טבע | בדיקת גלובס

טבע מציגה: יותר ממיליארד שקל בעשור לבכירים

במהלך תקופה בה חוותה ענקית התרופות משבר שהעמיד בסימן שאלה את המשך קיומה, הסתכמה עלות התגמולים למנהליה הבכירים ב–330 מיליון דולר, כמעט מחציתם הוניים • כשליש מהסכום זרם לכיסו של קאר שולץ, ומעל 20 מיליון דולר קיבל המנכ"ל שקדם לו, ארז ויגודמן

נשיא ומנכ''ל טבע היוצא, קאר שולץ / צילום: אלעד מלכה
נשיא ומנכ''ל טבע היוצא, קאר שולץ / צילום: אלעד מלכה

לפני כמעט 10 שנים אושרה פשרה בתביעה ייצוגית, שקבעה שחברת התרופות טבע תתחיל לפרסם את התגמולים של בכיריה על בסיס אישי מדי שנה. עד אז, נתוני התגמולים היו בגדר סוד במשך למעלה מעשור: עם כניסתו לתוקף של חוק הרישום הכפול, טבע החלה להגיש דיווחים כפי שנדרשים ממנה כחברה ישראלית שנסחרת בוול סטריט, וכתוצאה, לא דיווחה על שכר הבכירים שלה. 

● יותר מ-100 מיליון דולר: המנכ"ל שהרוויח הון בזמן שמניית החברה צנחה
● כמעט רבע מיליארד דולר: שכר העתק של מנכ"ל ענקית הטכנולוגיה
● מניית טבע עלתה בכ־80% מהשפל: מה ישמור על המומנטום החיובי?

בעקבות התביעה הייצוגית והפשרה שסיימה אותה, החלה טבע לפרסם את נתוני המנהלים בעלי השכר הגבוה בחברה, ומאז פרסמה במשך 10 השנים האחרונות את עלויות השכר של בכיריה.

מדי שנה טבע  מפרסמת את העלויות הכוללות של שכר הבסיס, התגמולים ההוניים, הבונוסים ועלויות נוספות (רכב, רילוקיישן וכדומה) עבור חמשת בעלי התגמולים הגבוהים ביותר בחברה לשנה שהסתיימה.

מבדיקת גלובס עולה כי במהלך העשור שהסתיים בשנת 2022, ושבמהלכו חוותה החברה משבר ענקי שהעמיד בסימן שאלה את המשך קיומה, הסתכמה עלות התגמולים הכוללת של בכירי טבע בסכום של לא פחות מ־330 מיליון דולר (בערכים שקליים של היום - כ-1.2 מילארד שקל). מסכום זה כ-153 מיליון דולר ניתן בתגמולים הוניים (47%).

כלומר, בממוצע מדובר על תשלום שנתי של 33 מיליון דולר (120 מיליון שקל) לקבוצה קטנה של חמישה מנהלים בכירים (נציין, שבדוח לשנת 2017 טבע דיווחה באופן חריג על עלויות השכר של 10 בכירים ולא של 5).

בתקופה זו, בין 2013 ל-2022, איבדה מניית טבע 72% מערכה, החברה החליפה שלושה מנכ"לים, ביצעה תוכנית התייעלות אגרסיבית שכללה פיטורים של אלפי עובדים וסגירת מפעלים ובשנים האחרונות, גם הציגה ירידה בהכנסות לאחר שנים של צמיחה.

במקביל, טבע הסתבכה בשנים האחרונות בהליכים משפטיים בעלי עלויות גבוהות, בגין שיווק משככי כאבים אופיואידיים ממכרים ובגין תיאום מחירים בתעשיית הגנריקה. ההליכים בנושא האופיואידיים הסתיימו בפשרה.

