הרגולטור חותר לפיקוח, אבל הכשל בהשקעות המפוקחות נותר

רשות ני"ע מציבה תמרורי אזהרה בהשקעות שאינן מפוקחות, אבל לא בוחנת אותם בהשקעות המפוקחות, וזה מסכן את המשקיעים

רשות ניירות ערך / צילום: שלומי יוסף
רשות ניירות ערך / צילום: שלומי יוסף

הכותבת היא יועצת משפטית ומנהלת קרנות הבית של פרופימקס

במסגרת קמפיין המוגש כשירות לציבור, קידמה בעת האחרונה רשות ניירות ערך קריאת אזהרה למשקיעים עם המסר "לא משקיעים לפני שבודקים". מה בודקים? אליבא דפרסומי הרשות, יש לבדוק אם הגורם המציע את ההשקעה נמצא ברשימת הגופים המפוקחים. הא ותו לא.

אין ספק כי מטרת הרשות היא להגן על ציבור המשקיעים מפני השקעות לא ראויות, אבל הכלים בהם היא בוחרת לצייד אותו מחמיצים את המטרה ועלולים, במקרים מסוימים, להסב יותר נזק מתועלת.

חלק בלתי נפרד מהשוק

הקורא חסר הניסיון שנחשף לחלק מפרסומים אלו עלול לקבל את הרושם המוטעה שיש בפיקוח הרשות כדי להעיד שההשקעה נבחנה ונמצאה טובה וראויה. למעשה, פיקוח הרשות משמעו שמפרסם התשקיף המציא מידע מלא לגבי הגוף המונפק ושהוא מחויב לפרסם עדכונים מידיים על ההשקעה. מהותה העסקית והפיננסית של ההשקעה אינה חלק מהתשקיף, והתוכנית העסקית מצורפת כנספח בלבד.

לצד ההשקעות המסורתיות, פועל ענף השקעות אלטרנטיביות, שמוצעות ע"פ חוק במסגרת הצעות פרטיות, ומהותן השקעה לצד מנהלים מקצועיים בעלי כישורים ויכולת להוסיף ערך לנכסי המשקיעים. השקעות אלה הן חלק בלתי נפרד מהשוק הפיננסי, בכל העולם, והן חלק חיוני מתמהיל ההשקעה של משקיעים מקצועיים.

בהשקעות אלטרנטיביות, רובם המוחלט של הפרטים שנכללים בתשקיף לפי תקנות ניירות ערך אינו מספק אינדיקציה לטיב ההשקעה, לכישורים של מנהליה או ליכולתם לעמוד בתוכנית העסקית שהציגו. בתחום האלטרנטיבי, יש לבחון את ההשקעה באמצעות פרקטיקות מקובלות, בהתאם למאפייניה: היסטוריית הביצועים של המנהלים; נתונים דמוגרפיים וחלופות באזור; מנגנון התגמול של המנהלים; התוכנית העסקית ותרחישים פסימיים שעלולים לשנות את התוצאות החזויות (כמו עליית ריבית, עיכוב בבנייה או שינויי חקיקה). כל אלו אינם נבחנים ואינם נדרשים ע"י הרשות.

באחד הפרסומים האחרונים, תחת הכותרת: "השקעות לא מפוקחות אומנם לא אסורות בחוק, אך עלולות להיות מסוכנות ואף במקרה החמור ביותר - להתברר כתרמית", מנתה הרשות שורה של "תמרורי אזהרה" שיש לתת עליהם את הדעת. כלים אלו בהחלט ראויים לבחינה, אך הכשל הלוגי נותר בעינו: התשקיף הוא חזות הכול על אף שאינו מספק כל הגנה מפני הסיכונים לגביהם מזהירה הרשות עצמה.

במילים אחרות, הדרך לאותו "פיקוח" באמצעות פרסום תשקיף פתוחה גם בפני חברה שתשווק השקעה בתרמית, וגם בפני חברות נוספות שמטרתן אינה להונות משקיעים, אך הן אינן מקצועיות דיין. חברות מסוג זה יכולות לפרסם תשקיף, לחסות תחת פיקוח הרשות ובאמצעותו לגייס סכומים גדולים יותר ממשקיעים רבים יותר. היו דברים מעולם.

בשורה התחתונה, תרמיות הן תרמיות, בין אם הן מפוקחות ובין אם לאו. כדי להגן על המשקיעים, ראוי ששומרי הסף יאמצו מדיניות רחבה ואחראית גם ביחס לאפיקי השקעה אלטרנטיביים, שתופסים נתח ניכר בתמהילי ההשקעה של משקיעים מקצועיים, ויספקו אמות מידה לבחינת השקעות אלו, גם אם הן מפוקחות, אחרת, כל שהתשקיף יאפשר הוא לחברה שאינה מקצועית דיה לפגוע במעגל רחב יותר של משקיעים.

לגלות אחריות

גם ציבור המשקיעים יידרש לגלות אחריות ומידת חשדנות בריאה ולבחון את ביצועי הגוף המנהל, מהימנותו, מקצועיותו, המוניטין שצבר והקוד המוסרי שלפיו הוא פועל, כדי להחליט באופן מושכל אם נכון להשקיע, וחשוב יותר, עם מי נכון להשקיע. ועצתי למשקיעים: אם חשוב לכם שההשקעה תהיה מפוקחת, בדקו, אבל אל תוותרו על בדיקת מנהל ההשקעה ופרטיה ועל מעקב שוטף אחר ביצועיה.