10,000 שקל למ"ר בנתניה: הנחות ענק בהגרלה חוזרת של מחיר למשתכן

112 דירות שהוצאו במסגרת הגרלות חוזרות של מחיר למשתכן מוצעות בהנחות חריגות שעולות בחלק מהמקרים על 50% ממחירי השוק • הציבור, בתגובה, מסתער עליהן • כיצד ההנחות הגיעו לממדים כאלה?

הנחות ענק בהגרלות של מחיר למשתכן
הנחות ענק בהגרלות של מחיר למשתכן

112 דירות שהוצאו במסגרת 8 הגרלות חוזרות של "מחיר למשתכן" מטריפות את זכאי התוכניות הממשלתיות, שנרשמים להן בקצב של עשרות נרשמים בדקה. זאת, משום שהן מציעות דירות לפי מחירים שצמודים למחירי הדירות לפני 8 שנים, שזולים ב-30-40% ממחירי דירות דומות שמוגרלות במסגרת "מחיר מטרה", וביותר מ-50% ממחירי השוק.

"נצטרך להביא עוד מאות מיליונים": משרד השיכון נאבק בכשל המכרזים
סמוטריץ' נגד הבנקים: להטיל מס על רווחי היתר שלהם בשיעורים גבוהים
כך תפחיתו את הסיכון להונאות נדל"ן בהשקעות בחו"ל

מדובר בהגרלה שמתקיימת עד ליום שלישי (ה-6 ביוני 2023) שיוצרת מחזה נדיר: תוכנית "מחיר למשתכן" הישנה מתנגשת חזיתית בתוכנית החדשה, "מחיר מטרה", וגם בקודמתה, "דיור מופחת" - בצורה שמבליטה את פערי המחירים וההטבות שהן מציעות לזוכים.

ההגרלות מתקיימות על 50 דירות בראשון לציון, על 26 דירות בשדרות (הגרלות שמוגבלות רק לבני המקום), 26 דירות במגדל העמק, 5 בטבריה, 2 באופקים (מוגבלות לבני המקום), 2 בנתניה ואחת בעכו (לבני המקום בלבד). כל ההגרלות, למעט אלה שנערכות בנתניה, פתוחות להשתתפות של מחוסרי ומשפרי דיור.

ועכשיו, למה שמשגע את הזכאים: מרגע שהתקבלה ביום ראשון ההודעה על ההגרלות, הם מסתערים על אתר ההרשמה. ההנחות שמתקבלות במסגרת המכירות הללו חריגות בכל קנה מידה שהוא, ועולות בחלק מהמקרים על 50% ממחירי השוק, ואף מגיעות ל-30% פחות ממחירי הדירות שהתקבלו על דירות שהוגרלו באחרונה במסגרת "מחיר מטרה".

המחירים בתכנית הוצמדו למחירי הדירות של 2015 

המקום הבולט ביותר מבחינת מחירים שמצאנו הוא נתניה, בו באתר אגם 3 מוגרלות רק 2 דירות של היזם פרץ לוזון בניין ופיתוח בע"מ, לפי מחיר של 10,751 שקל למ"ר. ביולי שנה שעברה, התקיימו באזור זה הגרלות במסגרת "מחיר מטרה", לפי מחיר בסיס של 20,300 שקל למ"ר, ממנו ניתנה הנחה של הנמוך שבין 20% או 300 אלף שקל.

לפי תחשיב תיאורטי-מקורב, דירת 4 חדרים, 100 מ"ר (עם חניה, מרפסת ומחסן) עלתה כ-1.9 מיליון שקל; אותה דירה שמוגרלת עכשיו תעלה לזוכים המאושרים כ-1.2 מיליון שקל, כלומר הנחה שגדולה מ-700 אלף שקל של הנחת "מחיר מטרה". יש לסייג את הדברים בכך שמחירי הדירות הללו יהיו צמודים למדד תשומות הבנייה.

אולם, בדיקה של מחירי השוק במקום, מגלה את ההנחה האמיתית: דירות 4 חדרים חדשות בשכונה נמכרו בתקופה האחרונה במחיר ממוצע של 2.65 מיליון שקל, כלומר פי 2.2 מהמחיר שישלמו הזוכים המאושרים.

בראשון לציון מזרח, יימכרו 50 דירות של חברת ש. בר ייזום והשקעות בע"מ, לפי 10,668 שקל למ"ר, כלומר, כ-1.15 מיליון שקל לדירה תיאורטית בת 4 חדרים ו-100 מ"ר (עם חניה, מרפסת ומחסן); בתחילת החודש, התקיימו הגרלות רבות במסגרת "מחיר מטרה", לפי מחיר בסיס של כ-19,500 אלף שקל בממוצע, ובמחיר סופי של כ-1.82 מיליון שקל. שוב קיבלנו שבהגרלה הנוכחית, מחיר דירות 4 חדרים יהיה נמוך בכ-700 אלף שקל, ממחיר דירות דומות שהוגרלו במסגרת "מחיר מטרה".

השוואה למחירי השוק של דירות 4 חדרים חדשות שנמכרו בשכונות סמוכות מגלה תמונה דומה למדי למה שקורה בנתניה, שכן אלה מגיעים לכ-2.8 מיליון שקל, כלומר, מחיר שגבוה כמעט פי 2.5 ממחיר הדירות שיוגרלו בהגרלה הנוכחית. מובן שמדובר בחישובים תיאורטיים, ללא הכללת מדד תשומות הבנייה, ומבלי להכנס להיצע הדירות האמיתי שמתקיים בפרויקטים; אך גם בחישובים הללו די כדי להראות אילו הנחות חריגות בגובהן יקבלו הזוכים בדירות הללו.

גם במקומות אחרים שכלולים בהגרלות, למעט עכו, נתקלנו בהנחות גדולות מאוד, אם כי לא בשיעורים שהתקבלו בראשון לציון ובנתניה. הזכאים ראו והתנפלו, במיוחד על 2 הדירות בנתניה. בעת סגירת הכתבה, רשומים כ-15 אלף משקי בית להגרלות, שמספרם קפץ בכ-2,500 בתוך 3 שעות.

כיצד ההנחות הגיעו לממדים כאלה? מכוח הנסיבות ומהחזרת "מחיר למשתכן" למפת ההגרלות. מדובר בתוכנית שהמחירים בה הוצמדו למחירי הדירות של 2015, כלומר לפני 8 שנים; היזמים שמשתתפים בהגרלות הנוכחיות, רכשו את הקרקעות לפני 4-6 שנים, לא הצליחו למכור את הדירות במסגרת סבב ההגרלות הראשון שהתקיים לפני מספר שנים - ועתה משרד השיכון מוציא אותן שוב להגרלה חדשה - אך במחירים הישנים.