לשקר יש מחיר: ג'ונסון הודיע על התפטרותו מהפרלמנט הבריטי

לאחר שנטען כי הטעה את הפרלמנט לגבי אירועים בהם השתתף במהלך הקורונה בניגוד לנהלים, בוריס ג'ונסון עמד לקראת תקופת השעיה • אמש, הודיע כי הוא פורש מהפרלמנט הבריטי

בוריס ג'ונסון התפטר מהפרלמנט הבריטי / צילום: Associated Press, Matt Dunham
בוריס ג'ונסון התפטר מהפרלמנט הבריטי / צילום: Associated Press, Matt Dunham

בוריס ג'ונסון, לשעבר המנהיג הבריטי שהוציא את הממלכה המאוחדת מהאיחוד האירופי - מי שהשיג לשמרנים את התוצאה הטובה ביותר בבחירות מאז ימי מרגרט תאצ'ר, ומי שנאלץ לפרוש בבושת פנים מתפקיד ראש הממשלה בעקבות מרד פנימי - הודיע אמש (ו') על פרישתו גם מהפרלמנט הבריטי.

דונלד טראמפ: לבית הלבן - או לבית הסוהר 
סין תקים בקובה בסיס ריגול סודי כדי לאסוף מודיעין על ארה"ב 

הרקע להתפטרותו היתה החקירה המתגלגלת נגדו בפרלמנט לגבי "הטעיית בית הנבחרים" בנוגע לנוכחותו במסיבות ובמפגשים במהלך תקופת סגר הקורונה. מול טענות כי השתתף במפגשים שבהם נכחו מספר גדול של בני אדם בדאונינג 10 ובבניינים סמוכים, בניגוד לנהלים, ושבהם גם הוגשו עוגות ואלכוהול, ג'ונסון הכחיש זאת בקולו, למרות עדויות כי אכן היה בהם. לאחר מכן אמר כי לא הובן היטב בנוגע להבהרות אלה.

ג'ונסון הודיע על ההתפטרות כ"צעד מקדים" למה שהיתה אמורה להיות תקופת השעיה של עשרה ימים שתיגזר עליו בשל שורה של הצהרות כוזבות לפרלמנט הבריטי לגבי נוכחותו במפגשים אסורים, בשל חוקי הבידוד שנועדו להאט את התפשטות מגיפת הקורונה. ועדה מיוחדת של הפרלמנט עמדה להמליץ על השעיה של עשרה ימים, המספיקה כדי להדיח אותו מתפקידו ולגרור סיבוב בחירות נוסף למושב בו הוא מכהן, מטעם מחוז אוקסברידג' ודרום-רואיסליפ. הפרשות נודעו בשם הקולקטיבי - PartyGate - בשל אופיים של המפגשים, שכללו אלכוהול ועוגות, בין השאר. "המסיבה נגמרה", כתב היום ה"טיימס" השמרני בכותרת הראשית שלו, "ג'ונסון מתפטר מתפקידו כחבר פרלמנט".

במכתב פרישה ארוך ניצל ג'ונסון את הרגע הנוסף שלו בזרקורים כדי לתקוף באופן חריף את ראש הממשלה הנוכחי, רישי סונאק, שעלה לראשות המפלגה השמרנית בשנה שעברה אחרי חודשים של מרוץ פנימי - ואז כהונה כושלת וקצרה של ליז טראס שנבחרה לתפקיד, ונחשב ליריב פוליטי ותיק בתוך המפלגה. הוא האשים את סונאק בכך שהוא ביזבז את הישג הבחירות של ג'ונסון עצמו בבחירות שהתקיימו ב-2019. "אסור לנו לפחד להיות ממשלה שמרנית של ממש", אמר, בביקורת על המדיניות המאוזנת-יחסית מבחינה כלכלית של הממשלה הנוכחית. הוא גם האשים את הוועדה שחוקרת את הפרשה ב"ציד מכשפות". רוב חברי המפלגה הם מהשמרנים.

סוף הקריירה הפוליטית?

במכתב הפרישה גם שב ג'ונסון והצהיר עד כמה מיטיב היה ה"ברקזיט" למדינה, וטען כי רק "סיבוב הפרסה" של הממשלה הנוכחית מתוכניות ההשקעה, הסכמי סחר, הזדמנויות עסקים וכניעה לאיחוד האירופי אחראים לכך שבריטניה נמצאת בצרות כלכליות. ג'ונסון היה זה שהצליח להוציא את בריטניה מהאיחוד האירופי בעזרת הסכם שהושג ברגע האחרון, למרות שסוגיות רבות בו נותרו שנויות במחלוקת מבחינה חוקית.

הבחירות שיתקיימו על המושב יהיו במרכז קרב משמעותי עם הלייבור, שאינם רחוקים מהשגת רוב במחוז זה.

חלק מכלי התקשורת בבריטניה העריכו כי הפוליטיקאי הבריטי, לשעבר ראש העיר לונדון, שר החוץ, וראש ממשלה, טרם אמר את המלה האחרונה בקריירה הפוליטית שלו, והוא עשוי לשוב בעתיד לזירה הפוליטית. אחת האפשרויות היא לרוץ במחוז בחירה אחר. "הוא לא ייעלם מהמפה הפוליטית", העריך הפרשן הפוליטי של ה"סאן". אחרים אמרו כי זהו סוף הקריירה הפוליטית של ג'ונסון.