לנובו השיקה מחשב נייד בלי מקלדת. האם הוא יטלטל את השוק?

Lenovo Yoga Book 9i כולל שני מסכי טאץ', במקום מקלדת מסורתית, ומציע גישה שונה לחלוטין ממה שהכרנו במחשבים ניידים • האם הוא משתלם?

המחשב של לנובו. עבודה בהתאמה אישית / צילום: יח''צ לנובו
המחשב של לנובו. עבודה בהתאמה אישית / צילום: יח''צ לנובו

על "הפסקת הצהריים" של גלובס

בכל יום סביב השעה 13:00 נגיש לכם תכנים שיוכלו להעשיר, לסקרן ולעניין אתכם בזמן הפסקת הצהריים. הכתבות יתמקדו בעיקר בתחומי הנדל"ן, טכנולוגיה וקריירה. מקווים שתהנו

בדיקה טכנולוגית

איך ניתן לשפר שירותים דיגיטליים? אילו מוצרים חדשים יש היום בשוק, ומה איכותם לעומת המתחרים? כיצד פותרים בעיות טכנולוגיות? מדי שבוע המדור ינסה לענות על שאלות אלה ודומות להן. אם נתקלתם בתקלות ואתם זקוקים לעזרה, או שאתם מעוניינים שנסקור מוצרים מסוימים, אתם מוזמנים לפנות למייל: nevo-t@globes.co.il

מעת לעת מתהדרים המחשבים הניידים בטכנולוגיות חדשות, במטרה לשפר את השימושים ולהדהים את הצרכנים. בכנס CES האחרון בלאס וגאס השיקה חברת לנובו מחשב שמבקש לשנות לגמרי את האופן שבו משתמשים עובדים על המחשבים הניידים שלהם.

מומלץ לקרוא את הרכיבים לפני שקונים את קרן הסל הזו ששווה 25 מיליארד דולר
המתחרה של גוגל ל-ChatGPT זמינה בעברית: מה עוד חדש בכלי הבינה המלאכותית?

אם עד כה היה ברור שהמחשב מורכב ממסך וממשטח הכולל מקלדת ומשטח מגע לעכבר, החדש של לנובו רוצה לשנות את כללי המשחק: Lenovo Yoga Book 9i כולל בתוכו שני מסכי טאץ', במקום מקלדת מסורתית. האם החידוש הזה ונוספים הופכים אותו לכדאי?

החידוש העיקרי: שני מסכי טאץ'

כאמור, הבשורה הגדולה ביותר של המחשב החדש היא העובדה שאין לו מקלדת, והוא מתהדר במסכי טאץ' בשני חלקי המחשב. מדובר בשני מסכי OLED בגודל 13.3 אינץ', שמחוברים על ידי ציר המאפשר מבט של 360 מעלות. המשמעות היא שאין מקלדת מובנית או משטח מגע פיזי עבור עכבר.

המסכים עצמם ברזולוציה של 2,800X1,800, וקצב הריענון של 60 הרץ. המחשב מאפשר להגדיר בהירות לכל מסך בנפרד, לפי העדפה אישית. במבט כולל, מדובר בחגיגה לעיניים. הצבעים הרוויים ומכלול האפשרויות מעניקים חווית צפייה טובה במכשיר, וניתן לעקוב אחרי כל מה שקורה על המסך בצורה הטובה ביותר.

היתרון הבולט: פרודוקטיביות מואצת

העובדה שהמחשב מתאפיין בשני מסכים שונים פותחת המון אפשרויות להתאמה אישית ולפרודוקטיביות שיא. במקום לחלק מסך אחד לשני חלקים או יותר, כאן יש שני מסכים שונים שאפשר לעבוד בהם על מספר תוכנות שונות.

יותר מכך, האפשרויות מתרחבות בעזרת המוצרים שמגיעים בחבילת המחשב: עט לשימוש על המחשב, מקלדת חיצונית שניתן לחבר במידה שלא אוהבים את המקלדת הרגילה, ומעמד מיוחד שניתן להתאים בעזרת מגנטים.

בעזרת המעמד הזה ניתן להציב את המחשב בצורות שונות: עומד, שוכב, בצורת אוהל או במצב טאבלט, כשמסובבים 360 מעלות. המגוון הזה הופך את כל השימוש להרבה יותר יעיל ונוח.

כדי לעבוד עם המקלדת הווירטואלית, יש להקיש עם שמונה אצבעות על המסך התחתון, והיא תיפתח. המקלדת יודעת לתת פידבק בצורת רטט, וכך ניתן להרגיש את הלחיצה ולדמות מקלדת אמיתית. אם רוצים משטח מגע לטובת שליטה בעכבר, יש להקיש עם שלוש אצבעות.

הבעיות: רעיון בוסרי

למרות שהחידוש נשמע מאוד מבטיח, לא תמיד הוא עובד בצורה טובה. מאחר שמדובר בדגמים ראשונים, עדיין נדרשת השקעה בפיתוח. לדוגמה, המקלדת הווירטואלית מפספסת הרבה לחיצות כאשר מקלידים מהר. התוצאה: המשתמש צריך להקליד לאט יותר כדי שכל הקלדה 'תתפוס'. במילים אחרות, מדובר במנגנון לא בשל, מה שמוביל להרבה בדיקות חוזרות ולהאטת קצב העבודה.

