״תנו צ'אנס״: אחרי שורה של להטוטים פיננסיים, הוא מבקש שוב את עזרת שוק ההון עם חברה בקשיים

חברת המימון החוץ בנקאי שפנתה בבהילות להסדר חוב, היא קורבן נוסף, ולא האחרון, של הריבית שזינקה וקשיי הלווים בענף הנדל"ן • בעל השליטה בכור, שבעבר נדרש למחיקה ופריסת חוב בחברה אחרת בשליטתו, פנה למחזיקי האג"ח: "תנו צ'אנס"

רונן בכור, בעל השליטה, בול מסחר / צילום: יח''צ
רונן בכור, בעל השליטה, בול מסחר / צילום: יח''צ

עליית הריבית ופגיעתה הקשה בלווים ממונפים הפועלים בענף הנדל"ן, עומדת כנראה מאחורי קריסתה המפתיעה של חברת המימון בול מסחר , שבשליטת פעיל השוק הוותיק רונן בכור. שלושה ימים לאחר שהודיעה על כישלון המגעים להכנסתו של היזם צחי אבו כשותף בחברה, אגב הזרמה של 30 מיליון שקל, עדכנה בול מסחר במפתיע כי החליטה לפעול לגיבוש הסדר עם מחזיקי האג"ח שהנפיקה. זאת לאור הערכתה כי לא תוכל לעמוד בתשלומים למחזיקים במועדם, "בשל קשיים תזרימיים צפויים". חוב האג"ח של בול מסחר עומד על כ־140 מיליון שקל, כשהתשלום הקרוב בגינו אמור היה להתבצע בשבוע הבא.

התובע הסדרתי של שוק ההון: "לבעלי שליטה יש תמריץ חזק להפר את החוק"
מסלול הפנסיה שהניב השנה 30% תשואה - ועוד 4 כתבות על השווקים

באסיפת מחזיקי אג"ח שהתנהלה בזום בצהרי יום חמישי, מול קרוב ל־200 משתתפים שניכר ברבים מהם כי דיברו מתוך סערת רגשות, הסביר בכור כי "הרבה פירעונות שהיו אמורים להיכנס בימים האלה נדחו קדימה, זה מה ששיבש את העניין. הכסף (למחזיקי האג"ח, ח' ש') קיים, חצי מתיק האשראי מגובה נדל"ן. אנחנו רואים את שתי הסדרות משולמות עד הסוף, עם פריסה מחודשת של החוב. תנו את הצ'אנס לשבת איתכם".

בול מסחר מבקשת בשלב זה דחייה ופריסה מחדש של תשלומי החוב, מבלי לציין הזרמת הון כלשהי מצד בעל השליטה.

בסביבת החברה יודעים לספר כי הזינוק בריבית היה פקטור שהלך והכביד על לקוחותיה, "והוביל למצב שהמון לקוחות מבקשים לדחות תשלומים. מכאן ועד למחנק תזרימי, הדרך היתה קצרה".

בול מסחר

עיסוק: פועלת בתחום האשראי החוץ בנקאי, באמצעות ניכיון צ'קים ומתן הלוואות מגובות בטוחות, בעיקר לתחום הנדל"ן

היסטוריה: הוקמה בשנת 2009 על ידי רונן בכור, המשמש כיו"ר ובעל השליטה. הונפקה בת"א ב־2021

נתונים: תיק האשראי של החברה עומד על 240 מיליון שקל, כמחציתו מגובה
נדל"ן, והיתרה בצ'קים דחויים. המנכ"לית היא אדוה עשור, ולחברה שתי סדרות אג"ח (א' ו־ב') בהיקף של 140 מיליון שקל

"המוסדיים יכולים לקחת בקלות את החברה"

ביום ד' צנחה מניית בול מסחר בכ־50% בעקבות הדיווח לבורסה על כוונה לפנות להסדר חוב (ומשקפת כיום לחברה שווי של 25 מיליון שקל בלבד), ושתי סדרות האג"ח שלה קרסו לתשואת זבל תלת ספרתית. על רקע דברים שאמרו באסיפה בכירי החברה באשר לסיכויי החזר החוב, התאוששו מחירי ניירות הערך ביום ה'.

בחברת מידרוג, שהורידה את דירוג החוב של בול מסחר לרמה החוזה "כשל פירעון" (C), העריכו את שיעור חוב האג"ח שיוחזר על ידי החברה ב־40%־50%.

בול מסחר, העוסקת בניכיון צ'קים דחויים ומתן הלוואות מגובות בבטוחות נדל"ן, הגיעה לבורסה בת"א לפני שנתיים בשיאו של גל הנפקות, שהכניס לשוק מספר שיא של חברות הפועלות בתחום המימון החוץ בנקאי. מגזר זה שגשג בתקופת הריבית האפסית, למרות שהוא מתאפיין בלווים באיכות פחותה, אשר כריות ההון שלהם מדולדלות ושבדרך כלל מתקשים לקבל מימון בבנקים.

בהמשך, ביצעה החברה באותה קלות שני גיוסי חוב (האחרון שבהם לפני שנה). נכון להיום עומד תיק האשראי של החברה על כ־240 מיליון שקל - כמחצית ממנו מגובה בבטוחות נדל"ן (כנראה בעיקר שיעבוד על דירות ופרויקטים).

