הייטק | דעה

ההייטק אומנם חווה משבר, אך יש בו ענפים שעדיין משגשגים

הסטארט־אפ ניישן פועל במשך שנים לפי תבנית קבועה, אבל תעשיות מוכוונות רווחיות, כמו האי־קומרס, עשויות להיות מקור סיפור ההצלחה הבא

קניות באינטרנט / צילום: Shutterstock, Natee Photo
קניות באינטרנט / צילום: Shutterstock, Natee Photo

הכותבת היא סמנכ"לית הקומרס של Meta בישראל

אלו זמנים מורכבים לתעשיית ההייטק. בצל ההאטה בגיוסי ההון, לצד מאמצי ההתייעלות שבאים לידי ביטוי בפיטורים, קיצוצים והקפאת גיוסים, סביר להניח שמרבית היזמים יחשבו פעמיים לפני שיבנו את הסטארט־אפ הבא. בימים שהקרקע יציבה אפילו פחות, אפשר להבין למה רבים מחליטים לדחות את ההרפתקה היזמית, אך ייתכן שההחלטה מגיעה מהמקום הלא נכון. במקום לשקול אם בכלל לצאת למסע יזמי, אולי שווה לחשוב אילו סוגי חברות עשויות לצמוח דווקא עכשיו? המשבר מכה בסקטורים שונים באופן שונה.

בעוד שתעשיות מסוימות נפגעות יותר, קיימים גם תחומים שמצליחים להמשיך ולצמוח. תעשיות שמתבססות על גיוסי הון חשו את ההאטה מקרוב. אחרי שנים של צמיחה מואצת, בזכות תהליכי דיגיטציה מסחררים והשקעות ענק, נדמה שחברות רבות עומדות כעת מול אחד המכשולים המהותיים ביותר, בייחוד נוכח העלייה בריביות, או בעיקר משום שהן רחוקות מלהיות רווחיות ולא יכולות להתקיים על מכירות גרידא. לעומתן, תעשיות שמקיימות את עצמן, כלומר תחומים שנשענו על הון חוזר מהכנסות שוטפות, יכולים להמשיך ולהשקיע בהגדלת הביקושים ובצמיחה בריאה וליהנות מהיתרון התחרותי.

פוטנציאל צמיחה

אחד מהסקטורים הבולטים שנשענים על מכירות הוא האי־קומרס, תחום שצמח ביתר שאת ברקע הקורונה, וכעת ממשיך להתרחב. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארה"ב, היקפי הצריכה לא ירדו בשנת 2022 למרות האינפלציה והמסחר המקוון המשיך לצמוח בכ־10% בהשוואה ל־2021. עבור סטארט־אפים ישראליים בתחום, שפונים לצרכנים גלובליים, נראתה מגמה חיובית; בדוח שפרסמנו לאחרונה מצאנו שפועלות בישראל יותר מ־300 חברות אי־קומרס, שרובן חוו גידול בהכנסות ב־2022. יותר מ־40% הגיעו להכנסות שנתיות מרשימות של יותר מ־50 מיליון דולר. לעומת ענפים הדורשים הון חיצוני משמעותי, ראינו כי 60% מהחברות הללו מתבססות על הון עצמי, או שגייסו פחות מחמישה מיליון דולר עד כה, ומצליחות להציג רווחיות בריאה ועקבית גם באקלים הכלכלי החדש.

תעשיית האי־קומרס ועסקים שמוכרים מוצרים פיזיים נסחרים במכפילים נמוכים משמעותית מבחינת שווי, משום שבשונה מחברות תוכנה היכולת לצמוח בקנה מידה משמעותי היא אחרת. עם זאת, בתעשייה קיימים גם יתרונות משמעותיים. למשל, תעשיית האי־קומרס לרוב לא דורשת שנים ארוכות של פיתוח ותהליכי התאמה לשוק. תעשייה זו גם לא זקוקה לכוח אדם רב ויכולה לעשות שימוש בתשתיות קיימות כדי לבנות עסקים משגשגים במהרה: מבניית אתר על פלטפורמה כמו Shopify וכלה בפלטפורמות לשיווק דיגיטלי אפקטיבי ומתוחכם. ללא תלות בהון חיצוני או בצוותי פיתוח ענפים, יזמים עם חזון שייתנו מענה אמיתי לביקוש בשוק יוכלו לרוץ מהר ולממן את העסק מהכנסות בלבד תוך זמן קצר. בנוסף, בעולמות האי־קומרס, יזמים זוכים לקבל חיווי מהיר מהשוק: כך, מנהלים יכולים לכלכל את צעדיהם במהירות יחסית, ולהבין תוך חודשים אם נכון לפתוח מבערים.

בשנים האחרונות יצאו מישראל סיפורי הצלחה של מותגים גלובליים, שבנו עסקים המגלגלים מאות מיליונים בפחות מ־5 שנים. אותן חברות אומנם פועלות בתחום המוצרים הפיזיים, אבל נשענות על יכולות טכנולוגיות, חדשנות ודאטה מהמעלה הראשונה, ממש כמו כל סטארט־אפ. Resident לדוגמה הפכה לחברת המזרנים הגדולה ביותר באונליין בזכות יכולות ניתוח נתונים יוצאות דופן. דוגמה נוספת היא גם ההצלחה של איל מקיאג', שפיתחה טכנולוגיה חדשנית שהפכה אותה למותג הביוטי אונליין הגדול והצומח ביותר בארה"ב.

המיזם הבא

האקוסיסטם הטכנולוגי היה ועודנו רווי חששות וסיכונים, ויזמות, שמאז ומעולם חייבה אומץ, דורשת בתקופה זו אפילו יותר. אבל זה לא אומר שהגיע הזמן להחזיר את הפנטזיה למגירה; תקופת השפל הכלכלית טומנת בחובה הזדמנות פז עבור מי שיחליט לחשוב מחוץ לקופסה ולבחון תעשיות נוספות בהן אפשר להקים את המיזם הבא. הסטארט־אפ ניישן התרגל במשך שנים לתבנית קבועה - חברות שקמות בתחומים מסוימים, מגייסות הון חיצוני ומרכזות מאמצים בצמיחה. אבל ייתכן שדווקא תעשיות מוכוונות רווחיות, כמו האי־קומרס וסקטורים נוספים, הן התעשיות מהן יגיע סיפור ההצלחה הישראלי הבא.