כרית הביטחון של האוצר שהפכה לקופה קטנה לכספים קואליציוניים

הממשלה אישרה השבוע תוספת של 145 מיליון שקל לתקציבי המוסדות התורניים בגלל "טעות חישוב", והבטיחה שהצעד לא יוביל לקיצוץ רוחבי • אלא שבזמן שקופת הרזרבה ממשיכה להתרוקן, באוצר נערכים גם לאפשרות של קיצוץ נוסף

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

ביום ראשון אישרה הממשלה תוספת של 145 מיליון שקל נטו לתקציבי המוסדות התורניים. בסביבת רה"מ בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' מיהרו לנסות להקטין את האירוע. טענו שם שהכספים, שעיקרם מיועדים לישיבות חרדיות ומימון לאברכים, יגיעו מיתרות של קיצוץ רוחבי שנעשה בפברואר, ולא יצריכו קיצוצים נוספים. זוהי אולי אמת, אבל לא כל האמת.

מתחילת השנה נערכו שני קיצוצים רוחביים "למימון צרכים קואליציוניים", 3% בפברואר ועוד 1.5% באפריל, וכן הוכרזו עוד כמה נוספים שטרם יצאו לפועל.

עם אישור תקציב המדינה הוקצה סכום של כמיליארד שקל לשנת 2023 כרזרבה למקרה שיתממשו סיכונים שונים, שישפיעו לרעה על קופת האוצר. הסיכון המרכזי שנלקח בחשבון היה תרחיש שבו קק"ל לא תעביר למדינה סכום של כ-1.5 מיליארד שקל שהיו במחלוקת.

לבסוף הסכום התקבל, אבל במקום להחזיר את הכספים אל משרדי הממשלה, שהקיצוצים הרוחביים פגעו להם בתוכניות העבודה - הוחלט להשתמש ב"קופת הביטחון" הזו להעברת עוד ועוד כספים קואליציוניים. בחודשים קודמים כבר נלקחו מהקופה כ־300 מיליוני שקל למימון דרישות המפלגות הקואליציה. כעת, יישארו ברזרבה זו ל־2023 סדר גודל של 500 מיליון שקל מתוך מיליארד שקל - ועוד כחצי מיליארד בשנת התקציב הבאה. אלא שבינתיים, עוד סיכונים פיסקאליים אחרים מתממשים.

בפברואר, אז נקבעה הרזבה, עדיין לא היה ידוע שהריבית תגיע לרמה כה גבוהה, וכמובן שקשה היה לחזות אז מה שיקרה לשער השקל על רקע החקיקה המשפטית של הממשלה. מגמות כלכליות אלה ואחרות מעמיסות על תקציב המדינה, שמסתמך על הרזרבה המדוברת כדי לערוך את האיזונים. האם הכסף שבתוכה יספיק, אחרי שחצי מהסכום נשתה על ידי הפוליטיקאים? התשובה כרגע לא ברורה, אבל באוצר כבר לוקחים בחשבון אפשרות שיידרש קיצוץ רוחבי נוסף.

נגיע לקיצוץ רוחבי שלישי בתוך שנה?

ואם בסעיף הזה לא יידרש קיצוץ רוחבי, ייתכן בהחלט שה"פלאט" יגיע מכיוון אחר. בסמוך לאישור התקציב בממשלה בפברואר, הבטיחו נתניהו וסמוטריץ' עוד כמה הבטחות עתירות תקציבים לראשי מפלגות יהדות התורה ועוצמה יהודית, השרים יצחק גולדקנופף ואיתמר בן גביר.

כל אחד מהם קיבל התחייבות לתוספת של רבע מיליארד שקל בכספים קואליציוניים, שעדיין לא עברו. כרגע, כאשר אנחנו נכנסים לחודש השמיני של השנה, כלל לא בטוח שיישארו די כספים למטרות אלה. המשמעות יכולה להיות אחת משתי אפשרויות מרכזיות: קיצוץ רוחבי נוסף מכלל משרדי הממשלה, שלישי מתחילת השנה, כדי לממן מענק לאברכים שדורש גולדקנופף ותקציבים למשרד הנגב והגליל עליו חולשת עוצמה יהודית - או לחלופין, אי עמידה בהתחייבויות מול השותפים הקואליציוניים, דבר שעד כה התקשו מאוד לעשות בממשלה הנוכחית.

קיצוץ רוחבי היא פרקטיקה נהוגה יחסית באוצר, גם אם לא נפוצה כמו בממשלה הנוכחית. הפעם, הקיצוצים מיועדים בעיקר לטובת תוכניות מגזריות, שלא כוללות את הציבור הרחב, ולפי אזהרות קודמות של האוצר, הם עלולים לפגוע בשוק התעסוקה ובצמיחה.