סוכנות הדירוג פיץ': דירוג האשראי של ארה"ב עלול לרדת

ברקע המבוי הסתום בקונגרס בנוגע להעלאת תקרת החוב, פיץ' הכניסה את דירוג החוב של ארצות הברית לרשימת מעקב שלילית - מה שמאותת כי הורדת דירוג האשראי שלה הוא מהלך שנמצא על הפרק

דולרים. המבוי הסתום בקונגרס בנוגע להעלאת תקרת החוב עלול להוביל להורדה בדירוג / צילום: Shutterstock
דולרים. המבוי הסתום בקונגרס בנוגע להעלאת תקרת החוב עלול להוביל להורדה בדירוג / צילום: Shutterstock

במקביל להתמשכות הדיונים בנוגע לתקרת החוב של ארה"ב, סוכנות דירוג האשראי פיץ' הודיעה הלילה (ה') כי דירוג האשראי של ארצות הברית עלול לרדת בקרוב. דירוג האשראי הנוכחי של ארצות הברית הוא AAA - הדירוג הגבוה ביותר שניתן לקבל מהסוכנות.

הפרוטוקול חושף: מחלוקות בין בכירי הפד בנוגע לסיום העלאות הריבית 
היפוך עקום התשואות בשיא של 43 שנים: מה הסבירות למיתון בארה"ב? 

לפי האזהרה שפירסמה החברה, המבוי הסתום בקונגרס בנוגע להעלאת תקרת החוב עלול להוביל להורדה בדירוג. פיץ', אחת משלוש סוכנויות דירוג האשראי המובילות בעולם, יחד עם מודי'ס ו-S&P, הכניסה את דירוג החוב של ארצות הברית לרשימת מעקב שלילית - מה שמאותת כי הורדת דירוג האשראי של המדינה הוא מהלך שנמצא על הפרק.

"ההכנסה לרשימת המעקב השלילית משקפת את המפלגתיות המוגברת, שמפריעה להגיע להחלטה להעלות או להשעות את מגבלת תקרת החוב, למרות הדדליין המתקרב במהירות", מסרה החברה. עם זאת, פיץ' הוסיפה כי היא עדיין מאמינה ש"המחוקקים יעבירו החלטה לפני הדדליין".

"האזהרה של פיץ' מדגישה את הצורך בפעולה דו-מפלגתית מהירה"

דוברת משרד האוצר בארצות הברית, לילי אדמס, אמרה כי "רמת סף מעבר למגבלות החוב של ארצות הברית גורמת נזק רציני לעסקים ולמשפחות אמריקאיות, מייקרת את עלויות האשראי לטווח קצר למשלמי המסים ומאיימת על דירוג האשראי של ארצות הברית". לדבריה, "האזהרה של פיץ' מדגישה את הצורך בפעולה דו-מפלגתית מהירה של של הקונגרס כדי להעלות או להשעות את תקרת החוב ולהימנע ממשבר עבור הכלכלה שלנו".

שרת האוצר האמריקאית, ג'נט ילן, אמרה השבוע כי אם ארצות הברית לא תוכל לשלם את החזרי האג"ח שלה, היא עומדת בפני אפשרות של משבר חסר תקדים, שעלול להיות בעל השפעות הרות אסון הן בארצות הברית והן בכל רחבי העולם.

יו"ר בית הנבחרים, קווין מקארתי, אמר אמש שמנהלי המשא ומתן עדיין חלוקים לגבי תקרות ההוצאות, והאשים את הדמוקרטים ש"הגיעו לשולחן בשלב מאוחר מדי של התהליך". "זה הגיון בריא, סביר ורציונלי שנוציא פחות בשנה הבאה ממה שאנחנו מוציאים השנה. כל משק בית היה עושה את זה", אמר.

בזמן משבר תקרת החוב של 2011, מדד S&P 500 ירד ביותר מ-15% מתחילת יולי עד תחילת אוגוסט, אז חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ארה"ב ל-AA+. יותר מעשור לאחר מכן, S&P עדיין לא שינתה את דירוג האשראי שלה. אנליסטים של בלקרוק אמרו השבוע לוול סטריט ג'ורנל כי הפעם הרקע הכלכלי גרוע יותר. אז, הפד תמך בשווקים עם ריביות נמוכות ומשקיעים חששו לגבי דפלציה. כיום, אינפלציה מתמשכת ומדיניות הדוקה יותר מצד הבנקים המרכזיים מהוות איום רב יותר.