השבוע בנדל"ן: עד כמה אפשר להגדיל את המושב?

התוכנית של מושב גבעת ח"ן בשרון להכפיל את מספר הבתים בו זוכה להתנגדות רבה • וכך גם תוכנית להפוך חורשה בנס ציונה לשצ"פ • ובחיפה ועדת המשנה להתנגדויות צריכה להכריע כיצד למנוע קיפוח זכויות של דיירים מוגנים במתחם שעומד להיהרס ולשנות את צביונו

מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי
מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי

יום שני 3.7 

1. שמירה על זכויות דיירים מוגנים

סוגיה מעניינת ולא שגרתית מונחת לפתח ועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה: כיצד למנוע קיפוח זכויות של דיירים מוגנים במתחם שעומד להיהרס ולשנות את צביונו.

מדובר בתוכנית לשלושה דונם ברחוב עידן דור בעיר התחתית בחיפה, שבהם עומדים כיום כמה מבנים ישנים עם מוסכים ומגרשים לחניה. בעבר אושרה במקום תוכנית להקמת שלושה בניינים בני 23, 9 ו־6 קומות, בעוד שהתוכנית החדשה מדברת על מגדל בן 23 קומות עם עירוב שימושים ומבנה בן שלוש קומות המקיף את המגרש ויוצר חצר פנימית פעילה עם פונקציות מסחריות.

שלושת המוסכים הפועלים במתחם הגישו התנגדות לתוכנית באמצעות עו"ד משה פרייליך. מדובר בעסקים בעלי זכויות כדיירים מוגנים - תופעה מקובלת משנותיה הראשונות של המדינה, שמתפוגת לאיטה עם השנים - והם מחזיקים בכשני שלישים משטח המתחם. "התוכנית מעמידה בעלי עסקים אלה בין שמיים לארץ", נכתב בכתב ההתנגדויות, ומסבירים בו כי מרגע שתאושר התוכנית העסקים הללו יאבדו את זכויות הדייר מוגן שלהם מצד אחד, ומצד שני אין להם שום טעם להשקיע בציוד ובעסק, שכן הפינוי יוריד את כל ההשקעות לטמיון.

יום רביעי 5.7 

2. מחורשה לפארק רכיבה אתגרית

ועדת המשנה להתנגדויות בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מרכז, תדון בתוכנית להפוך את חורשת המושבה בנס ציונה לפארק רכיבה אתגרית. החורשה ממוקמת בחלק המזרחי של נס ציונה, בשטח של כ־84 דונם, שעליו מצוין בתוכנית, כי הוא "בעל ערכי טבע ונוף מיוחדים בעיר ובאזור".

עיריית נס ציונה וקיבוץ נצר סירני הביעו התנגדות לתוכנית. מהנדס העיר נס ציונה, בועז גמליאל, מציין כי בתוכנית נאסר על הקמת מקומות חניה בחורשה, דבר שהוא לדבריו "אינהרנטי לפעילות שמתקיימת באזור זה, היות והנגישות אליו תתבצע גם באמצעות כלי רכב". עו"ד משה גולדברג, בא כוח קיבוץ נצר סירני, הסביר בהתנגדותו כי בקיבוץ חוששים שכביש הגישה אינו בנוי לשאת תנועה כה רבה וכן חוששים ממטרדי רעש וריח.

יום חמישי 5.7 

3. שמח בגבעת ח"ן

מושב גבעת ח"ן, שנמצא על צומת דרכים מרכזי בין כביש 531 לכביש גהה, מזרחית להרצליה, הגיש תוכנית כוללת ליישוב, הכוללת שינויים בזכויות הבנייה ותוספת שתי יחידות דיור בנחלות ושלוש יחידות דיור במשקי העזר. בסך הכל עתיד המושב לצמוח על פי התוכנית מ־116 יחידות דיור שקיימות בו כיום ל־272 יחידות.

נשמע טוב לחברי המושב, אבל מסביב יש מי שלא אוהבים את התוכנית, וועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז תדון בהתנגדויות שלהם. איש העסקים אביחי סטולרו, תושב רמות השבים, מעלה שלל טענות נגד התוכנית, שאחת מהן למשל היא יצירת עומס על דרך הסולטן (שמחברת בין רמות השבים לגבעת ח"ן) והתרת בנייה רבה ליד בתי המגורים בגבעת ח"ן, שתכלול גם ייעודים שאינם למגורים. הוועד המקומי של רמות השבים, בדומה לסטולרו, טוען כי הגבול בין שני המושבים סבוך, ושינויים שיאושרו בגבעת ח"ן עלולות לפגוע בחלקות סמוכות של רמות השבים.

מהנדס העיר רעננה, חיים מלמן, כתב בהתנגדות שלו כי בשכונות הדרומיות של העיר מתוכננות כ־2,500 יחידות דיור, ועל כן צריך לערוך בדיקה מקיפה של השפעת תוכנית גבעת ח"ן על סביבתה, מבחינה תחבורתית. נתיבי ישראל מתנגדת גם היא לתוכנית, בטענה שהיא עלולה לפגוע בתוכניות שלה לערוך שינויים במחלף רעננה דרום.