 

תחלופה גבוהה בהנהלה

העלות הכוללת של תגמולים בהיקף 330 מיליון דולר ששילמה טבע מתחלקת בין 21 בכירים, מה שמעיד על התחלופה הגבוהה בהנהלת החברה במהלך התקופה הזו. פחות ממחציתם, אגב, הם ישראלים, אשר שניים מהם עדיין מכהנים בתפקידים בכירים בחברה - מנהל הכספים אלי כליף, ומרק סבג שהיה בעבר מנהל משאבי אנוש והיום מנהל את החטיבה המסחרית הגלובלית.

בראש רשימת בעלי התגמולים הגבוהים בטבע עומד המנכ"ל לשעבר, קאר שולץ, עם עלות שכר שהצטברה ל-107 מיליון דולר בתקופת הכהונה שלו, שהחלה בנובמבר 2017 והסתיימה בסוף 2022. כאשר הרכיב ההוני מסך התגמולים עמד על 58.2 מיליון דולר, קצת יותר מחצי.

עם סיום העסקתו של שולץ נקבע כי הוא יהיה זכאי גם לתגמולים מסוימים בשנת 2023 - פיצויים בגין סיום ההעסקה בסך 2 מיליון דולר, תגמול הוני בסך כולל של 10 מיליון דולר, וסכום נוסף בגובה של 4 מיליון דולר בגין התחייבות של שולץ שלא להתחרות בטבע.

את התגמול הנדיב לשולץ ניתן להסביר במצב העגום שאליו נקלעה טבע ב-2017 והרצון העז של דירקטוריון החברה להביא מנכ"ל בעל שיעור קומה וניסיון בעולם הפארמה, שיוציא את החברה מהבוץ ויחזיר את האמון של המשקיעים. חבילת השכר שקיבל כללה בין היתר מענק חתימה של 20 מיליון דולר, שכר בסיס שנתי של 2 מיליון דולר, בונוס של עד 4 מיליון דולר בשנה ותגמולים הוניים באמצעות מניות חסומות.

 

משבר וקיצוץ אגרסיבי

אל המשבר החמור בתולדותיה נקלעה טבע, נזכיר, לאחר שהודיעה ב-2015, בעת שנוהלה על־ידי ארז ויגודמן, על רכישת חברת התרופות אקטביס מידי אלרגן, תמורת קרוב ל-40 מיליארד דולר, בעסקה שנועדה להפוך את טבע לחברת ענק ולהבטיח את מעמדה המוביל בתעשייה.

העסקה התקבלה בהתלהבות בשוק ההון, ומניית טבע זינקה אז לשיא כל הזמנים. בשוק אהבו בין היתר את העובדה שרכישת אקטביס סימלה את סיום הניסיון של טבע להשתלט בהשתלטות עוינת על המתחרה מיילן, שמצידה התנגדה לניסיון ופעלה לטרפד אותו.

עוד לפני השלמת הרכישה של אקטביס עלו ספקות בשוק בנוגע למחיר הנדיב, על רקע שינויים בעולם הגנריקה. עם זאת, טבע השלימה את הרכישה ב-2016 ולצורך מימון העסקה היא לקחה על עצמה חוב עצום, שהגיע בשיא ל-36.9 מיליארד דולר .

בהמשך טבע נקלעה לסחרור שממנו התקשתה לצאת, המנכ"ל שהוביל את העסקה, ויגודמן, נאלץ לעזוב, ולאחר כמה חודשים של חיפוש מנכ"ל הגיע שולץ, שהוביל את תוכנית ההתייעלות בחברה.

עם הגעתו לטבע הציג שולץ תוכנית התייעלות אגרסיבית שבאה לידי ביטוי בסגירת מפעלים או מכירתם, פיטורי עובדים, הפסקת שיווק מוצרים לא רווחיים, הפסקת חלוקת הדיבידנד ועוד.

בעקבות זאת התכווצה מצבת כוח-האדם של טבע בעשרות אחוזים והיא עומדת היום על כ-37 אלף, בעוד מספר העובדים בישראל ירד בשיעור חד אף יותר, והוא עומד על 3,240 עובדים כיום. במהלך תקופתו של שולץ קטן החוב שרבץ על טבע באופן מהותי, ל-21.2 מיליארד דולר (נטו) בסוף 2022.

