תעשיית הגז והנפט נושאת עיניים לחדשנות הישראלית

כשתעשיית ענק נמצאת בפיתחה של מהפכת ענק, זה אומר שכסף גדול מחפש הזדמנויות השקעה, וכאן החדשנות הישראלית נכנסת לתמונה

אסדת כריש / צילום: איל יצהר
אסדת כריש / צילום: איל יצהר

הכותבת היא מנכ"לית ISROG ויועצת חדשנות למשרד האנרגיה

כאשר הגעתי לפני מספר חודשים לאחת הוועידות הגדולות של תעשיית הגז והנפט במדריד, לרגע היה נדמה לי שהגעתי למקום הלא נכון. את תצוגת המכונות הכבדות והיקרות שפותחת כל ועידה, החליפו תצוגת צוללות אוטונומיות ורובוטים אוטונומיים קטנים ומתקדמים, את התוכנות הכבדות של ניתוח דאטה סיסמית, החליפו תוכנות לייעול מערכות וניתוח דאטה, ואת חדרי הבקרה המיושנים החליפו תצוגות חדשניות, המבוססות על סימולציות של מתקנים, שליטה ובקרה מרחוק וניהול מודלים דיגיטליים של המתקנים.

העתיד כבר כאן

מנהל בכיר באחת מחברות הגז והנפט הגדולות אמר לי: אנחנו משקיעים יותר ויותר באנרגיות מתחדשות כי זה העתיד, אך הכסף הגדול מושקע בטכנולוגיות דיגיטליות שמביאות להתייעלות, הורדת עלויות והפחתת החותם הסביבתי.

מתחת לפני השטח מתרחשת מהפכה בתעשיית הגז והנפט: מתעשייה המתמקדת בדלקי מאובנים לתעשייה שמחפשת חלופות אנרגיה ידידותיות לסביבה, מתעשייה שמרנית לתעשייה פתוחה המחפשת פתרונות טכנולוגיים חוץ-ארגוניים, מתעשייה המתמקדת בעבודה עם מספר קטן של קבלני מישנה ענקיים, לתעשייה הפתוחה לעבודה עם מגוון חברות חדשניות, מתעשייה המתמקדת במו"פ פנימי, לתעשייה שמחפשת ליישם טכנולוגיות ופתרונות חדשים חוץ-ארגוניים.

כיום יותר ויותר אנשים מבינים שהצפי הריאלי הוא שב-30-40 השנים הקרובות, האנרגיות הפוסיליות, בדגש על הגז הטבעי, המהווה אנרגיית מעבר בין האנרגיות הישנות (נפט ופחם) לאנרגיות המתחדשות, יישארו מקורות אנרגיה מרכזיים בתמהיל האנרגיה העולמית. ולכן, אנו עדים לשינוי הפרדיגמה, ולהשקעות עתק במבט אל העתיד.

אנו ניצבים בפתחה של הזדמנות יוצאת דופן. תעשיית ענק עשירה שמה את יהבה בחדשנות פנים וחוץ-ארגונית ומוכנה להשקיע משאבים אדירים. לצורך חיפוש טכנולוגיות חדשות בתחום הקימו החברות בתעשייה עשרות גופי השקעה עם הון עצום המיועד להשקעות חוץ-ארגוניות וכוללים קרנות הון סיכון ענקיות, אקסלרטורים, חממות, תוכניות לפיתוח שיתופי-פעולה בין התעשייה לאקדמיה ועוד.

ממש כעת נוצרת הזדמנות לקהילת החדשנות הישראלית להתחיל לבסס מובילות בתחום. זוהי צומת היסטורית, להפוך את ישראל ל"האב" של חדשנות עבור תעשיית הגז והנפט המתחדשת. חברות האנרגיה הגדולות מכירות את פוטנציאל החדשנות הישראלית, ונושאות לכאן את עינהן. הן מחפשות אחר פתרונות מתקדמים באקוסיסטם היזמי והטכנולוגי, באקדמיה, בתעשייה ובקהילת החדשנות הישראלית.

הזדמנויות חדשות

דוגמה עדכנית לכך הוא הביקור של צוות חדשנות מחברת הענק הליברטון שחבר יחד עם חברת הגז אנרג'יאן ומגיע להיפגש עם סטארט-אפים, יזמים ואנשי אקדמיה בישראל באירוע ראשון מסוגו. המפגש מייצר הזדמנות לייצר מודעות להזדמנויות הגדולות הטמונות בחיבור בין תעשיית הגז והנפט לחדשנות הישראלית.

סביר להניח שזו תהיה יריית הפתיחה לעוד שורה ארוכה של חיבורים מהסוג הזה - הסוללים את הדרך למהפכה הבלתי נמנעת בעולם האנרגיה של המחר. 

*** גילוי מלא: הילה גבעון תשתתף בכנס ENERGY 2023 של גלובס והחברות אנרג'יאן הליברטון, שייערך ב-30 במאי בתל אביב