אנרג'יאן | ראיון

מנכ"ל אנרג'יאן: "הטכנולוגיה הישראלית עשויה להביא בשורה לענף האנרגיה"

ביום שלישי יתקיים כנס האנרגיה של גלובס, בשיתוף החברות אנרג'יאן והליברטון, שיארח את בכירי הענף ויעסוק בפיתוח תחום האנרגיה באמצעות קידום החדשנות הישראלית • לרגל הכנס, מדבר מתיוס ריגאס, מנכ"ל אנרג'יאן, על תרומתה של התעשייה המקומית, מתייחס לתחרות האזורית, ומספר למה הוא משוכנע שלישראל יש הזדמנות ייחודית בתחום

מנכל אנרג'יאן, מתיוס ריגאס / צילום: איל יצהר
מנכל אנרג'יאן, מתיוס ריגאס / צילום: איל יצהר

פלישת רוסיה לאוקראינה, עליות מחירים ופיצוץ צינור גז: משק האנרגיה בעולם עבר טלטלות רבות בשנה וחצי האחרונות, אולם גם יש סיבות לאופטימיות שמגיעות דווקא מישראל. הטכנולוגיות הישראליות מספקות בשורה אדירה לתעשיית האנרגיה העולמית, בין השאר, בהפקה יעילה יותר ומזהמת פחות. 

עם שירי הלל וקריאות דתיות: כך חגגו תומכי ארדואן את ניצחונו בבחירות 
אחרי שהסעירה את וול סטריט: אנבידיה חושפת את מחשב העל החזק בישראל 

ביום שלישי יערך בתל אביב כנס האנרגיה של גלובס, בשיתוף החברות אנרג'יאן והליברטון. הכנס יעמוד בסימן קידומו של התחום, שנתפס לרוב כמיושן, כזירה חדשנית וכקטליזטור לפיתוח כלכלי ואזורי. הוא יעסוק בפיתוח תחום האנרגיה באמצעות קידום החדשנות הישראלית, ויבחן את מנועי הצמיחה הנגזרים מפיתוחים חדשניים בתחום ואת ההזדמנויות הגלומות בשיתופי־פעולה רב־מגזריים.

 

לקראת האירוע, מנכ"ל אנרג'יאן - זכיינית מאגרי כריש, תנין ואולימפוס - מתיוס ריגאס, מסביר בראיון לגלובס את הבשורה הגדולה שעשויה להביא אומת הסטארט־אפ לתעשיית האנרגיה העולמית, מדבר על הזירה התחרותית בישראל, ומתייחס ליתרונות שהיא מסוגלת להפיק מהמחסור במקורות אנרגיה באירופה.

"הרעיון לשימוש בטכנולוגיה הישראלית נוצר משיחה שלי עם מנכ"ל הליברטון", מספר ריגאס. "הוא סיפר לי במה הם עוסקים בנוגע לפיתוחים בתחום האנרגיה, ואני הצגתי רעיונות לשיפור". חברת הענק הליברטון מפעילה את זרוע החדשנות שלה, הליברטון לאבס, שנועדה לקידום סטארט־אפים שעשויים להוות בשורה לתעשיית האנרגיה העולמית (ראו הרחבה בבוקסה משמאל).

ריגאס, שמכיר את אומת הסטארט־אפ מהעבודה המשותפת במסגרת איתור והפקת הגז הטבעי, סבור כי המקום הטוב ביותר לכך הוא בישראל: "המטרה היא לסייע לסטארט־אפים הישראליים להביא את הרעיונות".

אפס פליטות: "שאלו אותי, 'איך תעשה זאת?'"

ריגאס נולד ביוון ולמד הנדסת אנרגיה באתונה ותואר שני באימפריאל קולג' בלונדון. במהלך שנותיו בבריטניה עבד בעיקר בבנק בינלאומי, עד שבשנת 2000 פתח באתונה קרן השקעות בסטארט־אפים יוונים. אולם, הקרן בסופו של דבר נסגרה ובהמשך הוא עבר לעבוד בחברת הנפט, פרינוס.

בשנת 2007 ריגאס הקים את אנרג'יאן, לאחר שהצליח לגייס 100 מיליון דולר ממשקיעים אמריקאים. בשנת 2019 הוא הודיע כי החברה תאמץ מדיניות "אפס פליטות" עד 2050. "באותה עת", משתף ריגאס, "אנשים שאלו אותי 'כיצד תעשה זאת?'. השבתי להם: 'אני לא יודע, אבל לשם צריך ללכת'". בתוך שנה מאז שקיבלתי את ההחלטה, אנרג'יאן הפחיתה את פליטות הפחמן שלה ב־67%.

