הטלטלות במט"ח: "השוק נערך לאחד השבועות הדרמטיים שידע"

שוק המט"ח צפוי להיסחר בתנודתיות חריפה על רקע שורת נתוני מאקרו בארץ ובעולם ולקראת החרפת המחאה נגד הרפורמה המשפטית • רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות: "ריבוי כה גדול של גורמי השפעה מהווה מתכון בטוח לתנודות וטלטלות בשוק המט"ח בתקופה הקרובה ובפרט בשבוע הקרוב"

כיצד השקל צפוי להגיב לאירועי השבוע? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
כיצד השקל צפוי להגיב לאירועי השבוע? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

 

15:07

מגמה מעורבת בשוק המט"ח. השקל מתחזק ב-0.3% מול הדולר ונסחר סביב 3.70 שקלים בעוד מול האירו, השקל נחלש ב-0.4% ונסחר סביב 4.05 שקלים.

12:39

תנודתיות במסחר בשוק המט"ח: השקל מתחזק מול הדולר ב-0.1% ונסחר סביב 3.71 שקלים. מנגד, השקל נחלש מול האירו ב-0.8% ונסחר סביב 4.07 שקלים.

10:57

השקל נחלש מול הדולר ב-0.2% ונסחר סביב 3.72 שקלים. מול האירו, השקל נחלש בשיעור חד יותר של 0.9% ונסחר סביב 4.07 שקלים.

10:09

מגמה מעורבת בשוק המט"ח. השקל נסחר ביציבות מול הדולר סביב רמה של 3.71 שקלים. מול האירו, השקל נחלש ב-0.8% ונסחר סביב 4.07 שקלים.

08:37

המסחר במט"ח המקומי נפתח בתנודות קלות. השקל מתחזק מול הדולר ב-0.1% ונסחר סביב 3.71 שקלים. מול האירו, השקל נחלש בכ-0.6% ונסחר סביב 4.06 שקלים.

06:16

שבוע גדוש באירועים בזירה המאקרו כלכלית והפוליטית הצפויים להשפיע על המגמה במסחר בשערי החליפין.

שבוע דרמטי בשוק המקומי: האם הריבית תעלה ולאן תגיע האינפלציה? 
המסים מנדל"ן נחתכו ביותר מחצי: הגירעון בחודש יוני זינק ל-0.9% מהתוצר 

ראשית, הסנטימנט בשוק המט"ח צפוי להיות מושפע מאירועי סוף השבוע האחרון, בהם פורסמו נתוני תעסוקה מעורבים בארה"ב, שהובילו להיחלשות הדולר מול מטבעות העולם ובפרט מול השקל.

בגזרה המקומית, היום בשעה 16:00 צפויה להתפרסם החלטת הריבית בישראל. ההערכות בשוק לגבי החלטת הבנק שנויות במחלוקת, כאשר חלק מהכלכלנים סבורים כי הריבית במשק תיוותר על כנה, וחלק אחר סבור כי בנק ישראל יעלה את הריבית ב-0.25% לאור הפיחות במטבע המקומי.

לצד החלטת הריבית של בנק ישראל, צפויה להתקיים ביום שני ההצבעה בכנסת על הצעת החוק לביטול עילת הסבירות, שצפויה להחריף את המחאות של מתנגדי הרפורמה המשפטית ברחבי הארץ, ולהעיב על הסנטימנט בשוק המט"ח המקומי.

"השקל צפוי להיות מושפע מההתפתחויות סביב ההפיכה המשפטית"

רפי גוזלן, הכלכלן ראשי של IBI, מסביר כיצד האירועים השונים צפויים להשפיע על המסחר במט"ח השבוע: "השקל צפוי להמשיך ולהיות מושפע בראש ובראשונה מההתפתחויות סביב ההפיכה המשפטית, כך שבמקרה שאכן תקודם החקיקה לביטול עילת הסבירות, צפויה עליית מדרגה נוספת בפרמיית הסיכון של המשק, כולל התגברות הפיחות בשער החליפין של השקל".

