אקזיט חלומי לחברת מודיעין מהרצליה: שלושה מייסדים יקבלו 150 מיליון דולר

חברת הסייבר המודעיני קובוובס נמכרת לקרן הפרייבט אקוויטי ספייר קפיטל ביותר מ-200 מיליון דולר • החברה כמעט ולא גייסה הון חיצוני ורוב המניות נמצאות בידי המייסדים ועובדי החברה • טכנולוגיית הקצה של החברה מסייעת בתפיסתם של אנשי טרור, עברייני סחר בבני אדם, מין וסמים

יזמי חברת Cobwebs Technologies הישראלית / צילום: יח''צ
יזמי חברת Cobwebs Technologies הישראלית / צילום: יח''צ

אקזיט ישראלי בענף המודיעין: חברת הסייבר המודעיני קובוובס (Cobwebs) מהרצליה, נמכרת לקרן הפרייבט אקוויטי ספייר קפיטל (Spire Capital), העוסקת בין השאר באחזקות בחברות ביטחוניות. הצדדים סירבו לפרט את הסכום המדובר, אך העסקה מוערכת בכ-250-200 מיליון דולר. עבור שלושת המייסדים ו-170 העובדים מדובר באקזיט נאה, היות והחברה כמעט לא גייסה הון חיצוני, כך שהם עדיין מחזיקים בנתח גדול מהמניות וצפויים להרוויח מיליוני דולרים רבים.

סוער ברחובות, רגוע בשווקים: אז למה הכלכלנים בכל זאת מודאגים?
מה עומד מאחורי ההשתלטות של מדד S&P 500 על תיקי ההשקעות הישראליים
ביטול עילת הסבירות: מה ההיסטוריה מלמדת על יכולת בג"ץ לפסול את החוק

על פי ההערכה, המייסדים אודי לוי, שי אטיאס ועומרי טימיאנקר, יוצאי מערכת הביטחון, יכניסו כ-50-40 מיליון דולר מהמכירה כל אחד. קרן ההון סיכון אייבקס, הפעילה גם בישראל, וקרן טייטאן האמריקאית יכניסו יחד כ-60-50 מיליון דולר על פי ההערכה, מה שמהווה החזר נאה על השקעה של כמה מיליוני דולרים בודדים שהושקעו בסיבוב הגיוס הראשון של החברה שנערך ב- 2019, כך על פי מאגר הקרנות PitchBook. שתי הקרנות רכשו אחזקה של כ-12% באותו הסיבוב אך הגדילו את אחיזתן בחברה עם הזמן.

חברת הסייבר הישראלית קובוובס הודיעה על השלמת סבב גיוס של 10 מיליון דולר

לגלובס נודע, כי היזמים קיבלו מספר הצעות למכירת מניות, להשקעה ולגיוס הלוואות במהלך השנתיים האחרונות אך סירבו לכך - דבר ששימר בידיהם יותר מניות ומאפשר להם כיום ליהנות מסכומים גבוהים יותר באקזיט. היתה לכך גם סיבה טובה: קובוובס, חברה פרטית, היא רווחית לפחות מעל שנה, ככל שנודע. הכנסותיה השנתיות מוערכות בכ-40-30 מיליון דולר.

נקיטת הליכים כנגד חברות העוסקות במודיעין עסקי

לא הכל הלך בקלות ליזמי החברה: לפני קצת פחות משנתיים החלה מטא לנקוט הליכים נגד חברות העוסקות במודיעין עסקי ומודיעין גלוי, בהן גם קובוובס, שם טענה כי לקוחותיה, רשויות ביטחון במדינות שונות כמו הונג קונג ומקסיקו, עשו שימוש בטכנולוגיה שלה כדי לאגור מידע על פעילים חברתיים, פוליטיקאים מהאופוזיציה ובכירים מהממשל.