ובכל זאת, התדמית החיצונית של תעשיית האנרגיה היא מיושנת.
"כדי להפיק צריכים להגיע לעומק של 3,000 מטר מתחת לפני הים, לקדוח ולהגיע למיקום קטן יחסית. נדרשים גם לבצע ניתוחים גיאולוגיים. התדמית המיושנת היא שגויה, והליברטון מיישרים איתנו קו במחשבה כי כל פתרון שיכול להפוך את העבודה ליעילה, זולה ומהירה יותר - יתרום רבות.

"הטכנולוגיה יכולה לסייע לכל השרשרת: מאיתור, קידוח, הפקה ועד להורדה למינימום של הפליטות. כשאנחנו קודחים, זה מתבצע כשיש סבירות להצלחה של 25%. להשקיע 150 מיליון דולר ב־25% להצלחה. מי שיציע דבר כזה למנהל, יחשבו שהוא 'איבד את זה'. יש 75% להפסיד את הכסף, אבל זה העסק. כל דרך שתשפר את הסבירות להפקה ממאגרים תהווה בשורה אדירה".

מעיצוב המוצר ועד הפחתת הזיהום: התוכנית שמסייעת לסטארט־אפים בענף האנרגיה

במהלך 15 השנים האחרונות, ענקיות האנרגיה ביצעו שינוי גדול שבמסגרתו הפסיקו לשאוף לקידוחים חדשים ועברו למודל ששם במוקד את שורת הרווחים.

בשביל להמשיך ולהשתפר נדרש מענה טכנולוגי. אותם הפיתוחים מסייעים בשיפור שיטות העבודה, הפקה טובה, יעילה ובטוחה יותר, וכן הפחתת הזיהום ככל הניתן. כאן נכנסת למשוואה הליברטון לאבס, זרוע החדשנות של ענקית האנרגיה הליברטון, שהוקמה ב־2020.

"אנחנו מתעסקים באתגר שבחיבור בין חדשנות לבין התעשייה, אם זה בהובלה, באגירה או באפקטיביות", אומר מנהל ההשקעות העולמי וקשרי חוץ הליברטון לאבס, סקוט גייל. "יש טכנולוגיות רבות שדורשות בחינה, והמטרה שלנו היא ליצור עבורן את הסביבה להצלחה".

במסגרת התוכנית של הליברטון לאבס, החברות שמתקבלות עוברות 12 חודשי הכשרה ונהנות ממנטורינג צמוד. כחלק מהתוכנית, הן זוכות לסיוע בעיצוב המוצר, בעבודה מול הלקוחות, בייצור ובלמידה על שרשראות האספקה. בנוסף, המטרה היא שהמשתתפות יפעלו לקידום אנרגיה נקייה יותר ובמחיר הוגן.

בין 24 המשתתפות בתוכנית נמנות החברה הסינגפורית SunGreenH2 שעוסקת ברכיבי אלקטרוליזה של מימן, Rocsole הפינית שמייצרת מערכות הדמיה טומוגרפיות, ו־RenKube ההודית שמעצבת זכוכיות סולאריות. לאורך השנתיים וחצי האחרונות השתתפו בתוכנית 70 חברות מבין כ־250 שנרשמו.

"ישראל והחדשנות שלה - על הרדאר"

אז מה בעצם החברה מחפשת בישראל? לדברי גייל, "קהילת הסטארט־אפים הישראלית היא מהמפותחות בעולם. זה בא לידי ביטוי בממשל, באוניברסיטה ובמספר המשתתפים.

"לכן, ישראל וקהילת החדשנות שלה נמצאות על הרדאר. אני הייתי בישראל באוקטובר ואני מתרגש להיות בה שוב, לבצע סקאוטינג ולקיים פגישות אחד על אחד. אני כבר ראיתי את התשוקה, אז נשאלת השאלה למה לא ישראל?".

"הפוטנציאל במזרח הים התיכון הוא עצום"

אנרג'יאן הודיעה לאחרונה כי היא מעוניינת, בכפוף לאישור משרד האנרגיה, להקדים את פיתוח מאגר אולימפוס על פני מאגר תנין באמצעות חיבורו לאסדת כריש, כדי לנצל באופן מיטבי את סך משאבי הגז שעומדים לרשותה. היתרון המרכזי בהפקה מאולימפוס הוא שאינו כרוך בתשלום תמלוגים למוכרי הזיכיון, כפי שקורה עם כריש ותנין בשל עסקת מכירת שני המאגרים הללו מדלק (כיום, ניו מד).

