סבך משפטי לפנינו: מכרז תחנת הכוח אשכול בוטל, והוזלת החשמל תחכה

חברת החשמל הודיעה על ביטול המכרז השנוי במחלוקת והליכה להתמחרות, לאחר שהתברר כי הקבוצה הזוכה לא עומדת בסכום שהציעה • כעת ההליך צפוי להידרדר למאבק משפטי ארוך

תחנת הכוח אשכול באשדוד / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov
תחנת הכוח אשכול באשדוד / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

כחודש לאחר ההכרזה כי קבוצת Eshkol Power ENergies, הכוללת את דליה אנרגיה ותעבורה, זכתה במכרז לרכישת תחנת הכוח אשכול בתמורה לסכום חסר תקדים של כ־12.4 מיליארד שקל, חברת החשמל הודיעה על ביטול המכרז, חילוט 100 מיליון שקל מתוך הערבות והליכה להתמחרות. מי שיוכלו להשתתף בהתמחרות אלו רק המשתתפות במכרז, וזאת לפי מחיר מינימום של 9 מיליארד שקל. לפי הערכות, תהליך ההתמחרות לכשיצא לפועל, צפוי להימשך בין חודש לחודשיים.

הצעד מגיע לאחר שנודע כי דליה אנרגיה, שנותרה לבדה, אומנם הגדילה את הערבות ל־200 מיליון שקל - אך הכריזה כי הצעתה המעודכנת עומדת על 9 מיליארד שקל. אחת השאלות הפתוחות היא מדוע חולטו רק 100 מיליון שקל, מתוך ה־200 מיליון שקל שהעמידה דליה כערבות.

כעת נראה כי לפנינו הליך משפטי ארוך וסבוך. החלטתה של ועדת המכרזים של חברת החשמל נובעת, בין השאר, מההבנה כי היעתרות למשא-ומתן עם דליה בלבד עלולה להיות בעייתית ולא לעמוד במבחן בית המשפט - במיוחד שבכוונת קבוצת או פי סי אנרגיה ־קרן נוי שהגיעה למקום השני לעתור לצו מניעה. אולם, גם כעת, עצם ביטול המכרז עשוי שלא להספיק כדי למנוע את העתירה, שלפי בכירים ב־OPC־קרן נוי כבר מוכנה.

קבוצת OPC־קרן נוי, שהוגדרה בתור "כשיר שני" עם הצעה בסך כ־7 מיליארד שקל, ציפתה לקבל לידיה את הזכייה מרגע שהתברר שהקבוצה הזוכה לא תצליח לגבש את הסכום הנדרש. בהמשך, הם הגיבו בזעם לפעילותה של דליה במטרה להוזיל את הצעתה הזוכה. כעת בכירים בקבוצה מתנגדים לביטול המכרז וקיום התמחרות - ועל כן החברה תעתור לצו מניעה שעשוי להפוך את מועד הסגירה הפיננסית שהוגדר במכרז, 3 בדצמבר, ללא רלוונטי. במועד זה ייגמר הרישיון של חברת החשמל באשכול, על כן המדינה צפויה להאריך את הרישיון בעד חצי שנה.

מכה קשה לשאיפה להוזלת תעריף החשמל

תחנת הכוח אשכול היא הרביעית שחברת החשמל מוכרת במסגרת הרפורמה במשק החשמל משנת 2018. לפניה, היו אלון תבור, שנמכרה לקבוצת MRC תמורת 1.9 מיליארד שקל, רמת חובב שנמכרה לקבוצת שיכון ובינוי ואדלטק תמורת 4.3 מיליארד שקל ב־2020. קבוצת שיכון ובינוי ואדלטק רכשה גם את חגית מזרח תמורת 1.6 מיליארד שקל.

מתוך אותם הסכומים, רשות החשמל העבירה לטובת הציבור את העודף ממכירת התחנות - לאחר מימון הוצאות חברת החשמל, עלות הנכסים והקרקע. מנתוני הרשות עולה כי מתוך 1.9 מיליארד שקל ממכירת אלון תבור, מיליארד שקל חזרו לצרכנים. מתוך 4.3 מיליארד שקל ממכירת רמת חובב שבו לצרכנים 1.2 מיליארד ב־2021 ו־1.2 מיליארד ב־2022, וכן ממכירת חגית מזרח תמורת 1.6 מיליארד שקל, שבו 1.2 מיליארד שקל.

בטרם המכרז של אשכול, אומדן פנימי של חברת החשמל העריך את שווי תחנת הכוח אשכול ב־6.2־5.8 מיליארד שקל. כלומר, שתי ההצעות - הן של דליה אנרגיה והן הצעתה של OPC־קרן נוי - היו גבוהות יותר. רק ההצעה השלישית בגובהה, 6 מיליארד שקל של קבוצת ג'נריישן־מבטח שמיר־אשטרום, תאמה לאומדן של חברת החשמל.

כעת, ביטול המכרז ועל אחת כמה וכמה עתירה של OPC־קרן נוי עלולים להוביל למצב שבו תועלת המכירה עבור תעריף החשמל, נושא שחשוב מאוד לממשלה ככלל ולשר האנרגיה והתשתיות ישראל כ"ץ בפרט, תתעכב. במילים פשוטות, השימוש בכספי המכירה כדי להוזיל את תעריף החשמל מתרחק.

כבר לפני כשבועיים וחצי, מיהרה רשות החשמל לפרסם כי בהתחשב בתהליך שמבחינתה צפוי להתכנס בתוך חודש וירידת מחירי הפחם - היא כבר תתכנס לדיון בבחינת האפשרויות להפחתת תעריף החשמל לצרכנים. אלא, שמאז ההתפתחויות עשו את שלהן והתהליך מתעכב.

לפי הערכות, מתוך הסכום שתשלם הזוכה, כ־3.5 מיליארד שקל יישארו אצל חברת החשמל - והיתר יועבר לציבור לטובת הוזלת תעריף החשמל. כלומר, מדובר על כ־3.5 מיליארד שקל שיוחזרו לציבור במקרה של הצעת OPC־קרן נוי, ו־5.5 מיליארד שקל כשמדובר בהצעה המעודכנת של דליה אנרגיה, כל עוד אלו יישארו רלוונטיות במסגרת ההתמחרות.

התעריף יקטן, השאלה הגדולה היא מתי

סכומים אלו לא צפויים לשמש להפחתה חד־פעמית, אלא להפחתה ממושכת ככל הניתן - כפי שקרה במכרזים קודמים. לכן, אם למשל היו לוקחים את הצעתה של OPC־קרן נוי היא הייתה צפויה להספיק להוזלה של 3% בתעריף החשמל במשך 4 שנים, ואילו זו המעודכנת של דליה אנרגיה תספיק להוזלה של 3% במשך כ־6 שנים.

בשורה התחתונה, כל עוד המכרז לא יגיע לשלב הסגירה הפיננסית, לא יהיה כסף שבאמצעותו ניתן יהיה להוזיל משמעותית את תעריף החשמל. כיום התחנה מהווה כ־9.5% מכושר הייצור, ובצירוף אשכול 2 שעתידה לקום מדובר כבר בקרוב ל־14%.