נביא הזעם שחזה את משבר 2008: המהפכה המשפטית היא פצצת זמן

פרופ' נוריאל רוביני פרסם באתר Project Syndicate טור דעה נוקב נגד המהפכה המשפטית בישראל, בו הזהיר מפני הנזקים הכלכליים של המשך קידום החקיקה • רוביני: "ישראל אולי זקוקה לרפורמות משפטיות, אך שינויים כאלה צריכים להתבצע בתמיכה רחבה, ולא באמצעות רוב צר שנשלט ע"י מפלגות קיצוניות אנטי-דמוקרטיות ותאוקרטיות"

פרופ' נוריאל רוביני / צילום: Reuters, Fred Prouser
פרופ' נוריאל רוביני / צילום: Reuters, Fred Prouser

הכלכלן נוריאל רוביני, שחזה את משבר הדיור שפרץ בארה"ב ב-2008, פרסם באתר Project Syndicate טור דעה נוקב נגד המהפכה המשפטית בישראל, לאחר שלפני כחצי שנה הצטרף לעצומה נגד החקיקה עליה חתמו מאות כלכלנים בכירים.

רוביני הוא פרופסור אמריטוס לכלכלה בבית הספר למינהל עסקים של אוניברסיטת ניו יורק ומייסד סוכנות ייעוץ כלכלית הנושאת את שמו. ב-2009, שנה לאחר פרוץ המשבר הכלכלי, הוא נבחר לאחד האנשים המשפיעים בעולם של מגזין "טיים".

בג"ץ ידון בביטול עילת הסבירות: מה המשמעות של הרכב של 15 שופטים?
שליש מהציבור: זה מה שנתניהו צריך לעשות עכשיו ובדחיפות
כבר לפני 60 שנה: כשראש הממשלה דרש מהיועמ"ש לחקור את יריבו הפוליטי

בפתח הטור הסביר רוביני כי לעצמאות מערכת המשפט בישראל יש חשיבות קריטית, במיוחד מכיוון שאין למדינה חוקה רשמית ומנוסחת. "אחרי הכול, זה מה שהופך דמוקרטיה לליברלית", כתב רוביני, "לא רק בחירות חופשיות והוגנות, אלא גם שלטון החוק, הגנה על מיעוטים ומנגנונים של איזון ובלימה". 

מאומת ה-Start-up לאומת ה-Fall-down

רוביני טען כי "'הרפורמות' שמקדמת הממשלה יהפכו את ישראל בהדרגה לדמוקרטיה א-ליברלית, בדומה לטורקיה ולהונגריה. אם ההפיכה המשפטית תימשך, הנזק ארוך-הטווח לכלכלה עלול להיות כה חמור, ש'אומת ה-Start-up' תהפוך ל'אומת ה-Fall-down', עם תחזיות כלכליות קודרות מאוד".

כדי לתמוך בטענתו זו, ציין רוביני כי בין המתנגדים למהפכה המשפטית נמצא אחד המגזרים הפעילים והמשמעותיים בכלכלה הישראלית - מגזר ההייטק: "חברות ההייטק אחראיות ל-50% מהיצוא, ל-25% מהכנסות המדינה, ל-400 אלף עבודות בשכר גבוה ולמעל 20% מהתמ"ג (כאשר מחשיבים את השפעתן על סקטורים אחרים)".

לעומת זאת, רוביני מציין כי "הגברים החרדים התומכים בקואליציה המכהנת לא משרתים בצבא, לא לומדים מקצועות מדעיים, לא מהווים חלק חשוב מכוח העבודה ובקושי משלמים מסים. בניגוד לכך, הם מקבלים מענקים משמעותיים שתופחים בהתאם לגודל משפחתם".

רוביני התייחס לחברות המקומיות והזרות שמחליטות למשוך את כספיהן מישראל, וטען כי המגמה עלולה לפגוע בקרוב בתחזיות הדירוג שלה: "תוכניות הממשלה נמשלות לפצצת זמן. אם חברות הטק וחברות אחרות יעברו לחו"ל, בסיס ההכנסות של המדינה יצטמק, מה שלא יאפשר לה לעמוד בהמשך העברת המענקים לחרדים".

רוביני סיכם כי "ישראל אולי זקוקה לרפורמות משפטיות. אך כאשר אין חוקה רשמית, שינויים כאלה צריכים להתבצע בתמיכת קואליציה רחבה, ולא באמצעות רוב פרלמנטרי צר שנשלט על-ידי מפלגות קיצוניות אנטי-דמוקרטיות ותאוקרטיות. התקווה היא שהליכוד ומנהיגו, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יזהו שהם חותרים לא רק תחת הדמוקרטיה הישראלית, אלא גם תחת הכלכלה שלה, השוק החופשי, ההון הלאומי והביטחון".