שליש מהציבור חושב: זה מה שנתניהו צריך לעשות עכשיו ובדחיפות

בתום שבוע דרמטי בדקנו, בשיתוף מכון "שילוב", כיצד הסערה המשפטית השפיעה על הישראלים • מה הציבור חושב על מכתב המילואימניקים ועל שביתת המגזר העסקי, והאם הוא מתכנן להוציא כספים מישראל • המסקנה הגורפת: הציבור מצפה משני הצדדים להידבר, ובדחיפות • סקר גלובס

הציבור מצפה מהקואליציה והאופוזיציה להיכנס למשא-ומתן / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
הציבור מצפה מהקואליציה והאופוזיציה להיכנס למשא-ומתן / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

איך בדקנו ולמה?

הסקר של מכון המחקר "שילוב", בראשות ישראל אוליניק, נערך בקרב 502 גברים ונשים, בני 18 ומעלה, במדגם ארצי, אקראי ומייצג של תושבי מדינת ישראל, במסגרת סקר ייעודי אינטרנטי, באמצעות מערכת סקרים ממוחשבת. הסקר בוצע בתאריכים 25-26.7.2023, מתוך פאנל גולשי האינטרנט iPanel. טעות הדגימה המרבית למדגם היא 4.4% + -. יש לציין כי חלק מהגרפים אינם משלימים ל־100%, מאחר שהנתונים הבודדים עוגלו על מנת שיהיו נוחים יותר להצגה.

לביצוע הסקר נבחר מכון "שילוב", בין היתר על רקע העובדה שהוא אינו מבצע סקרי מנדטים ואינו עובד עבור פוליטיקאים. הקפדנו על כך מתוך רצון להגביר את אמון הציבור גם בסקר הזה וכדי לנטרל טענות על הטיות פוליטיות. כל הסקרים שאנחנו מבצעים בגלובס כוללים גם את החברה הערבית וכך גם בסקר זה. מפאת מורכבות השאלון ואורכו, תורגמו השאלות גם לערבית.

4 תובנות של הסוקר

ביקשנו מישראל אולניק, מייסד בעלים ונשיא מכון המחקר "שילוב" לספק כמה תובנות לגביו. הנה הן:

1הציבור רוצה פשרה מכל סוג שהיא: הנושא עולה פעם אחר פעם בכל שאלה, בכל נוסח ובכל פילוח ציבורי שהוא. נושא הפשרה דומיננטי בקרב מי שמגדירים את עצמם מצביעי ימין שמאל ומרכז.

2רוב בציבור לא מקבל את החוק שעבר: רק רבע מהציבור תומך בביטול עילת הסבירות באופן מוחלט. יש רוב למתנגדים לתיקון החוק משיקולים מהותיים או מחשש שמדובר בצעד ראשון בשרשרת מהלכים שיפכו את ישראל לדיקטטורה. אם מוסיפים למתנגדים את מי שתומך בצורך לצמצם את עילת הסבירות אך מתנגד לחוק כפי שעבר בנוסח הנוכחי שלו, הרי שיש לנו רוב מוחלט של מתנגדים. המגמה הזו משתקפת גם בעובדה שבקרב מי שמגדירים את עצמם מצביעי ימין 44% תומכים בחקיקה באופן מוחלט.

3הציבור מגובש יחסית בדעותיו: אנחנו רואים כי שיעור האנשים שהשיבו "לא יודע" נמוך ביחס לסקרים אחרים שביצענו בעבר בנושאים אלו, וגם ביחס לממוצע הכללי הנהוג. את מידת המעורבות הגבוהה יחסית של הציבור ראינו גם בהיענות הגבוהה יחסית להשיב לסקר זה.

4מרכיב החשש בציבור מהמצב משמעותי וחוצה מגזרים: אנחנו רואים ששליש מהחברה החרדית (33%) מודאג מהקרע בעם. כמעט פי 2 מהחילונים. בקרב החברה הערבית, רבע מהציבור (25%) חוששים שישראל תהפוך לדיקטטורה ורק 6% מודאגים מהקרע בעם.

פרופ' רבקה כרמי: "רופאים שנשלחו להתמחות בחו"ל לא רוצים לחזור לישראל"
אלוף (במיל') יעקב עמידרור: "האיום בסרבנות יפגע בצה"ל. ישראל תצא מהאירוע חלשה יותר"
בכירי המשק התייצבו בחזית של מאבק פוליטי. האם התופעה פה כדי להישאר?