אחרי שכבר נפל ב-6% מתחילת השנה: התחזית הפסימית של גולדמן זאקס לשקל

חוסר הוודאות הפוליטית, החקיקה המשפטית וחוסר ההתערבות של בנק ישראל בשוק המט"ח: בגולדמן זאקס לא צופים ששער הדולר/שקל יחזור לקדמותו כל-כך מהר

השקל נחלש ב-6% מתחילת השנה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
השקל נחלש ב-6% מתחילת השנה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בחודש האחרון הדולר התחזק ב-3.9% מול השקל, וכעת המטבע האמריקאי עומד על שער של 3.73 שקלים. כעת בבנק ההשקעות גולדמן סאקס מספקים תחזית פסימית להמשך.

מתחילת השנה נחלש השקל כבר ביותר מ-6%, זאת על רקע חוסר הוודאות הפוליטית, החקיקה המשפטית וגם החשש הביטחוני בישראל. בשבוע שעבר ציין המשנה לנגיד בנק ישראל, אנדרו אביר, כי הפיחות בשקל נובע מהרפורמה המשפטית ומוסיף לפרמיית הסיכון של ישראל ומוביל לעליות ריבית נוספות. במקביל, הרמטכ"ל הרצי הלוי הזהיר מכך שאיראן מתקדמת בהעשרת אורניום וגם הסעיר את שוק המט"ח.

בית ההשקעות גולדמן זאקס עדכן את התחזיות למצבו של השקל בטווח הקצר והבינוני, כאשר התחדש החשש שהרפורמה המשפטית תשפיע על שער המטבע - זאת במיוחד כאשר כלכלני גולדמן צופים שבנק ישראל לא יתערב בשוק המט"ח.

בבנק ההשקעות חוזים כעת שבשלושת החודשים הקרובים יעמוד הדולר על 3.7 שקלים וב-12 החודשים הקרובים יעמוד על 3.6, זאת לעומת 3.5 ו-3.4 שקלים בתחזית הקודמת (בהתאמה). אסטרטגים בבנק מדגישים בדוח שפורסם לאחרונה שלמרות שהתחזית מצביעה על כך שהשקל יתחזק בקרוב, הם בכל מקרה צופים ש"התנודתיות בשער המטבע תישאר גבוהה".

בנוסף, בבנק מזהירים שמשקיעי טכנולוגיה עלולים לחשוש מההתפתחות בישראל ולהימנע מהשקעה בה. בכך, אומרים בגולדמן זאקס, "יגבירו את פרמיית הסיכון סביב שער השקל". כבר עכשיו, מציינים בדוח, פרמיית הסיכון של השקל גבוהה ב-10% ממה שצפו תחילה בבנק ההשקעות.