בית הדין לעבודה הורה על הפסקה מיידית של שביתת הרופאים

שביתת ההסתדרות הרפואית, שהוכרזה אמש בעקבות ביטול עילת הסבירות, נמשכה היום 7 שעות • בית הדין קבע כי שביתת מחאה של שעתיים היא לגיטימית, אך לא מעבר לכך • בבקשה שהגישה המדינה הבוקר נטען כי השביתה "איננה מתיישבת עם כללי המידתיות של שביתות מחאה" • ההסתדרות הרפואית בתגובה: "לפנינו מאבק ארוך"

שר הבריאות משה ארבל / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
שר הבריאות משה ארבל / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

בית הדין הארצי לעבודה הורה בצהריים על חזרה מיידית של כל שירותי הבריאות לעבודה, לאחר שהשביתה שהוכרזה אמש על-ידי ההסתדרות הרפואית בעקבות ביטול עילת הסבירות נמשכה היום 7 שעות. נקבע כי שביתת מחאה של שעתיים היא לגיטימית, אך לא מעבר לכך.

מוקדם יותר היום (ג'), המדינה פנתה, בהנחייתו של שר הבריאות משה ארבל, לבית הדין הארצי לעבודה בבקשה להוציא צו מניעה לשביתה

מי נחשב לתושב ישראל? הכללים החדשים שמקדמת רשות המסים
"יש גורמי אי-ודאות חדשים": מה צפוי היום בבורסה ובשוק המט"ח 

בית הדין הארצי לעבודה קבע כי החשדות שהציגה ההסתדרות הרפואית הם חששות עתידיים, ובשלב זה הם תיאוריים בלבד ולא מצדיקים שביתה כלכלית או מעורבת.

נקבע כי ההכרזה על שביתה בערב השביתה מהווה פגיעה חמורה במטופלים ובמערכת הבריאות. עוד נקבע כי שביתה בת 24 שעות פוגעת במאות מטופלים וחולים שממתינים לטיפולים רפואיים בשירות הציבורי משך חודשים רבים.

המדינה: השביתה אינה מידתית בנסיבות העניין 

בבקשה נטען כי השביתה, עליה הכריזה ההסתדרות הרפואית, אינה מידתית בנסיבות העניין. "שביתת מחאה בת 24 שעות, בכלל מערכת הבריאות, ובעיתוי שנעשה במקרה דנן - כשהשביתה פרצה פחות מ-24 שעות ממועד הכרזתה - איננה מתיישבת עם כללי המידתיות של שביתות מחאה", נכתב בבקשה.

עוד נטען כי שביתת מחאה מקנה זכות לשביתה קצרת-מועד תוך מתן הודעה בפרק זמן סביר. בבקשה, שהוגשה באמצעות עורכות הדין יפית טלמון קצב ונעה כהן מפרקליטות מחוז תל אביב, נטען כי "לשביתה זו יש משמעויות מובנות מאליהן, שעניינן שיבוש של טיפול ופרוצדורות שאמורות להתקיים בכל בתי החולים במהלך שעות השביתה, ומשכך היא עלולה לגרום לשיבושים משמעותיים בעבודת בתי החולים הממשלתיים, ולפגיעה בלתי מידתית במטופלים הנדרשים לטיפולים שנקבעו זמן רב מראש".

לשביתה קדמה שביתת אזהרה בשבוע שעבר, למשך שעתיים. 

ההסתדרות הרפואית: "לפנינו מאבק ארוך"

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, מסר בתגובה להחלטת בית הדין לעבודה: "אנו מכבדים את החלטת בית הדין לעבודה, אך איננו מסכימים עימה. לאור זאת הורינו לרופאות ולרופאים לשוב לעבודתם, לאחר שביתה שנמשכה לאורך רוב יום העבודה. לפנינו מאבק ארוך, וההכרזה שלנו השבוע על סכסוך עבודה תאפשר לנו יותר כלים להמשך, לרבות האפשרות לפתוח בשביתה כללית, להבדיל משביתת מחאה עליה עמד בית הדין".

לדברי פרופ' חגי, "אכן, כפי שקבע בית הדין, ההודעה על השביתה נמסרה רק אתמול ב-20:00, וזאת יום לאחר הכרזה על סכסוך עבודה. עם זאת, הרי מובן מאליו כי הדבר נובע מהעובדה שהכנסת העבירה את החוק לביטול עילת הסבירות רק בשעות הצהריים המאוחרות, ומכאן לוח הזמנים הדחוק.

"ביטול עילת הסבירות מהווה סכנה אמיתית ומוחשית למערכת הבריאות ולצוותי הרפואה, ואין מדובר בחשש תאורטי. בכוונתנו למצות את מלוא ההליכים והצעדים שעומדים לרשותנו כדי להיאבק ברוע הגזירה".

אילו שירותים עובדים בשירותי הרפואה?

אתמול (ב') הודיעה ההסתדרות הרפואית כי תשבית היום את בתי החולים. המשמעות היא שבתי החולים יעבדו במתכונת שבת וחג, למעט מחלקות המיון ובתי החולים בירושלים. יחד עם זאת, תתקיים פעילות רגילה בחדרי לידה, שירותי דיאליזה, טיפול נמרץ, טיפולים וניתוחים אונקולוגיים וטיפולי IVF.

לפי ההודעה, ההסתדרות תנהל ועדת חריגים לאישור פניות חרף השביתה. בנוסף יפעלו כרגיל: ועדות רפואיות, ועדות הביטוח הלאומי, ועדות להפסקת הריון יתקיימו כרגיל, וכך גם טיפולים וניתוחים אונקולוגיים. לשכות הבריאות ישבתו, וכך גם רופאים בטיפות חלב.

עוד הודיעה אמש ההסתדרות הרפואית כי מרפאות הקהילה של קופות-החולים ישבתו, למעט בירושלים. מי שלא נכללים בשביתה הם: מכוני גסטרו לפעולות שלא ניתן לדחות (אנדוסקופיות), טיפולי יום, אונקולוגיה, סקירות מערכות מאוחרות לנשים בהריון, טיפולי IVF, מכונים קרדיולוגיים ומיום טראומטולוגי. כמו כן מנכ"לים, מנהלי בתי חולים, רופאי צה"ל, משטרת ישראל ושירות בתי הסוהר - לא נכנסים לגדר השביתה.