שנתיים לאחר הזכייה שלה במכרז נימבוס: אמזון משיקה חוות שרתים מקומית

חטיבת הענן של אמזון, שזכתה במכרז הענן הממשלתי היוקרתי, השיקה היום את תשתית מחשוב הענן שלה בישראל • כזכור, מיקרוסופט ואורקל שהפסידו במכרז עתרו לבית המשפט לאחר ההכרזה ובהמשך משכו את הערעור • התשתית תסייע לתהליך הדיגיטליזציה של משרדי הממשלה, הרשויות השונות וצה"ל

חוות השרתים של אמזון בתנובות / צילום: ט. ג. הפקות
חוות השרתים של אמזון בתנובות / צילום: ט. ג. הפקות

חטיבת הענן של אמזון ((AWS), השיקה היום (ג') את תשתית מחשוב הענן שלה בישראל (מה שנקרא גם ריג'ן). החברה הקימה שלוש חוות שרתים מקומיות, בעוד שעד כה, שירותי הענן של AWS התבצעו על גבי חוות שרתים בחו״ל. ההשקה מגיעה כשנתיים לאחר זכייתה של אמזון ב"נימבוס" - מכרז הענן הממשלתי היוקרתי, בו זכתה לצד גוגל קלאוד. שתי החברות נבחרו בזמנו להוות תשתית לתהליך הדיגיטליזציה של משרדי הממשלה, הרשויות השונות וצה״ל, תהליך הכולל מעבר מתשתיות מחשוב מקומיות לענן.

נביא הזעם שחזה את משבר 2008: המהפכה המשפטית היא פצצת זמן
"כשהריבית תרד, תהיה התפרצות, כי ביקוש יש": המנכ"לים של חברות הנדל"ן שומרים על אופטימיות
פסק הדין שמטלטל את ההתחדשות העירונית: כל דייר סרבן ישלם 2.6 מיליון שקל

במחקר שפרסמה AWS, היא מדגישה כי החברה, באמצעות חוות השרתים המקומיות החדשות, מתכננת להשקיע בישראל סכום מוערך של עד כ-7.2 מיליארד דולר עד שנת 2037. לדברי AWS, החל מהיום תתאפשרנה, מלבד לגופי הממשלה והרשויות, גם למפתחים, לסטארט-אפים ולארגוני אנטרפרייז, ואף לארגונים ללא מטרות רווח, הפעלת יישומים מהירה יותר עם אפשרויות רבות יותר, יעילות גבוהה יותר וביצועים משופרים. כמו כן, בנייה של יישומים מבוססי טכנולוגית ענן על גבי חוות השרתים המקומית תספק רמות אבטחה גבוהות יותר, כך לפי החברה.

גוגל קלאוד, שזכתה ביחד עם אמזון במכרז נימבוס, השיקה חוות שרתים משלה כבר בסוף שנת2021, בהתבסס על חוות השרתים של חברת אדג' קונקס בפתח תקווה ועל החווה של סרברפארם וקרן תש"י במושב בני ציון.

המפסידות במכרז עתרו לבית המשפט

כזכור, המפסידות הגדולות במכרז היו מיקרוסופט ואורקל, כששתי החברות אף עתרו לבית המשפט לאחר ההכרזה, אם כי לאחר מכן משכו את הערעור. מיקרוסופט הודיעה כבר בשנת 2020 כי היא מתכננת להקים ריג'ן (תשתית מקומית) בישראל, אך נכון להיום טרם הוציאה זאת לפועל.

עם השקת הריג'ן המקומי של AWS, לחברה ישנם 102 אזורי זמינות ב-32 אזורים גיאוגרפיים. הריג'ינים של AWS מורכבים מ״אזורי זמינות״ (Availability Zones), הממקמים תשתיות במיקומים גיאוגרפים נפרדים ושונים. לריג'ן AWS ישראל (תל אביב) יש שלושה אזורי זמינות, כל אחד ממוקם רחוק דיו מן האחרים, על מנת לתמוך בהמשכיות העסקית של הלקוחות, אך קרוב דיו כדי לספק זמני תגובה נמוכים ליישומים בעלי זמינות גבוהה הממנפים מספר אזורי זמינות.

לקוחות פעילים של החברה בישראל כוללים בין היתר את בנק הפועלים, חד הקרן Wiz, הרשות להגנת הצרכן, מגדל, משרד התחבורה וחברת תנובה.