7 חברות ביטוח ומאות מיליוני שקלים: כך יחולקו הפיצויים בפרשת ביטוחי המנהלים

אחד מהסכמי הפשרה הגדולים בישראל קבע כי 7 חברות ביטוח שלא עדכנו כיאות חוסכים בפוליסות ביטוחי מנהלים בגין גביית תשלום נוסף הנקרא "גורם פוליסה", יחזירו להם מאות מיליוני שקלים • השופט בדימוס יורם דנציגר שגישר בין הצדדים: "תיק חריג בהיקפו שהתנהל מ-2010, מנענו הליכי ערעור ארוכים עוד יותר"

המכשיר הפנסיוני שידוע בעיקר במחיר היקר ובתשואות הנמוכות / צילום: Shutterstock
המכשיר הפנסיוני שידוע בעיקר במחיר היקר ובתשואות הנמוכות / צילום: Shutterstock

13 שנה אחרי שהחלו בתי המשפט לדון בבקשה לתביעה ייצוגית נגד חברות ביטוח המשווקות ביטוחי מנהלים, בשבוע שעבר התקבל הסדר פשרה. לפי הערכות ראשוניות, חברות הביטוח ישלמו 340־290 מיליון שקל על שיווק המכשיר הפנסיוני שידוע בעיקר במחיר היקר שלו ובתשואות הנמוכות שלו ביחס לשאר המכשירים בתחום.

תביעת הענק שמעלה את השאלה: על אילו סעיפי ביטוח מיותרים אנחנו משלמים 
ה"פטנט" של הבנקים שהופך את העלאות הריבית לכואבות יותר בישראל 
לקראת קריאה טרומית: ועדת השרים אישרה את החוק לפירוק לשכת עורכי הדין 

בהסדר הפשרה, שנחשב לאחד הגדולים שנחתמו בישראל, כלולות 6 חברות ביטוח: הראל, כלל, מנורה מבטחים, הפניקס, איילון והכשרה (מגדל, שנתבעה גם היא בפרשה, לא נכללה בהסדר). בהסכם נקבע כי החברות לא עדכנו כיאות חוסכים בפוליסות ביטוחי מנהלים בגין גביית תשלום נוסף הנקרא "גורם פוליסה", סעיף שהוכנס לפוליסות ביטוחי המנהלים ששווקו עד לשנת 2004.

לפי ההסדר, החברות ישיבו לחברי הקבוצה הזכאים 42% מסך גביית גורם הפוליסה שהייתה אמורה לעבור לחיסכון ולא הועברה, החל מ־7 שנים לפני בקשת האישור.

 

איך יחולקו הפיצויים? לפי הערכות בענף, כל מבוטח יקבל החזר ממוצע של מאות שקלים שיועברו לחיסכון כהפקדה חד־פעמית. לדוגמה, אם הפרמיה (ההפקדה לחיסכון) היא 1,020 שקל, מתוכה נגבה גורם פוליסה בסך 20 שקל, והתמהיל בפוליסה בין ביטוח החיים לחיסכון הוא 20/80 (קרי גורם הפוליסה המיוחס לחיסכון הוא 16 שקל), אזי יושבו לרכיב התגמולים שבחיסכון 6.72 שקלים (42% מתוך 16 שקל). סכום הפיצויים גם שונה מחברת ביטוח אחת לאחרת (פירוט ברשימה מצד שמאל).

בפשרה נקבעו כמה מדרגות לשכר־הטרחה לעורכי דין, אותו תשלם כל חברת ביטוח הכלולה בפשרה, החל מ־25% מסכום ההחזר למבוטחים בצירוף מע"מ מכל סכום עד 5 מיליון שקל ועד ל־6% מכל סכום העולה על 150 מיליון שקל. באשר לתובע המייצג בחלק מהתיקים, שמעון פריזט, הוא יקבל מכל אחת מהחברות - הראל, מנורה מבטחים וכלל 120 אלף שקל, ואילו מאיילון והכשרה 75 אלף שקל.

בנוסף, חברות הביטוח התחייבו להפחית את הגבייה העתידית בגין גורם הפוליסה בשיעור של 50% מסך גורם הפוליסה - סכום של כ־10 מיליון שקל בשנה.