סקויה עשתה הון בהשקעות בארה"ב ובסין. ואז הייתה צריכה לבחור באחת מהן

הפיקוח הגובר מצד וושינגטון החריף מתחים בתוך חברת ההון סיכון, שפעלה בשתי המעצמות, והניע את החלטתה להתפרק לכמה יחידות נפרדות

סקויה נקלעה לקרב בין ארה''ב לסין והתפצלה ליחידות נפרדות / צילום: Shutterstock, T. Schneider
סקויה נקלעה לקרב בין ארה''ב לסין והתפצלה ליחידות נפרדות / צילום: Shutterstock, T. Schneider

סקויה קפיטל הפכה לקרן ההון סיכון שעשתה כסף בצורה הכי עקבית בהיסטוריה, עם הימורים מוצלחים בארה"ב ובסין. בסופו של דבר, החברה מסיליקון ואלי גילתה שתצטרך לבחור באחת משתי המדינות.

כבר כמה חדשים שוושינגטון בוחנת בחומרה את ההשקעות של סקויה בסין, ופקידים וחברי קונגרס נוזפים בחברה על כך שהיא מממנת מתחרות טכנולוגיות סיניות שאולי גם מוכרות את תוצרתן לצבא הסיני. ואז, בקיץ האחרון, הזרוע הסינית של סקויה גייסה שיא של 8.5 מיליארד דולר להשקעה בחברות סיניות מבטיחות ממשקיעים אמריקאיים, והלחצים גדלו אפילו יותר.

כאשר פקיד אסיה הבכיר ביותר של ממשל ביידן, קורט קמפבל, התעמת עם מנכ"ל סקויה, דון ויאירה, בוושינגטון, הסביר ויארה שסקויה בסין לא משקיעה בטכנולוגיות ביטחוניות, אבל בהתחשב במבנה החברה, אין לסקויה ארה"ב שליטה על ההשקעות של הזרוע הסינית.

למרות זאת, סקויה החודש נכנעה לתחרות העזה בין ארה"ב וסין והכריזה על תוכנית לפצל את החברה. ההחלטה התקבלה בקול אחד על ידי השותפים הבכירים ביותר בחברה.

תתפצל לחמש יחידות עצמאיות

הריינמייקר של סקויה בסין, ניל שן, הפסיד בקרב הירושה להובלת הקבוצה. הוא לא עבד מקרוב עם ההנהגה החדשה, לא היה מרוצה מההפסדים הפיננסיים לאחרונה בצד האמריקאי וכבר שנים דיבר על יציאה לדרך עצמאית, לפי אנשים המכירים את הנושא.

הזרועות האמריקאית, הסינית ואחרות של סקויה לעתים השקיעו בחברות מתחרות, והיחידות הסינית וההודית התרחבו לתחומי צרכנות ואחרים שאינם באופן טיפוסי חלק מההשקעות של היחידה בארה"ב.

סקויה תתפצל לחמש יחידות עצמאיות: ארה"ב ואירופה, סין, הודו ודרום מזרח אסיה, יחידה נוספת לקרן גידור ואחת לניהול הון. במסגרת הרה‏־ארגון, תיקרא סקויה סין HongShan - "סקויה" בסינית.

כשממשל ביידן פועל להגן על מעבדים וטכנולוגיות מתקדמות אחרות מפני סין, הקשרים הפיננסיים נפרמים גם הם. החברה שעשתה את המוניטין שלה מהשקעות באפל ובבעלים של טיקטוק, בייט דנס, גילתה שהמודל העסקי שלה כבר לא יכול לעבוד.

הכרוניקה הזו של האופן בו אחת מחברות ההון סיכון הנחשבות ביותר בעולם נפלטה החוצה בעקבות הסחרור ביחסי סין וארה"ב, ואיך היא הגיבה, מבוסס על ריאיונות עם אנשים הקרובים לסקויה, פקידים בממשלי ביידן וטראמפ ומחוקקים בגבעת הקפיטול.

התשואות של הזרוע הסינית עקפו את התשואות בארה"ב

לאחר השקעות מוקדמות בגוגל ובסיסקו מערכות, סקויה קפיטל השיקה את סקויה סין ב־2005 עם שן כמייסד ושותף מנהל. תחת פיקוח כולל של קבוצת שותפים בכירים, סקויה הרשתה ליחידות שלה מידה מסוימת של אוטונומיה, אם כי הן שיתפו ביניהן את השם, הרווחים, וחלק מהעבודה המשרדית שברקע.

הכוח של המותג של סקויה עזר לזרוע הסינית למשוך מענקי השקעה של אוניברסיטאות אמריקאיות ומשקיעים מוסדיים אחרים. שן הצטיין בתפקידו, ועשה השקעות מוצלחות כולל בחברת שילוחי המזון Meituan ובפלטפורמת המסחר המקוון Pinduoduo.

התשואות שהביא עקפו את התשואות שהביאו שותפים בכירים אחרים בארה"ב, כך אמרו אנשים המכירים את הביצועים.

עוד ב־2018, מי שאז היה שותף מנהל עולמי, דאג לאונה, דיבר על העלאת שן להוביל או להיות שותף בהובלת החברה כולה. באותה שנה, ערכה סקויה את כנס המשקיעים הדו־שנתי שלה בבייג'ינג, עם ארוחת ערב באולם הגדול של העם, בניין ממשלה מפורסם לא רחוק מכיכר טייננמן.

