שבוע לעליית מחירי התחב"צ: הפיתרון של האוצר, והסירוב של רגב

בלב המו"מ בין משרדי האוצר ותחבורה עומדת עליית תעריפי התחבורה הציבורית המתוכננת לחודש יולי • באוצר הציעו לסבסד את דחיית עליית המחירים, ע"י דחייה של רפורמת התעריפים של רגב ולהוסיף לתקציב • רגב מצידה לא מוכנה להצעה של האוצר, והיא מבקשת לבצע את הרפורמה המלאה בעלות 760 מיליון שקלים

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

 מחירי התחבורה הציבורית צפויים לעלות ב-1 ביולי ב-12% בהתאם למדד התשומות בתחבורה הציבורית שמתייקר. המדד מתעדכן אחת לשנה בחודש יולי והוא מורכב מהוצאות שכר, דלק, ביטוח והוצאות נוספות. כך כרטיס נסיעה בודד יעלה 6 שקלים במקום 5.5 שקלים, אך העלייה תחול באותו שיעור גם על סכומים גדולים יותר כתוצאה מהסדר נסיעות חודשי או בנסיעות ברכבת.

כרגע, שבוע לפני מועד כניסת עליית המחירים לתוקף, עדיין אין הסכמות במשא ומתן בנושא בין משרדי האוצר והתחבורה. 

עוד התייקרות בדרך: מחירי התחב"צ יעלו ב-12% בתחילת יולי
עשרות מיליארדים לכבישים או לרכבת לאילת: האולטימטום של האוצר למירי רגב | בלעדי

גורמי המקצוע במשרדי הממשלה סבורים שאין טעם לסבסד את העלייה שנובעת מהתייקרות סל התשומות (שכולל דלק, שכר נהגים והוצאות נוספות) לנוכח העובדה שעלות סבסוד ההתייקרות עומד על 300 מיליון שקלים ושמחיר התחבורה הציבורית הוא לא פקטור מכריע בשיקול של אדם אם להשתמש בה או לא, אלא זמינות, אמינות ומהירות שבהם יש לטפל בכלי מדיניות ותקציב אחרים. בנוסף, התחבורה הציבורית בישראל נחשבת לזולה ביחס ל-OECD ומסובסדת בכבדות כבר היום.

אולם ההתייקרות בכל אופן תהיה מורגשת לציבור גדול בישראל והשרים לוחצים על הגעה לפתרונות על רקע שיח יוקר המחייה העולה שאליו נדחקה הממשלה.

הפיתרון של האוצר

במסגרת הניסיון למצוא פתרונות, כבר לפני שבועיים התריעו באוצר כי ההתייקרות תחול ב-1 ביולי והציעו לסבסד אותה מהתקציב שנשמר לרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית שדרשה השרה רגב בעלות 360 מיליון שקלים - שיספיקו לסבסוד עליית התעריפים בכל הארץ. רגב סירבה, ועד כה אין התקדמות ממשית במשא ומתן בין הצדדים לקראת העלייה הצפויה בשבוע הבא.

לגלובס הגיעו פרטיה של ההצעה הנוכחית שעומדת על הפרק מטעם משרד האוצר: היא כוללת את דחיית עליית המחירים ובמקביל את דחיית החלת הרפורמה של רגב מחודש יולי ועד לחודש ספטמבר. דחיית עליית מחירי התחב"צ בשלושה חודשים מוערכת בכ-75 מיליון שקלים, אך זו תקוזז בכך שהרפורמה - שמעמיקה את הסבסוד, תדחה אף היא.

באוצר הציעו לרגב לצמצם את הרפורמה כך שלא תחול על נסיעות ברכבת או על נסיעות בודדות, וכך לפנות מתקציבה כ-150 מיליון שקלים בנוסף לתוספת תקציבית של 140 מיליון שקלים שתגיע ממקורות משרדי התחבורה והאוצר במשותף. כך יוקדשו כ-440 מיליון שקלים, מדי שנה להחלת רפורמה חלקית ולסבסוד העלייה בתעריפים.

הסבסוד של העלייה נדרשת כדי שלא יווצר מצב שהרפורמה מורידה את העלות בפריפריה ומעלה את העלות במרכז, שכולל גם ערים כמו בני ברק וירושלים שרגישים מבחינת שרי התחבורה והאוצר, ולכן המטרה היא לספוג את העלייה גם באזורים אלו: כך לפי הצעה זו בנסיעות אוטובוס בפריפריה המחיר יצומצם ב-50% ויעמוד על 3 שקלים לנסיעה בודדת, והמחיר במרכז ישאר כמו שהוא, ויעמוד על 5.5 שקלים.

עלות הרפורמה המקורית של רגב: 760 מיליון שקלים

במקור, נזכיר, רגב דרשה רפורמה מלאה ב-760 מיליון שקלים שכוללת העמקת הסבסוד לרוב האוכלוסיות שנוסעות היום בתחבורה הציבורית וזאת כחצי שנה בלבד לאחר החלתה של הרפורמה הקודמת "דרך שווה" שהתקבלה בממשלה הקודמת ו"בלעה" אף היא את ההתייקרות שחלה בשנה שעברה. הרפורמה הוצגה ללא עבודת מטה מקצועית ומבלי להבין מה הלקחים מהרפורמה שחלה רק חצי שנה קודם לכן.

במסגרת דיוני התקציב, ולאחר התערבות ראש הממשלה בנימין נתניהו, הסכום נחתך ביותר מחצי לכ-360 מיליון שקלים שיבואו על חשבון תקציב לתוספות שירות באוטובוסים, שגם כך תדירותם וזמינותם - במחסור משווע.

רגב מצידה לא מוכנה להצעה של האוצר, והיא מבקשת לבצע את הרפורמה המלאה בעלות 760 מיליון שקלים ומבלי לבלוע את ההתייקרות. כל זאת בניגוד לסיכום התקציבי בין המשרדים שנחתם כשהיה ידוע שתעריף התח"צ יעלה ולא נשמר לכך כל מקור תקציבי.

הפער בין הצדדים הוא לפחות 200 מיליון שקלים בבסיס התקציב - כלומר סכום שמשרד התחבורה יצטרך להוציא מדי שנה בשנה.

ההערכה כרגע היא שלנוכח המבוי הסתום במשא ומתן בין הצדדים, בכל מקרה החלת הרפורמה של רגב שתוריד את המחירים בפריפריה ל-3 שקלים תדחה לחודש ספטמבר ואיתה גם העלייה שתוכננה בתעריפים. בנתיים הצדדים ינסו להגיע להסכמות.

ואולם, קשה לדווח על הסכמות בין רגב ובין אנשי האוצר שתהום פעורה ביניהם במגוון סוגיות שעל הפרק. גם הסיכום התקציבי שאמור היה להסדיר את מערכת היחסים בין הצדדים מופר תדיר על ידיה.

ממשרד התחבורה נמסר כי: "השרה רגב פועלת לביטול/דחיה יחד עם שר האוצר את התייקרות מחירי התחב״צ, ירושה אותה קיבלנו מהממשלה הקודמת.

"רפורמת צדק תחבורתי עליה הודיעה השרה רגב הינה רפורמה שתוריד את מחירי התחב״צ ובכך תעודד נסיעה בתחבורה ציבורית. (תקציב לטובת הרפורמה סוכם במסגרת התקציב המדינה).

"השרה רגב מאמינה כי במהלך השבוע הקרוב משרד התחבורה והאוצר ימצאו את הפיתרון המתאים למניעת ההתיקרות הצפויה".