עוד מוסיף גוזלן כי "מאז החלטת הריבית האחרונה בישראל, היחלשות השקל בלטה יותר מול האירו מאשר מול הדולר, על רקע היחלשות מסוימת של הדולר בעולם, אך פיחות של 2%-3% מאז ההחלטה האחרונה וסיכוי גובר להמשך היחלשות השקל, מעלה את ההסתברות להעלאת הריבית מחר. גם אם אכן הריבית תעלה מחר, השפעתה על כיוון השקל צפויה להיות פחות דומיננטית מאשר הגורם הפוליטי".

שוק המט"ח בדרך ל"אחד השבועות הדרמטיים שידע"

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, מוסיף ומסביר: " שוק המט"ח נערך לשבוע שעשוי להיות אחד הדרמטיים שידע. הוא ינוע בין חדשות כלכליות חשובות לבין התפתחויות פוליטיות מכריעות. בזירה גלובלית, דוח התעסוקה הרשמי לחודש יוני פורסם בארה"ב ביום שישי - מספר המשרות החדשות היה הנמוך ביותר זה שנתיים וחצי - והדולר נחלש מול האירו והשקל. זו עדות חשובה לכך שלמרות ההתעסקות היתרה במישור המקומי - השקל עדיין מתנהג כמו מטבעות אחרים בעולם ומגיב להתפתחויות כלכליות מעבר לים".

בכל הנוגע לאירועים בשוק המקומי, מנחם מציין: "תחילה, כוונת הממשלה להעביר בקריאה ראשונה את חוק צמצום עילת הסבירות. המחאה החברתית תחריף אם הדבר יקרה, לפי מארגניה. לפי ניסיון העבר, השקל עשוי להגיב בעוצמה להתפתחות זו, ככל שתתרחש. כיום נמצא שער החליפין (של הדולר מול השקל) די קרוב לרמה הגבוהה ביותר בחודשים האחרונים (הגיע קרוב ל־3.75 שקלים), ולא מן הנמנע כי רמה זו תיבחן שנית אם המאבק הפוליטי יימשך".

"בכל הנוגע להחלטת הריבית של בנק ישראל, נכון להיום, הדעות נוטות בין הותרת רמת הריבית ללא שינוי (4.75%) לבין העלאה שלה ברבע אחוז", אומר מנחם, ומסביר כי אם בנק ישראל יחליט להעלות את הריבית, השווקים צפויים להגיב, "שכן מהלך זה מתומחר פחות".

לצד זאת, מנחם מתייחס להשפעת נתוני הגירעון של חודש יוני, שפורסמו ביום ראשון בישראל, על כיוונו של השקל: "ב-12 החודשים עד יוני-23 נרשם גירעון של 0.9% תמ"ג, גידול מ-0.6% בחודש מאי ו-0.3% תמ"ג בחודש אפריל. גידול של הגירעון התקציבי או החוב הציבורי פועל על-פי רוב לרעת המטבע המקומי, כי הוא עשוי להצביע על לחצי מחירים מכיוון המגזר הציבורי.

"ישראל נהנתה עד לאחרונה מנתוני פתיחה טובים שזכו לתשבחות מחברות דירוג האשראי, היוו את אבן-היסוד לדירוגים הגבוהים, פיצו על החששות שהן הביעו בנושא חקיקה משפטית ללא הסכמות רחבות (ועל ההסלמה הביטחונית), וכך השפיעו לטובה בין השאר על המשקיעים הזרים במשק. מבחינה זו, כל הרעה, אם תימשך (ואף תאתגר את יעד הגירעון), עלולה להגדיל את הלחץ על המשק ועל השקל".

לסיכום, מנחם מציין כי "ריבוי כה גדול של גורמי השפעה - כלכליים ופוליטיים - בארץ ובחו"ל, חלקם מכריעים ממש, מהווה מתכון בטוח לתנודות וטלטלות בשוק המט"ח בתקופה הקרובה ובפרט בשבוע הקרוב. אם וככל שהשקל יפוחת בעקבותיו, תהיה לכך השפעה מסוימת על קצב האינפלציה, מה שיצריך את בנק ישראל להפעיל שוב את נשק הריבית ואת שאר הכלים העומדים לרשותו".