"אולימפוס הוא אינו מאגר ענק", מדגיש ריגאס, ומוסיף כי לישראל יש את האפשרות לקדוח ולמצוא עוד גז טבעי שיאפשר להגביר את כוחה הגיאופוליטי באזור. "האזרחים צריכים להבין כי ישראל היא המדינה היחידה שבה האינפלציה לא נגרמת מאנרגיה. בזכות ההפקה של אנרג'יאן, מחיר הגז ירד בזמן שבאירופה הוא זינק. זה הזמן הנכון להרחיב את הכוח, לא רק לספק גז זול למדינה, אלא לייצא החוצה, כולל לאירופה".

עד כמה לדעתך פוטנציאל הגז הטבעי גדול במזרח הים התיכון?
"הפוטנציאל במזרח הים התיכון הוא עצום", קובע ריגאס. ואכן, לפי נתוני רשות הגז הטבעי שבמשרד האנרגיה והתשתיות, צריכת הגז הטבעי בישראל אמנם הגיעה לשיא ב־2022, אולם במקביל - 42% מכלל ההפקה שימש ליצוא.

ברקע זה, משבר האנרגיה באירופה רק הדגיש את הצורך ביציבות משק אנרגיה מקומי. עד פלישת רוסיה לאוקראינה בפברואר אשתקד, האיחוד האירופי צרך כמחצית מהגז הטבעי שלו מרוסיה, ובין ינואר לנובמבר אשתקד, הנתון צנח לכ־26% בלבד. "האיחוד האירופי החליט להפסיק לקנות מרוסיה ומישהו צריך להחליף", אומר רגיאס. "וכאמור - הפוטנציאל עצום כי יש ביקוש אדיר, כאשר האזור היחיד עם גילויים חדשים הוא ישראל".

לדבריו, אמנם בישראל יש מגבלות בירוקרטיות, "אבל למרות הקשיים והעיכובים, יש מספיק מאגרים. שלושה שמפיקים יותר ממה שישראל צריכה, בניגוד למדינות אחרות. זה דבר מעורר גאווה. לשם השוואה, אפשר להסתכל על מצרים, יוון ואיטליה שתלויות ביבוא".

אנרג'יאן

תחום: חיפוש נפט וגז ברחבי העולם

היסטוריה: החברה הוקמה ב-2007 על בסיס חברת הנפט פרינוס

נתונים: ברבעון הראשון של 2023, הכנסות החברה עלו ב-69% ל-288.8 מיליון דולר, ואילו הרווח התפעולי לפני מס זינק ב-81% ל-161.2 מיליון דולר. הכנסותיה ב-2021 קפצו ב-48%, והסתכמו ב-498 מיליון דולר

על התחרות האזורית ונוכחות שברון

בשנים האחרונות חווה משק הגז תחרות ערה בין שלושה ספקי גז, ואנרג'יאן הובילה לירידת מחירים מרשימה לטובת צרכני הגז. התחרות צמחה מהוראות מתווה הגז אשר חייב את נובל אנרג'י ודלק קידוחים למכור את מאגרי כריש ותנין למתחרה, צעד אשר הגביל את השפעתן בהחלטות מסחריות של מאגר תמר נוכח האחזקות הצולבות שלהם במאגר לוויתן.

כיצד אתה רואה את הסביבה התחרותית בישראל?
"תחרות היא חשובה כי היא דואגת לשוק, היא צריכה להיות הוגנת ולפי חוקים שהממשלה קבעה. נוכחות חברות גדולות כמו שברון היא טובה משתי סיבות. הראשונה היא שהן מביאות טכנולוגיה וכסף. שנית, כל חברה שנכנסת מביאה עמה תמיכה פוליטית לאזור. כך האזור הופך ליציב יותר. אני בעד תחרות, במיוחד אם זה מול חברות חזקות שיכולות להביא יציבות, כסף וכוח לאזור".

"לא רק טכנולוגיה": הסטארט־אפים שמלווים את חברות האנרגיה

חברות האנרגיה נתפסות במקרים רבים כמיושנות. לכן, חברות נפט, גז טבעי ואף בתי זיקוק, מחפשות מענה בישראל, לאור הניסיון הרב שצבר ענף ההייטק המקומי.

כך לדוגמה, מובידאו טכנולוגיות, שהקימו בשנת 2008 ירון אפל (שמכהן כיו"ר) ואמיר גרין (המנכ"ל), מספקת מערכת שמבצעת הליך דיגיטליזציה לתהליכי העבודה של החברות, בדגש על בניית מתקנים, שיפוצים, וכן פעולות אחזקה ותפעול שוטפות.

