תמנון התחילה את מבצעי סוף העונה מוקדם מהצפוי. מה יעשו המתחרות?

החל מהשבוע, כל קולקציית הקיץ של רשת האופנה תימכר במחיר של עד 70 שקל • ההחלטה להקדים את מבצעי סוף השנה באה על רקע גל ההתייקרויות בישראל • מנכ"ל תמנון, ברוך ריינר: "אנחנו רוצים להראות שגם במציאות כזו משוגעת, יש שחקנים בענף שיכולים גם אחרת"

חנות של ''תמנון'' בירושלים / צילום: איתן טל
חנות של ''תמנון'' בירושלים / צילום: איתן טל

הקיץ בקושי התחיל, עונת המבצעים מתוכננת להתחיל בעוד חודש לפחות, אבל מנכ"ל תמנון, ברוך ריינר, החליט להפתיע את השוק, את הצרכנים ואת המתחרים, ולהקדים את מבצעי סוף העונה של הרשת. 

שר הכלכלה ניר ברקת: "המונופולים מעלים מחירים בלי סיבה, ואנחנו נדרשים לצעדים דרסטיים" | ראיון 
המהפכה הקמעונאית: כך גדל חלקן של החנויות הזולות | ניתוח

ההחלטה נעשתה לאור מצב המשק הישראלי, שנמצא תחת צונאמי של עליות מחירים, המובילות לעליית יוקר המחיה. לדברי ריינר, הוא מאמין בהנגשת אופנה לכל המשפחה, במחירים שנמוכים לעתים בעשרות אחוזים משחקנים אחרים בשוק.

כך, החל מהשבוע, נמכרת כל קולקציית הקיץ של הרשת במחיר של עד 70 שקל, כולל ג'ינסים, ביגוד אקטיב, בגדי ים ושמלות. ריינר צופה כי בעקבות המהלך שאר השחקניות ייצאו גם הם במבצעים דומים.

קמפיין סוף העונה של תמנון / צילום מסך מיוטיוב
 קמפיין סוף העונה של תמנון / צילום מסך מיוטיוב

"הורדנו את הרף העליון של המחיר מ־100 שקל לרמה מקסימלית של 70 שקל", אומר ריינר לגלובס. "הסיבה הראשונה למהלך הזה היא כמות המלאי שהצטברה מהעונה האחרונה והעונות הקודמות. הייתה לנו עונה מוצלחת, ורשמנו עלייה דו־ספרתית מול עצמנו ומול השוק כולו.

מייסד ומנכ''ל רשת תמנון, ברוך ריינר / צילום: יוסי כהן
 מייסד ומנכ''ל רשת תמנון, ברוך ריינר / צילום: יוסי כהן

"כשמסתכלים על מלאים של דצמבר 2022 מול דצמבר 2021, אצל כל השחקנים הבורסאיים הייתה עלייה של 20% במלאים בעקבות הזמנת סחורה שהתעכבה, נעצרה או בוטלה. בכל השוק רמת המלאים גבוהה, כולם ראו את המהלך שקסטרו עשו, ואצל כולם הרווח גולמי מאוד גבוה.

"בארץ יש השתוללות חסרת רסן של עליית מחירים בכל הפרמטרים. אנחנו רוצים להראות שגם במציאות כזו משוגעת, יש שחקנים בענף שיכולים גם אחרת".

"2023 תהיה שנת שיא שלנו"

לדברי ריינר, עלות הבאת קונטיינר מסין עומדת על קרוב ל־3,000 דולר, לעומת 15-16 אלף דולר בשנה שעבר. בנוסף, הדולר התחזק, והמטבע הסיני נחלש, "כך שהמחירים בסין ירדו בכ־10%".

אתה חושב שהשוק ילך איתך?
"אנחנו חוד החנית, ולהערכתי השוק יתקן פערים אחרינו. אנחנו רואים את החזירות ואת המחירים הלא סבירים, וכשחקן מרכזי בתחום האופנה, אנחנו חושבים שצריך לעצור את כל הטרפת.

"לאנשים אין היום את ההכנסה הפנויה לשלם מה שהיה לפני שנה, שנתיים ושלוש שנים. בפירמידת הצרכים, האוכל הוא במקום ראשון, ובמקום השני המגורים - בין אם זה שכירות או רכישת נכס עם משכנתה, שגם שם אנשים חטפו. ההכנסה הפנויה של רבים שנהגו לקנות ביגוד בחברות יקרות יותר הצטמצמה, והם באים לקנות אצלנו. 2023 תהיה שנה טובה מאוד לתמנון, אולי שנת שיא".

תמנון היא חברה פרטית שהוקמה ב־1993 על ידי ריינר, שמשמש גם כמנכ"ל. הרשת החלה את דרכה כחנות קטנה ברחוב שלומציון בירושלים, וכיום מונה כ־80 סניפים בפריסה ארצית. היא מעסיקה 1,200 עובדים, והמחזור השנתי שלה מוערך ב־400 מיליון שקל.