המועמד המקושר מבחוץ, המועמדת המפתיעה או הבכירים מתוך רשות המסים: מי יהיה מנהל רשות המסים הבא?

מחר ייסגר המכרז לתפקיד מנהל רשות המסים, לאחר שכהונתו של ערן יעקב הוארכה בשלושה חודשים • בין הניגשים נמצאים בכירים ברשות ומהמגזר הפרטי • שר האוצר יידרש לבחור את המנהל החדש, אך יוכל לעשות זאת גם מבין אנשים שלא הגישו מועמדות • מי היא הרו"ח הבכירה שלא הגישה מועמדות רשמית אך נמצאת במירוץ?

רשות המסים. מינוי חיצוני עלול להוביל לפרישת בכירים בזמן רגיש / צילום: איל יצהר
רשות המסים. מינוי חיצוני עלול להוביל לפרישת בכירים בזמן רגיש / צילום: איל יצהר

האם מנהל רשות המסים יגיע מהמגזר הפרטי או מתוך מערכת המס הציבורית? זו השאלה שמעסיקה בימים אלה את 3,000 עובדי רשות המסים על רקע המירוץ להחלפתו של מנהל רשות המסים הנוכחי ערן יעקב שמסיים את תפקידו בסוף חודש יוני לאחר שכהונתו הוארכה בשלושה חודשים.

מחר (ו') נסגרת האפשרות להגיש מועמדויות למכרז שפרסמה נציבות שירות המדינה לאיתור מועמדים להחלפת מנהל רשות המסים ערן יעקב ומרבית המועמדים כבר הגישו את טפסי המועמדות שלהם.

שני בנקים מחפשים יושב ראש, והדלת המסתובבת מהירה מתמיד
יבואן נייקי פורש עם 200 מיליון שקל בכיס
ממשרד ראש הממשלה לאיירפורט סיטי: זה המנכ"ל החדש של החברה

בין המתמודדים הבולטים שהגישו מועמדות לתפקיד נמצאים בכירים ברשות: הסגנים של ערן יעקב וראשי המחלקות המשמעותיות, בהם רו"ח ומשפטן רולנד עם שלם (48), סמנכ"ל בכיר לעניינים מקצועיים ברשות המסים, שנחשב למועמד מוביל במירוץ. מועמדת מובילה נוספת הנה מירי סביון, המשנה למנהל רשות המסים ומנהלת המחלקה הכלכלית, שהייתה בין שני המועמדים הסופיים עליהם המליצה ועדת האיתור לשר האוצר במירוץ הקודם, מול ערן יעקב. מועמד נוסף שמסתמן כמוביל הוא סמנכ"ל ומנהל מחלקת מיסוי מקרקעין ברשות המסים, עו"ד שי אהרונוביץ' (47).

מול המועמדים מבפנים בולט במירוץ לתפקיד מועמד חיצוני לרשות המסים, יועץ המס ירון גינדי (57), המכהן כנשיא לשכת יועצי המס משנת 2012 ובמסגרת זו יצר קשרים ענפים בממשלה ובמשק, ובמקביל הינו בעלים של פירמה פרטית לייעוץ מס שמייצגת אלפי עסקים. גינדי מוכר כמי שמייצג ציבור רחב של עסקים בוועדות הכנסת השונות ומנהל דיונים נרחבים על זכויות הציבור מול האוצר בשנים האחרונות, בין היתר בענייני שיפור תנאי מענקי הקורונה ועוד.

על פי ההערכות, וועדת האיתור, בראשות מנכ"ל משרד האוצר שלומי הייזלר, תמליץ לשר האוצר לבחור בין גינדי ושני מועמדים מתוך רשות המסים, שאחד מהם יהיה עם שלם שנחשב לאחד המובילים במירוץ.

מועמד נוסף מהשוק הפרטי שניגש למרכז הנו רו"ח אריאל פטל, סגן נשיא לשכת רואי חשבון ומרצה במסלול האקדמי במכללה למינהל.

המועמדת המפתיעה

לגלובס נודע, כי גורמים באוצר מבררים כבר כעת על חלק מהמועמדים שהגישו מועמדות למכרז, בשליחותו של השר סמוטריץ', כדי להכיר את הניסיון שלהם. עוד נודע לגלובס כי גורמים רלוונטיים מתוך המערכת החלו לברר גם בסביבתה של רו"ח איריס שטרק, לשעבר נשיאת לשכת רואי החשבון, האם היא תהיה מעוניינת בתפקיד.

שטרק לא הגישה מועמדות למכרז, אך לשר האוצר הסמכות למנות גם מועמד שלא הגיש אך עומד בתנאים הנדרשים. שטרק, שהייתה האישה הראשונה להיבחר לתפקיד נשיאת לשכת רואי החשבון לאחר 88 שנות הגמוניה גברית, ביססה את שמה בעשורים האחרונים כדמות בולטת במגזר העסקי במקביל לדומיננטיות שלה בעולם ראיית החשבון והמס.

היא בעלת קשרים ענפים בממשלה ובמשק לאחר שנים בהם כיהנה בתפקידי מפתח במשק, בהם כיו"ר דירקטוריון נמל אשדוד. במהלך השנים ניהלה מאבקים ציבוריים מתוקשרים, לא רק עבור רואי החשבון, אלא גם עבור העסקים הקטנים והבינוניים. קשרי העבודה שלה עם רשות המסים נרחבים, אך היא ביססה קשרים גם עם רשות שוק ההון, רשות ניירות ערך, הרשות לאיסור הלבנת הון והאוצר.

הליך איתור מנהל רשות המסים כולל שלבים רבים, ובהם סינון טכני של מועמדים שאינם עומדים בתנאי הסף, ראיונות של המועמדים בפני ועדת האיתור (לעיתים יותר מפעם אחת), ישיבות לגיבוש המלצות לשר, בחירה של השר וכן אישור בישיבת הממשלה של המועמד שנבחר. היות ונותר פרק זמן של כחודש וחצי בלבד לסיום כהונתו של ערן יעקב, ההערכות הן כי לשר האוצר לא תהיה ברירה אלא להאריך את כהונתו של ערן יעקב בשלושה חודשים נוספים כדי לאפשר את סיומו של הליך איתור המחליף.

האתגרים של המנהל הבא

מנהל רשות המסים הבא צפוי להיכנס למשרה בתקופה סוערת, במהלך משבר כלכלי שבמסגרתו מצופה ממנו למצוא מקורות למילוי הקופה הציבורית. במקביל, גורמים ברשות המסים טוענים כי הרשות נמצאת במצב קשה מבחינת כח האדם שלה והיכולת לבצע את העבודה.

חשש נוסף שעולה כעת במסדרונות רשות המסים הוא כי אם ייבחר מועמד מחוץ לרשות המסים תהיה פרישה מאסיבית של בכירים מהרשות, בראשם מירי סביון, אשר התמודדה לתפקיד במכרז הקודם והפסידה לערן יעקב. פרישה של בכירים עלולה ליצור טלטלה ברשות, במיוחד בתקופה שבה המנהל החדש נדרש לייצב את המערכת.