למעשה, צריך לתרגל הרבה על המחשב כדי שהוא יהפוך להיות נוח. הדבר נכון גם באשר לארגונומיה הכללית של המחשב - איך להציב אותו ולתפעל אותו בצורה הטובה ביותר. בדקות הראשונות זה לא תמיד עובד ויכול להיות מתסכל, כך שיש צורך להתאזר בקור רוח ובסבלנות.

בעיה נוספת שקשורה לארגונומיה של המחשב נוגעת להעברת התוכנות או הקבצים בין שני המסכים. השיטה היא לא להזיז את היד בסמוך לשוליים כדי לסמן את הרצון במעבר, אלא לעמוד על חלון כדי שזה יקרה. זה קצת מסובך להבנה, וגם כאשר מבינים, עובר זמן עד שזה הופך להרגל. לא רק זאת, המחשב העלה יותר מדי הודעות והצעות, בכמות שיכולה להעיק על הצרכן הפשוט.

עיצוב: יפהפה וברמה גבוהה

לא רק למסך יש צבעים יפים - המחשב עצמו נראה מצוין. הגימור ברמה גבוהה, ובמבט חיצוני אפשר לראות שבלנובו חשבו על כל פרט ופרט. הצבע שקיבלנו הוא טורקיז־ירוק, ואין ספק שהוא יודע לגנוב את ההצגה בכל חדר שהוא נכנס אליו.

גם כשמעמידים את כל הקונסטרוקציה עם המעמד, המקלדת והעט, המחשב מתנשא מעלה וגורם לראשים בחדר להסתובב. לצד זאת, המשקל עומד על 1.3 ק"ג, מה שהופך אותו לנוח לנשיאה.

ביצועים: סאונד מצוין, הסוללה פחות

המחשב כולל בתוכו מעבד Intel Core i7 דור 13, עם זיכרון הרצה של 16GB RAM, מעבד גרפי Intel Iris Xe ושטח אחסון של 512GB. המחשב עבד בסדר גמור, והצליח להתמודד עם כל משימה שהוטלה עליו. עם זאת - וייתכן שהדבר קשור לכך שקיבלנו גרסת דמו - זמני ההמתנה וההתקנה היו איטיים מהמקובל.

זמן השימוש בסוללת המחשב עומד על כשבע שעות, ובמונחי מחשבים זה לא מספיק - אין ספק שמדובר באחד הנושאים שהחברה תצטרך להשתפר בהם.

למחשב יש סאונד־בר של Bowers & Wilkins, שמשמש כציר של שני המסכים. הרמקולים האלו פועלים לשני הכיוונים, כך שאין סיכוי שהסאונד ייפגע או יהפוך לעמום כי משהו חוסם אותו. במילים אחרות, חוויית הסאונד טובה, כיפית וראויה לשבח. בנוסף, מצלמת הרשת עושה עבודה טובה, מה שיכול לסייע לפגישות ברשת ומעבר לכך.

נציין גם כי למחשב יש שלוש יציאות USB-C, אחת מהן משמשת לטעינת המחשב. זה לא מספיק כיום במחשבים כאלו, בין אם זו יציאה לאוזניות חוט, או הרחבה של יציאות לשימוש רחב יותר.

המחיר: לא זול בכלל

המחשב של לנובו עדיין לא הושק בישראל, אך מחירו בעולם עומד על החל מ-2,000 דולר - מה שממצב אותו בתג מחיר גבוה, שצריך להצדיק את עצמו. למרות הבשורה החדשה, לא בטוח שיש כאן תמורה ראויה. השאלה היא האם החברה תצליח לשפר את המחשב ולהציג דורות נוספים, ואז המחיר ירד.

השורה התחתונה: לשנות את כללי המשחק

זו לא הפעם הראשונה שמוצג מחשב נייד עם שני מסכים, אולם עד כה זה נעשה בצורות אחרות. לאסוס יש מוצרים דוגמת ZenBook Pro Duo 14, שכוללים מסך ראשי ומסך משני לצד מקלדת מובנית. בנוסף, יש לה - וגם ללנובו - טאלבטים שהמסך שלהם מתקפל, כלומר נחלק לשני חלקים שונים.

במקרה הנוכחי, מדובר בשני מסכים נפרדים לגמרי, עם ציר אודיו שמחבר בין שניהם. מדובר במוצר עם עיצוב טוב ששם את הפרודוקטיביות במרכז, ומנסה (ואולי יצליח) לשנות את כללי המשחק. עם זאת, הוא עדיין בוסרי, לא כל הדברים עובדים כמו שצריך, ויש מה לשפר. מעל כל אלו, המחיר לא נגיש לכולם. ועדיין, זו התחלה מאוד מעניינת.

גילוי מלא: חברת לנובו סיפקה לנו את המחשב לצורך הבדיקה