דיסקונט העומדת על 6.57% מהמניות.

מהוועדה למינוי דירקטורים נמסר: "חל עיכוב בפרסום רשימת המומלצים לבנק דיסקונט בשל הסוגיה הנ''ל. יחד עם זאת, עוד בטרם הסתיים הליך הבחינה חדוה בר משכה את מועמדותה".

מחדוה בר נמסר: "הודעתי לוועדה למינוי דירקטורים על הסרת מועמדותי לשמש כדירקטורית בבנק דיסקונט. זאת על רקע כהונתו של אחי כדירקטור בקבוצת כלל ביטוח שהינה בעלת עניין בבנק דיסקונט, וכדי שלא להגביל את יכולתו להמשיך לשמש בתפקידו בשלב זה".