ליקויי בנייה: רק 8.3% מתביעות של רוכשים נדחות

עו"ד פארס כבהה, מומחה לדיני מקרקעין וליקויי בנייה, עיבד 146 פסקי דין שניתנו בין ינואר 2019 למאי 2023 בנושא ליקויי בנייה • מהבדיקה עולה כי שיעור הפיצוי שקובע בית המשפט עומד על כ-61.2% מהסכום שהוגש

בנייה / צילום: Shutterstock
בנייה / צילום: Shutterstock

רקע: "ליקויי בנייה נמצאים ב־100% מהדירות החדשות", מצא לפני כעשור פרופ' יחיאל רוזנפלד מהטכניון. וכך, ליקויי הבנייה בדירות הם גם קרקע פורייה להליכים משפטיים. 

הזוכים הראשונים של מחיר למשתכן יכולים למכור את הדירה. כמה הם ירוויחו?
המחוזי מציב מגבלות חדשות בנוגע להעדפת השיקום של חברה יזמית שקורסת 

הבדיקה: עו"ד פארס כבהה, מומחה לדיני מקרקעין וליקויי בנייה, ערך מחקר ובו עיבד 146 פסקי דין שניתנו במהלך התקופה שבין ינואר 2019 למאי 2023. מתוצאותיו עולה כי רק 8.3% מהתביעות נדחו, ואילו 60.9%, התקבלו באופן חלקי על-ידי בית המשפט. עוד עולה מהבדיקה כי סכום התביעה הממוצע עומד על 165 אלף שקל, אולם גובהו של הסכום הממוצע שנפסק לטובת הניזוקים הוא101 אלף שקל - נתון שמשקף שיעור פיצוי של 61.2%.

 

מה מקור הפער? עו"ד כבהה אומר כי בשנים האחרונות חלה עלייה תלולה במספר החברות שמציעות שירותי בדק בית ואיתור ליקויי בנייה, והוא סבור כי התחרות בענף הובילה לא רק לירידת שכר-הטרחה, אלא גם לניפוח אומדנים.

"ישנן חברות שמציעות לבעל הדירה הרים וגבעות, ומבטיחות לו כי הליקויים שנמצאו בדירתו יאפשרו לו לקבל פיצוי בסכומים גבוהים מאוד. אלא שכפי שהמציאות מלמדת, לעתים קרובות, כאשר מתגלע פער משמעותי בין חוות-הדעת ההנדסית מטעם שני הצדדים, השופט בתיק ממנה מומחה מטעם בית המשפט, שמוצא כי חוות-הדעת של התובע מופרזת".

עו''ד פארס כבהה / צילום: יח''צ
 עו''ד פארס כבהה / צילום: יח''צ

עו"ד כבהה מביא דוגמאות מהפסיקה. למשל, לבית משפט השלום בהרצליה הוגשה תביעה על סך 400 אלף שקל על-ידי רוכשי דירות נגד חברת בנייה. הסכום אמור לשקף את עלות התיקונים הדרושים בדירה. התובעים צירפו לכתב התביעה בין היתר שתי חוות-דעת (חוות-דעת הנדסית וחוות-דעת שמאית), אלא שבית המשפט קבע לבסוף שהם זכאים לפיצוי שעומד על כרבע מהתביעה - 90,794 שקל בלבד, לרבות פיצוי בגין עוגמת-נפש בסכום של 5,000 שקל (ת"א 27234-05-13).

פיצוי מלא או חלקי: במסגרת הבדיקה נבחנה גם שכיחות הליקוי שלגביו נפסק פיצוי מלא או חלקי. לפי הנתונים, כשליש מהתביעות שנתקבלו הוגשו בשל כשל באיטום המבנה; כחמישית קשורות לשקיעת מרצפות ולליקויים שונים במשטחים; 15% בשל בעיות שהתגלו בריצוף ובחיפויי פנים; ובעיות חשמל וליקויים במסגרות ובנגרות מהווים 7%.