החברה מעסיקה 50 עובדים, והיא מפעילה מרכז מו"פ בראש העין ומטה ביוסטון שבארה"ב. בין לקוחותיה הבולטים מחוץ לישראל נמנות Delek US ו־Dow Chemical.

"יום עבודה של מפעלים בתחום האנרגיה שווה מיליוני דולרים, אם לא יותר מכך", אומר לגלובס ירון אפל. "ההשקעה הזו דורשת עיסוק מתמיד באחזקה ותפעול, כאשר מעת לעת המתקנים הללו נדרשים לביצוע הדממה ושיפוץ. כמו כן, לעיתים עלולות להיווצר תקלות והשבתות בלתי צפויות שגורמות לנזקים בסכומים גדולים. לתקלות אלו יש השלכות סביבתיות וזו סיבה נוספת לחשיבות המניעה והקפדה על ביצוע תהליכי עבודה נכונים".

"כטיפ לחברות אחרות", מציין אפל, "לא נכון להתמקד רק בטכנולוגיה, כי גם אם היא הכי טובה יש צורך ללוות אותה במתודולוגיית הטמעה נכונה. צריך להכיר את נפש הארגון והנפשות הפועלות בו. בדרך זו, מבצעים את ההטמעה בצורה נכונה".

"כשחושבים על אנרגיה, בד"כ זה קשור לעלויות לתחזוקה"

סטארט־אפ נוסף שצבר תאוצה בתחום האנרגיה בשנים האחרונות הוא לוקוסוויו, שהוקם על ידי שחר לוי בשנת 2015. החברה מספקת לקבלנים תמונה מדויקת של פרויקט, ומאפשרת ניהול וסנכרון ביניהם תוך כדי עבודה. הפלטפורמה של לוקסוויו מייעלת את העבודה עבור חברות האנרגיה שמעוניינות לדאוג לשדרוג המערכות שלהן.

"התחלנו בתור שיתוף פעולה עם מכון האנרגיה האמריקאי, שבבעלות חברות האנרגיה הגדולות בשוק זה", מספר שחר לוי. "באמצעות אותו הקשר, למדנו מחברות האנרגיה כי יש צורך בשדרוג התשתיות, אם זה רשתות החשמל או צינורות הגז".

במהלך השנה שעברה, לוקוסוויו ניהלה מיזמים בהיקף 15 מיליארד דולר, ונכנס לשוק האנגלי ולשוק האוסטרלי. "כשחושבים על חברת תשתיות אנרגיה, בדרך כלל אותן עלויות קשורות לתחזוקה", מסביר לוי. "זה מתבצע תמיד תחת לחץ, כשהמטרה היא איך לספק שירות בעלות נמוכה.

"לצד זאת, יש את תקציב ההשקעות ששם החברות מרוויחות את הכסף. הן פונות לרגולטור ומדברות על שדרוג, תוך בקשה לכמה שיותר. המטרה שלהן היא לבצע פרויקטים בצורה בטוחה, ולהוכיח שההשקעה בהן משתלמת".

"אם ישראל תאפשר - נצטרף לחיפושים בלבנון"

אנרג'יאן מצאה עצמה בעין הסערה במסגרת המו"מ לקביעת גבול ימי בין ישראל ללבנון, בו עובר מאגר כריש. ההפקה עוכבה בשל התמשכות המו"מ על הסכם הגבול הימי, ובשל איום חיזבאללה כי יתקיף את אסדת הגז אם לבנון לא תקבל את כל דרישותיה.

מאז ההסכם נחתם, והגז הישראלי החל לזרום בצינורות מכריש, בעוד שבצד הלבנוני לא נרשמו התפתחויות משמעותיות. רק בחודש ספטמבר הקרוב, קונסורציום של חברות הענק טוטאל הצרפתית, ENI האיטלקית וקטאר אנרג'י, צפוי להתחיל לקדוח בבלוק 9, שסמוך לגבול הימי עם ישראל.

האם אתם מעוניינים להצטרף לחיפושי הגז הטבעי בלבנון?
"כפי שאמרתי בעבר, אם הממשלה תאפשר לנו, אז נעשה זאת", אומר ריגאס. "יש לנו את הידע, את יכולות הקידוח ואת הכסף. אבל זה דבר שצריך להגיע מהממשלות. אנחנו מכבדים את החלטות הממשלה, ותמיד סמכנו על ממשלת ישראל. גם כשחיזבאללה איימו עלינו, המסרים שלנו היו עקביים שאנחנו סומכים על הממשלה, ולכן התחלנו הפקה בכריש למרות האיומים".

גילוי מלא: ביום שלישי יתקיים בתל אביב כנס ENERGY 2023 של גלובס, בשיתוף החברות אנרג'יאן והליברטון