הפרוטוקול חושף: מחלוקות בין בכירי הפד בנוגע לסיום העלאות הריבית

הפרוטוקול מישיבת הריבית האחרונה של הפדרל ריזרב, שבסיומה הועלתה הריבית בארה"ב בעוד 25 נקודות בסיס, מראה כי קיימות מחלוקות בנוגע לסיום מחזור העלאות הריבית • איזה משפט מפתח ירד מהצהרת הפד והאם הבנק המרכזי של ארה"ב יעבור לגישה תלויית נתוני מאקרו?

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

הפרוטוקול מישיבת הריבית האחרונה של הפדרל ריזרב ב-2-3 במאי פורסם הערב, ולפיו בכירי הפד היו חלוקים בפגישתם האחרונה בנוגע לכיוון הריבית. חלק מהחברים בוועדת השווקים הפתוחים (FOMC) ראו צורך בהעלאות נוספות בעוד שאחרים ציפו להאטה בצמיחה שתמנע את הצורך בהידוק נוסף של התנאים המוניטריים. כך או כך, כל חברי הוועדה הסכימו כי האינפלציה "מוגברת באופן משמעותי" ביחס ליעד הפד.

האזהרה של מנכ"ל אנבידיה למחוקקים בארה"ב: "נזק עצום"
מגדל הקלפים של מדיניות החוב מתנדנד, והאפשרויות של הפד מצטמצמות | פרשנות

בתוך כך נמשכת המגמה השלילית בוול סטריט, כאשר שלושת מדדי המניות העיקריים נסוגים בכ-0.8% כל אחד.

בשווקים צופים בשלב זה כי העלאת הריבית במאי הייתה האחרונה במחזור זה, והאופטימיים אף מאמינים שהפד עשוי להפחית את הריבית ב-25 נקודות בסיס עוד לפני סוף השנה. יחד עם זאת, על פי הפרוטוקולים שנחשפו הערב כמעט כל פקידי הפד הביעו ספקנות, בלשון המעטה, לגבי הסבירות שהריבית תופחת השנה.

מהפרוטוקולים עולה שההחלטה להעלות את שיעור הריבית ב-25 נקודות בסיס התקבלה פה אחד, אך נראה שהבכירים לא מסכימים לגבי הצעד בישיבה הבאה בחודש יוני, אם כי הנטייה היא למדיניות פחות אגרסיבית. משפט מפתח אחד הוסר מהצהרת הוועדה לאחר הפגישה, והוא כי "ייתכן שיהיה ראוי חיזוק מדיניות נוסף". נראה שהפד מאמץ גישה שיותר תלויה בנתוני המאקרו, והם אלה שיקבעו אם מחזור העלאת הריבית יימשך.

בפרוטוקול נכתב כי המשתתפים בדיון הביעו חוסר ודאות לגבי מידת הידוק המדיניות שעשויה להתאים, וכי רבים מהם התמקדו בצורך לשמור על גמישות לאחר הפגישה.

"מיתון האינפלציה איטי באופן בלתי מתקבל על הדעת"

בסופו של דבר שני תרחישים עיקריים עמדו בלב הדיונים של הפד. מספר חברים בוועדה חשבו שההתקדמות במיתון האינפלציה הייתה "איטית באופן בלתי מתקבל על הדעת" ולכן תחייב העלאות ריבית נוספות. התרחיש השני, כבר צפה באופק האטה בצמיחה הכלכלית שבה "ייתכן שלא יהיה צורך בחיזוק מדיניות נוסף לאחר פגישה זו".

"בשל הסיכונים הבולטים בכל הנוגע לשוק התעסוקה וליציבות מחירים, המשתתפים בדיון ציינו את החשיבות של מעקב צמוד אחר הנתונים הנכנסים והשלכותיהם על התחזית הכלכלית", נכתב בפרוטוקול.

חברי הוועדה כמובן לא התעלמו מהבעיות בסקטור הבנקאות בארה"ב, שגרמו לקריסה של מספר בנקים אזוריים בינוניים. בפרוטוקול צוין כי החברים "מוכנים להשתמש בכלים שלהם" כדי לוודא שלמערכת הפיננסית יש מספיק נזילות כדי לכסות את צרכיה. עוד בפגישת הוועדה במרץ האחרון ציינו כלכלני הפד כי ההתכווצות הצפויה בהיקפי האשראי כתוצאה מהלחצים הבנקאיים עלולה להוביל את הכלכלה למיתון. הם חזרו על הקביעה הזו גם בפגישה במאי.

חבר מועצת הנגידים של הפד, כריסטופר וולר, אמר בנאום היום שלמרות שהנתונים האחרונים שפורסמו בגזרת המאקרו לא מסייעים באופן מובהק להחליט מה צריך לקרות בהחלטת הריבית של יוני, הוא נוטה לחשוב שיידרשו העלאות נוספות של הריבית כדי להוריד את האינפלציה העיקשת. "אני לא מצפה שהנתונים שיגיעו במהלך החודשיים הקרובים יבהירו שהגענו לתעריף הריבית הסופי", אמר וולר, "ואני לא תומך בעצירת העלאות הריבית אלא אם כן נקבל הוכחות ברורות לכך שהאינפלציה יורדת לעבר יעד ה-2% שלנו. ההחלטה אם להעלות את הריבית או להותירה ללא שינוי בפגישה ביוני תהיה תלויה בנתוני המאקרו של שלושת השבועות הקרובים".