מירי רגב התנגדה להקמת תחנת כוח בשרון, והנימוקים מעלים סימני שאלה

בישיבת ממשלה לפני כשבועיים טענה השרה רגב כי יש מניעה תחבורתית להקמת תחנת הכוח "ריינדיר" שמתוכננת בשרון • אלא שמפרוטוקולים של גורמי המקצוע במשרד עולה כי אין שום מניעה כזו, מה שמעלה את השאלה: למה רגב לא רוצה תחנת כוח בשרון?

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

כמה ימים לפני הפסקות החשמל של סוף השבוע שעבר, בהן נותקו כ־300 אלף ישראלים, התכנסה הממשלה לאשר שתי תחנות כוח חדשות: קסם, ליד ראש העין והרחבה של תחנת דוראד שליד אשקלון. אלא שמדובר רק בתוכניות הקמה של שתי תחנות כוח מתוך ארבע שהוגשו לאישור הממשלה, וגם הן אושרו באיחור ניכר.

המכרז על תחנת הכוח אשכול: כלל תשקיע 252 מיליון שקל במשק אנרגיה  
הצ'יינג'ים, הבנקים והאבטלה: הנתונים הכלכליים שמאחורי הפשיעה בחברה הערבית

להערכת חברת נגה, האחראית על ניתוב החשמל בישראל, עד שנת 2035 דרושות עוד שמונה תחנות כוח חדשות כדי לעמוד בביקושי החשמל בארץ - ועד כה אושרו להקמה רק חמש. התחזיות בענף צופות כי אם לא יוקמו תחנות הכוח הללו, הפסקות החשמל היזומות שחוו עשרות אלפי משקי בית בישראל, יהפכו לדבר שבשגרה בעשורים הבאים. ולמרות משבר החשמל שבפתח, שרת התחבורה מירי רגב, שהייתה במרוקו בעת ישיבת הממשלה, הגישה התנגדות מנומקת, לכאורה, להקמת תחנות הכוח.

במכתב לחברי הממשלה היא שטחה את טענותיה בנוגע לתחנה ספציפית אחת, שאכן לא אושרה לבסוף בממשלה - התחנה "המזרחית", או כפי שהיא מכונה "פרויקט ריינדיר". הפרויקט תוכנן סמוך למפגש הכבישים 55 ו־444 שבשרון־שומרון. לטענת השרה, הסיבה להתנגדות תחברותית: התחנה תמנע את הרחבת כביש 55, "שהינו כביש רוחב ארצי מרכזי וחשוב לחיבור יהודה ושומרון לשאר חלקי הארץ", ואת חיבורו לכביש 444 ולכביש 6.

אלא שבפועל - אין מניעה להרחיב את כביש 55, או לחברו לכביש 444. בנוסף, ובניגוד לטענת השרה, לא רק שאין צורך לחבר בין כביש 55 לכביש 6 המרכזי, במשרד התחבורה עצמו הביעו בעבר התנגדות מקצועית לחיבור, משום שמדובר בכביש אורך ארצי שלא מיועד לתנועה אזורית, ובשל סמיכות למחלפים אחרים שמובילים לכביש.

כך למשל, בשנת 2020 התקיים דיון במינהל התכנון בהשתתפות ראשי רשויות וגורמי מקצוע על הכבישים הללו. ראש רשות קרני שומרון, כמו גם ראש עיריית כפר סבא וראשי רשויות אחרים, ביקשו שהרחבת כביש 55 תכלול מחלף שיחבר בין כביש 55 ל־444 ולכביש 6. ואולם נציגת משרד התחבורה אמרה כי "גורמי המקצוע סבורים כי אין מקום לחיבור נוסף על כביש 6 מבחינת היבטי בטיחות ותחבורה". נציג חברת חוצה ישראל הוסיף כי "קיימת בעיה עקרונית היות ודרך מהירה צריכה לכלול מינימום מחלפים וחיבורים, שכן כל חיבור מאט את הנסיעה ופוגע בבטיחות".

משבר אנרגיה מחכה לישראל בסוף העשור?

פרויקט ריינדיר יועד לספק כ־1,300 מגה־וואט, במתקן שיוקם במועצה האזורית דרום השרון - יותר מ־12% מאספקת החשמל בשנה שצפויה להיות שיא הביקוש, שנת 2030. בהיעדר תחנות חשמל חדשות, ישראל עלולה למצוא את עצמה במשבר אנרגיה של ממש. ואם נימוקיה ה"מקצועיים" של השרה רגב לא נכונים, לנו נותר לתהות: האם יש מניע פוליטי מאחורי התנגדות שרת התחבורה? 

מטעמה של השרה רגב חזרו על הטענות שהועלו בישיבת הממשלה ולא מסרו תגובה.