תחום הטכנולוגיה הפך לשדה הקרב בין המעצמות

בינתיים, יחסי ארה"ב־סין הידרדרו, ותחום הטכנולוגיה הפך לשדה הקרב בין המעצמות. בייג'ינג השיקה תוכניות שאפתניות לדומיננטיות בתחום הרובוטיקה, אינטליגנציה מלאכותית וטכנולוגיות אחרות צופות פני עתיד. ממשלי אובמה וטראמפ ניסו להכשיל כל ניסיון סיני להתקרב לחברות המעבדים האמריקאיות.

המעמד של שן ככוכב בסין ומערכת היחסים שלו עם הממשלה הסינית החלו להרים גבות בוושינגטון. לעתים קרובות היה נפגש עם פקידים במפלגה הקומוניסטית והסכים להיות חבר בוועדה מייעצת בכירה שמינתה הממשלה.

כשממשל טראמפ הפנה את הזרקור לפוטנציאל של טיקטוק לאסוף מידע על אמריקאים, נראה היה ששן לא מספיק מבין את המשמעות הפוליטית של הפרשייה. הוא אמר לבייטדנס (ByteDance), חברת האם של טיק טוק, שיצליחו להדוף את רוח הרגולציה האמריקאית אם החברה הסינית תציע יותר ערובות לאבטחה, תעסיק יותר אמריקאים בארה"ב ותאמר באופן פומבי שהיא שואפת להיות חברה גלובלית.

תוך זמן קצר ההתעניינות של וושינגטון החלה להתמקד יותר בסקויה. בשימוע בסנאט ביוני 2021, סנטור דן סליבאן מתח ביקורת על החברה ואמר, בין היתר, שהחברה "לא פטריוטית". "הם מממנים ביודעין, את המתחרים שלנו, את ה־"PLA, אמר, בהתייחסות לצבא הסיני.

ממשל ביידן החל לבחון השקעות אמריקאיות בחברות טכנולוגיה סיניות, ולשקול רגולציה לפיקוח על השקעות אמריקאיות במדינות זרות, בדגש על יוזמות טכנולוגיה של מדינות יריבות.

הסטארט-אפ שהתגלה כקבלן של הצבא הסיני

כחלק מהתוכניות שלה להטיל מגבלות על השקעות בסין, המועצה לביטחון לאומי בחנה בתחילת 2022 השקעות אמריקאיות חדשות בטכנולוגיה סינית רגישה וגילתה שסקויה סין הייתה אחת החברות הבולטות בסקירה שלה. ודו"ח ממכון מחקר של אוניברסיטת ג'ורג'טאון זיהה סטארט-אפ שנוסד על ידי סקויה סין בתחום האינטליגנציה המלאכותית, 4Paradigm, כקבלן של הצבא הסיני.

סקויה אמרה למחוקקים ולפקידים בבית הלבן ששאלו לגבי 4Paradigm שסקויה לא יכלה לצפות מראש שסטארט-אפ AI שעזרה להקים יהפוך בעתיד לקבלן של הצבא.

"סקויה סין לא משקיעה בחברות שפועלות במטרה להקל או לספק תמיכה לצבא הסיני", אמר דובר של החברה. בסקויה קפיטל אמרו שהחברה קיבלה הבטחות מסקויה סין שהיא לא השקיעה ולא מתכננת להשקיע ב"חברות שעוסקות במכירת המוצרים או השירותים שלהן לצבא הסיני".

בפגישות, ויאירה הסביר לאנשי צוות בקונגרס ולפקידי ממשל שסקויה קפיטל לא שולטת בהשקעות של סקויה סין. בתגובה טענו בקונגרס שבגלל שסקויה סין משתמשת בשם זהה, סקויה קפיטל חייבת להיות מסוגלת לעשות יותר.

הזרועות האמריקאית והסינית של סקויה התרחקו לאט זו מזו. כל אחת גייסה קרנות הרחבה נפרדות לתמיכה בסטארט-אפים גדולים, במקום להשתמש בכסף משותף כפי שהיה בעבר.

ואז הגיע סבב הגיוס שקבע שיא של 8.5 מיליארד דולר, אושר על ידי ההנהגה העולמית של החברה וכלל גם משקיעים מוסדיים אמריקאיים גדולים. הגיוס הענק התנגש עם המגבלות שהבית הלבן תכנן להטיל.

בערך בזמן סבב הגיוס, החליטה סקויה על העברת מקל בהנהגה, אך דילגה מעל שן ומסרה את השליטה לשותף רולוף בותה. השותפים סיכמו שהעמדת אזרח סיני בראש חברה אמריקאית כלל עולמית תהיה קשה לעיכול בהתחשב בהידרדרות ביחסי ארה"ב־סין. שינוי נוסף שעשתה סקויה היה להציג תהליך סינון לכל השקעות חדשות של סקויה בסין בחברות מעבדים סיניות או חברות של מחשוב קוונטום.

כשויאירה תדרך את מועצת הביטחון הלאומי והמחוקקים לגבי התוכנית, רבים נותרו סקפטיים. גם פגישה בינואר עם הסנטור מרקו רוביו לא עלתה יפה. ויאירה ועוזרי הסנטור התווכחו על השאלה אם ארה"ב בכלל מסוגלת לעצור את ההתפתחות הטכנולוגית של סין. ועלו קריאות את חברת ההשקעות.

הכהונה של שן בוועדה המייעצת של ממשלת סין נגמרה, והוא צמצם חלק מההשקעות בטכנולוגיה סינית. ובכל זאת, שותפים בכירים בסקויה חשבו שבהתחשב שארה"ב וסין יותר ויותר יריבות, לשמור על שתי הישויות יחד כבר לא יהיה ישים.

רולף ווינקלר השתתף בהכנת הכתבה.