בדוח אותו מסרה גם לכלי התקשורת בדצמבר 2022, גילתה מטא כי חסמה כ-200 חשבונות פייסבוק, אינסטגרם ו-וואטסאפ שהופעלו על ידי קובוובס ולקוחותיה - בדרך כלל משתמשים שעובדים ברשויות ביטחון בעולם. לטענת מטא, החברה מוכרת מודיעין המבוסס בין השאר על מידע שנלקח מהרשתות החברתיות שלה, כמו גם רשתות אחרות בהן טוויטר, פליקר, אתרי אינטרנט וה"דארק ווב", רשת האינטרנט הסגורה המאפשרת פעילות עבריינית חשאית. לטענת מטא, "החשבונות שהופעלו על ידי לקוחות קובוובס, לא הסתפקו רק באיסוף מידע על המטרות האנושיות שלהם, אלא גם עסקו בהנדסת אנוש באמצעות אווטארים על מנת ליצור קשרים עם קהילות סגורות ולהתל במשתמשים במטרה להוציא מהם מידע אישי".

מטא איתרה ופעלה נגד חשבונות של קובוובס בבנגלדש, הונג קונג, ארה"ב, ניו זילנד, מקסיקו ופולין. "זהו דוח שקרי", אומר היום אודי לוי, מנכ"ל החברה. "הוא לא רלונטי לסוג הלקוחות שלנו או לתחום העיסוק שלנו. אנחנו לא מספקים אווטארים (חשבונות מזויפים המאפשרים מעקב אחר משתמשים ברשתות החברתיות, א"ג)", אומר לוי. "מטא גם הזכירה רשימה של מדינות שלא קשורות אלינו.

"התפנה לנו זמן מגלישה ברשתות החברתיות"

כזכור, מטא הוציאה את הפרסומים נגד קובוובס, במקביל לחברות ישראליות נוספות אחרות כגון בלאק קיוב, קוגנייט ובלו הוק מספר חודשים לאחר שהודלפו מסמכים מהחברה, המורים על כך שמטא איננה אוכפת שימוש לא מוסרי וכי החברה היתה מודעת לסכנות שהאלגוריתם שלה מייצר לציבור. "זו היתה תקופה ומאתגרת שבה אתה צריך להוכיח שאין לך אחות, אבל עברנו אותה בהצלחה והוכחנו שאין לנו אחות. בסוף האמת מנצחת - אנחנו שמחים היום להתחבר לאחת הקרנות האיכותיות בארה"ב ולהמשיך ולהראות צמיחה". על סגירת חשבונות פייסבוק ואינסטגרם אמר לוי בהלצה כי: "התפנה כאן זמן מגלישה ברשתות החברתיות".

קובוובס היא חברה העוסקת באיסוף מודיעין ממקורות גלויים ובהסקת מסקנות מבוססות בינה מלאכותית לצרכי ביטחון ועובדת בדרך כלל עם ארגוני משטרה, צבא וביטחון מסכל בעולם על מנת לסייע בתפיסתם של אנשי טרור, עברייני סחר בבני אדם, מין וסמים ובחשיפת התארגנויות פליליות. לאחרונה, מספר לוי, אפשרה הטכנולוגיה של החברה להציל נערה שנחטפה בארה"ב. בחודש פברואר האחרון הודיעה החברה על שיתוף פעולה עם מס ההכנסה בארה"ב, שם תאפשר להם קובוובס לעלות על מידע גלוי הקשור במעלימי מס.

הרוכשת ספייר קפיטל, מחזיקה בחברת מודיעין נוספת בשם פנלינק (Penlink) שעוסקת גם היא באיסוף מידע דיגיטלי לטובת חקירות משטרתיות ופדרליות. בין השאר מאפשרת פנלינק לאסוף מידע מטלפונים, רשתות חברתיות, חשבונות דוא"ל והצלבתם עם ממצאים שנמצאו בחקירות קיימות או קודמות, ועם קובצי קול, איכון גאוגרפי ומידע פיננסי. ככל הנראה ימוזגו שתי החברות לפעילות אחת, ויצרו את אחת החברות הגדולות בעולם בתחום המודיעין הגלוי.