ארז ויגודמן קיבל מטבע בשנים 2014-2017 תגמולים בעלות כוללת של 21.2 מיליון דולר. המנכ"ל שקדם לו, ג'רמי לוין, כיהן זמן קצר יחסית והתגמולים שלו דווחו רק עבור שנת 2013, שבה עזב את החברה - 7.2 מיליון דולר.

החל מ-2023 נכנס לתפקיד המנכ"ל ריצ'רד פרנסיס, שניהל בעבר את חברת הגנריקה סנדוז (הזרוע הגנרית של נוברטיס). לפי הסכם ההעסקה שלו, שנחתם לתקופה ראשונית של שלוש שנים, וצפוי להתארך, פרנסיס יקבל שכר שנתי של 1.6 מיליון דולר (נמוך משכר הבסיס של שולץ), בונוס על בסיס עמידה ביעדים בשיעור של 150%-200% מהשכר השנתי, תמריץ הוני בסך עד 9 מיליון דולר והטבות נוספות.

מלבד המנכ"לים, בכירים נוספים בטבע שקיבלו תגמולים בסכום מצטבר של מעל 20 מיליון דולר לאורך שנות כהונתם הם קרלו דה נוטריסטפני, שהיה סמנכ"ל התפעול הגלובלי, ומייקל היידן שניהל את המו"פ של טבע, עם עלויות תגמולים של 24.1 מיליון דולר ו-21 מיליון דולר, בהתאמה. הפרון פרידריקסדוטיר שהייתה מנהלת המו"פ של טבע לאחר רכישת אקטביס, קיבלה בשנים 2017-2020 תגמולים בעלות של 18.4 מיליון דולר.

בבכירים המכהנים כיום, מרק סבג צבר לאורך השנים תגמולים בעלות 15.5 מיליון דולר, אם כי הסכום האמיתי גבוה יותר, משום שבשנים 2018-2019 הוא לא היה בחמשת מקבלי התגמולים הגבוהים בחברה כך שאין נתונים על שנים אלו; ומנהל הכספים אלי כליף שמאז הצטרפותו ב-2019 קיבל תגמולים בעלות כוללת של 11.3 מיליון דולר. מנהל הכספים הקודם, מייקל מקללן, קיבל תגמולים בעלות 10.3 מיליון דולר בשלוש שנות כהונתו בחברה.

קדם לו בתפקיד איל דשא, שלתקופה מסוימת אף כיהן כמנכ"ל מחליף. עלות שכרו דווחה רק בשנים 2015-2017, ובהן הסתכמה ב־12 מיליון דולר.

תחזית הדומה ל־2022

טבע  נסחרת כיום לפי שווי שוק של 9.4 מיליארד דולר בבורסות של ניו יורק ושל תל אביב. החברה תפרסם את הדוחות הכספיים לסיכום הרבעון הראשון של 2023 ב-10 במאי, ואנליסטים צופים שהיא תציג הכנסות של 3.64 מיליארד דולר, מעט נמוך לעומת הרבעון המקביל ב-2022, ורווח נקי Non-GAAP של 56 סנט למניה, גבוה בסנט אחד מהרבעון המקביל.

לפי התחזית השנתית של טבע, שנת 2023 תהיה דומה יחסית ל-2022 ברוב הפרמטרים. התחזית היא להכנסות של 14.8-15.4 מיליארד דולר, כך שבאמצע טווח התחזית מדובר על צמיחה צנועה של 1%. ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) יגיע ל-4.5-4.9 מיליארד דולר, לעומת 4.6 מיליארד דולר ב-2022. בשורה התחתונה טבע צופה רווח נקי של 2.25-2.55 דולר למניה, לעומת 2.52 דולר ב-2022.