הקריסה של בול מסחר והשקעות

ביום ד' הודיעה החברה כי לא
תוכל לעמוד בתשלום האג"ח
הקרוב וביקשה הסדר חוב

טוענת: בשבועות האחרונים
ביקשו חלק גדול מהלווים
לדחות פירעון הלוואות - מה
שהוביל למצב הנוכחי

החברה פרעה לאחרונה
את עיקר חובותיה לבנקים
(מעל 100 מיליון שקל)

מידרוג חתכה את דירוג
האשראי של החברה
לדרגה אחת מעל חדלות
פירעון; מעריכה החזר של
עד מחצית חוב האג"ח

יתרת החוב של החברה
עומדת על 240 מיליון
שקל, כמחצית מהסכום
בגיבוי בטוחות נדל"ן

החברה הפסיקה לאחרונה
להעמיד אשראי חדש

כעת, כך נראה, משלמת בול מסחר את מחיר עליית הריבית בשנה האחרונה, שמקשה על לווים של החברה בשל מחנק האשראי מחד וההאטה בשוק הנדל"ן מאידך. באסיפת בעלי המניות תוארה התדרדרות מהירה שהתרחשה בחודשים האחרונים, מבלי שהמשקיעים ידעו על כך. בין היתר התברר כי החברה פרעה אשראי בהיקף משמעותי של מעל 100 מיליון שקל לבנקים בתקופה האחרונה - רוב החוב למערכת הבנקאית.​

גורם בגוף מוסדי טוען כי החברה "מימשה חלק גדול מתיק האשראי שלה לטובת פירעון חובות לבנקים. כלומר מצד אחד זה מעיד שהם הצליחו לפרוע חוב, כך שבכור כנראה היה אחראי על חיתום מוצלח. מהצד השני, הם מגיעים ביום רביעי השבוע, רגע לפני תשלום, לאסיפת מחזיקי האג"ח ואומרים 'בואו תפרסו לנו'. יש לכם מסגרות אשראי, לכו לבנקים, תבקשו כסף ותפרעו את האג"ח. זו התנהלות מאוד בעייתית".

עם זאת, בהמשך יום חמישי דיווחה החברה על ביטול מסגרות אשראי בבנקים.

לדברי אותו גורם, "להבדיל מהמקרים של קריסת חברות המימון גיבוי או יונט אשתקד, אז הבנו מהר מאוד שההלוואות לא שוות כלום, במקרה של בול הן כנראה כן שוות משהו. הם לא יודעים באיזה עולם הם חיים אם הם חושבים שנלך לקראתם. המוסדיים יכולים לקחת בקלות את החברה ולהחזיר לעצמם חלק ניכר מהחוב".

במידרוג ציינו בדוח של הורדת הדירוג לחברה כי בול מסחר טרם עדכנה את היקף החשיפה שלה לחובות בעייתיים, כאשר בסוף הרבעון הראשון יתרת הלקוחות בגינם בוצעה הפרשה ספציפית עמדה על כ־105 מיליון שקל, "ולהערכתנו, נכון למועד זה, היא צפויה להיות גבוהה יותר, בשל העובדה כי החברה אינה מעמידה אשראים חדשים".

היסטוריה של להטוטים פיננסיים

ההיסטוריה של בול מסחר והשקעות לא ארוכה, אך לבעל השליטה בה רונן בכור (54), יש כבר עבר עשיר ולא מוצלח עם שוק ההון המקומי מלפני כ־20 שנה. כפיננסייר צעיר, בתחילת שנות ה־30 לחייו ולצד שותפו דאז, אודי פרומקין, נדרשו השניים להסדרי פריסה ומחיקת חובות מול הבנקים שמימנו עבורם השקעות שביצעו באמצעות חברת אלוני מיתר, בין היתר השתלטות הממונפת על חברת מוצרי הבטיחות הצבאיים מגם.

לאחר כמה שנים שבהן הפגין הצמד, שפעל מ"בית גבור ספורט" במתחם הבורסה בר"ג, רפרטואר מרשים של להטוטים פיננסיים ועסקאות בעלי עניין, נפרדו בכור ופרומקין מהשליטה באלוני מיתר המקרטעת בתחילת 2005, ומאוחר יותר הפרידו גם את פעילותם המשותפת.

בתחום האשראי החוץ בנקאי, החל בכור לפעול ב־2008, ושנה לאחר מכן הקים את בול מסחר. כיום הוא מחזיק ב־69% ממניותיה, כאשר למנכ"לית, עו"ד אדוה עשור, נתח של 3.6% מהחברה. על פי גורמים בשוק, בכור משמש כאיש המפתח בעסקי החברה שמכיר כל הלוואה והלוואה. בול עצמה ציינה במצגת שפרסמה לאחרונה, לצד דוחות הרבעון הראשון, כי בכור "דוגל במעורבות אישית בעסק ולעולם לא יוותר על יחס מקצועי ואנושי ללקוחותיו". עוד נכתב שם כי לחברה "ניהול סיכונים שמרני" וכי 46% תיק האשראי מגובה ב"בטוחות מוחשיות".

קריסות בענף גם לפני עליית הריבית במשק

הקלקולים בענף האשראי החוץ בנקאי החלו לפני כשנה עם קריסתן בזו אחר זו של שתי חברות - יונט קרדיט וגיבוי אחזקות - שהותירו חובות של מאות מיליוני שקלים. אלא שמדובר כנראה במקרים שונים מזה של בול מסחר, שכן קריסתן של השתיים מיוחסת בעיקר לאי סדרים חמורים וחשדות למעשים פליליים על ידי בכירים בחברות, עוד בטרם העלאות הריבית במשק.

עד כמה הורע בתקופה האחרונה מצבם של לווים בענף הנדל"ן - ניתן היה להבין גם מדבריו של מנכ"ל בנק הפועלים, דב קוטלר, בכנס של פירמת ארנסט אנד יאנג ביום חמישי. "על היזמים להתאים את עצמם למציאות החדשה ולשים דגש בתקופה הקרובה על תזרים חיובי", אמר, וקרא למערכת הבנקאית למצוא פתרונות מימון לטווח הביניים.