"סוף עידן הנאיביות של גרמניה": אושרה רכישת מערכת חץ-3 מישראל במיליארדים

ועדות הביטחון והתקציב של הפרלמנט הגרמני אישרו היום תקציב של ארבעה מיליארד אירו לרכש המערכת ליירוט טילים בליסטיים • מדובר בעסקה הביטחונית הגדולה ביותר בהיסטוריה של ישראל • יושבת ראש ועדת הביטחון הגדירה את המהלך כסוף עידן הנאיביות הגרמני • העסקה הסופית עדיין תלויה באישור אמריקאי וצפויה להיחתם בהמשך השנה

מערכת ''חץ 3'' / צילום: משרד הביטחון
מערכת ''חץ 3'' / צילום: משרד הביטחון

הפרלמנט הגרמני אישר היום (ג') את התקציב להצטיידות גרמניה במערכת "חץ 3" שפותחה בישראל בשיתוף פעולה עם ארה"ב, בעלות של 3.99 מיליארד אירו. ועדת הביטחון של הפרלמנט אישרה בבוקר את ההצטיידות, ולפי דיווח בסוכנות הידיעות הצרפתית, לאחר מכן, לפנות ערב, אישרה אותה גם ועדת התקציב, בהתאם לבקשת הממשלה ומשרד האוצר.

הימין הקיצוני בגרמניה נוסק לאור המצב הכלכלי במדינה
האיחוד האירופי עושה סדר ב"כלכלת החלטורה", האם ישראל תיישר קו?
דרמה בכנסת: קארין אלהרר נבחרה לנציגת האופוזיציה לוועדה לבחירת שופטים

עלות המערכת עצמה, על המכ"ם המשוכלל שלה, קרונות השליטה והבקרה וכן סוללות המיירטים, עומדת לפי הערכות על שלושה מיליארד אירו. היתר ככל הנראה מוקדש לנושאי הדרכות, אימונים וכן הוצאות נוספות. המערכת פותחה על ידי התעשייה האווירית בישראל, בשיתוף עם חברת "בואינג" בארה"ב.

הפרלמנט הגרמני גם אישר הקצאת 560.4 מיליון אירו באופן מיידי לשלב הראשון של ההצטיידות במערכת, במטרה לפרוש "גרסה ראשונית שלה" כבר ברבעון האחרון של 2025, כלומר בעוד כשנתיים. האישור ניתן למרות שארה"ב, שהייתה מעורבת במימון ובפיתוח המערכת לנטרול טילים בליסטיים, כולל כאלה עם ראשי נפץ לא קונבנציונליים, טרם העניקה את האישור הסופי ליצוא שלה לגרמניה. לפי הערכות, קנצלר גרמניה, אולף שולץ, קיבל "אור ירוק" בפגישתו האחרונה עם ביידן בינואר בבית הלבן, ושני הצדדים כבר מתקדמים בשיחות ובתכנונים לגבי אספקת המערכת.

במסיבת עיתונאים שהתקיימה היום, בה הציגו הקנצלר ושרים בכירים את תפיסת הביטחון של גרמניה לשנים הקרובות, אמר שולץ לכתבת ערוץ 12 בגרמניה אנטוניה ימין, כי הוא "יוצא מתוך נקודת הנחה שהעסקה הזו תאושר ותצא לפועל". הוא ציין כי המערכת היא חלק ממטריית הגנה אווירית למרכז אירופה שתוביל גרמניה בשם "Sky Shield", ובה חברות עד כה 18 מדינות, כולל מהאזורים הבלטיים וסקנדינביה.

גרמניה נכנסת לעידן חדש במישור ההגנה האווירית

זוהי עסקת היצוא הביטחוני הגדולה ביותר בהיסטוריה של ישראל, ועסקה עצומה גם בקנה מידה בינלאומי. בנימוקים הרשמיים שהגיש משרד האוצר למימון העסקה נכתב כי רכש "חץ 3" "יסייע להגן על גרמניה, על תושביה ועל התשתית הקריטית שלה מפני טילים בליסטיים". על ידי השימוש במיירטי המערכת, "טילים ארוכי טווח ינוטרלו מחוץ לאטמופסירה באמצעות פגיעה ישירה". ההצעה מעריכה כי הסכם מחייב בעניין יחתם עד סוף 2023. המימון לרכש יהיה מקרן של 100 מיליארד אירו שהוקמה על ידי גרמניה אחרי תחילת המלחמה באוקראינה, במטרה לחזק את היכולות הצבאיות שלה.

ה"זידויטשה צייטונג" דיווח היום מפי מקורות גרמניים כי המשא ומתן על רכישת המערכת מול ישראל הוא "מורכב", "בעיקר משום שישראל מודאגת מאוד כיצד להגן על הטכנולוגיה שפיתחה".

גרמניה נכנסת כעת "לעידן חדש" מבחינת הגנה אווירית, אמרה יושבת ראש ועדת הביטחון של הפרלמנט, חברת הפרלמנט מטעם ה-FDP, מארי-אגנס שטראק-צימרמן: "על ידי הרכש של מערכת חץ-3, גרמניה עומדת באחריות הצבאית שלה, ונפרדת מהתפיסה הנאיבית שלה ששום דבר רע לא יקרה".

שגריר ישראל בגרמניה רון פרושאור אמר בתגובה להחלטה: "ההחלטה מהווה שדרוג משמעותי למארג היחסים האסטרטגיים בין ישראל לבין גרמניה. גרמניה ואירופה כולה ירוויחו מהמהלך וכך גם המשק הישראלי".