רמי לוי בדרך להשתלט על חברת תעופה צ'כית, ומניית ישראייר מזנקת

חברת התעופה שבשליטת רמי לוי התבקשה להפקיד פיקדון ערב הכרעה על רכישת השליטה בחברת תעופה צ'כית שתזניק את גודל הצי שלה • במקביל ביצעה הקצאה פרטית לכלל ביטוח, שלאחריה המניה מזנקת בבורסה

מטוס ישראייר / צילום: מוני שפיר
מטוס ישראייר / צילום: מוני שפיר

חברת התעופה ישראייר, שבשליטת רמי לוי (60%) ובניהולו של אורי סירקיס, נמצאת על סף הפיכתה לחברת התעופה הגדולה בארץ במונחי גודל צי המטוסים שלה. החברה מעדכנת הבוקר (ג') כי ניתנה לה ארכה להשלים את המשא-ומתן לרכישת חברת סמארטווינגס, וכי עליה להפקיד פיקדון של חצי מיליון אירו לשם כך.

ככל שתושלם הרכישה, צי המטוסים של ישראייר צפוי לעמוד על כ-48 מטוסים - גדול יותר מהצי של אל על שעומד על 45 מטוסים כיום, אך יש להדגיש כי סוגי המטוסים שונים ואינם חופפים בגודלם. 

בגלל יוקר המחיה: גל חריג של משיכות כספים מקרנות ההשתלמות 

הקצאה פרטית לכלל ביטוח

במקביל, בלי קשר למשא-ומתן על רכישת סמארטווינגס, החליטה כלל ביטוח  לרכוש מניות של ישראייר. האחרונה ביצעה הקצאה פרטית של 11.4 מיליון מניות לכלל ביטוח במחיר של 1.75 שקלים לכל מניה. מחיר זה נמוך בכ-1.5% ביחס למחיר שבו פתחה המניה את המסחר הבוקר. אך המשקיעים שמחים על המהלך ומקפיצים את מניית ישראייר  ב-6.3% למחיר המגלם לה שווי של 471 מיליון שקל. מניית החברה כמעט והכפילה את עצמה מאז תחילת 2023, לאחר שנסקה ב-93%.

בנוסף הוקצו לכלל ביטוח עוד 11.4 מיליון כתבי אופציות למניות במחיר של 2 שקלים למניה. כתבי האופציות יהיו ניתנים למימוש עד לסוף השנה הנוכחית, ולאחר מכן יפקעו. תנאי זה מלמד שכלל ביטוח מעריכים כי האופציות צפויות להיכנס לכסף בחודשים הקרובים, קרי מחיר המניה יעקוף את רף 2 השקלים בטווח הזמן הנראה לעין, וייתכן שזה אחד הגורמים שמקפיץ את המניה.

מהדיווח של ישראייר עולה כי כלל ביטוח מחזיקה ערב ההקצאה 2% מהון המניות של החברה. לאחריה היא צפויה להפוך לבעלת עניין עם נתח של 7.44% הון המניות, שעשוי להגיע ל-11.3% מהון המניות בדילול מלא לאחר מימוש האופציות. 

צי המטוסים יגדל 

ישראייר צפויה לפי ההערכות שלה (ערב רכישת סמארטווינגס) להעסיק 440 עובדים השנה ולבצע 3,850 טיסות. זאת מול מצבת כוח-אדם של 617 עובדים שביצעה 1,750 טיסות בשנת 2016. לחברה יש טיסות ליעדים בארץ ובחו"ל, בהם בין היתר דובאי, גיאורגיה, צ'כיה, יוון ואיטליה. היא מתכננת להרחיב את היעדים שלה גם לנורבגיה, לאלבניה, לספרד ולמקומות נוספים באירופה.

סמארטווינגס היא חברת לואו קוסט צ'כית, המפעילה כיום מעל ל-40 מטוסים ומטיסה 6 מיליון נוסעים בשנה. לחברה יש בסיסי פעילות באירופה, בפראג, בוורשה, בבודפשט ובפריז. צי המטוסים שלה כולל מטוסי בואינג 737 במספר תצורות וגם מטוסי נוסעים מתוצרת צסנה.

ישראייר מרעננת את צי המטוסים שלה והודיעה בנובמבר כי תחליף שני מטוסי ATR במטוסי איירבוס מדגם 320. בנוסף, בכוונתה לצרף מטוס איירבוס 320 נוסף לצי שלה, שעומד כעת על 6 מטוסים.

השלמת הרכישה של סמארטווינגס, תעמיד את גודל הצי של ישראייר על לפחות 46 מטוסים - יותר מאשר גודל הצי הנוכחי של אל על (45 מטוסים).