בשל "טעות חישוב": 164 מיליון שקל נוספים יועברו למוסדות תורניים

את ההצעה הניח שר האוצר בפני הממשלה בשל דרישות קואליציוניות • בסביבת סמוטריץ' מתעקשים: מדובר ביישום החלטת ממשלה קודמת שלא תדרוש קיצוץ נוסף

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

שרי הממשלה אישרו העברת תוספות בסך של כ־164 מיליון שקל לתקציב התמיכה במוסדות התורניים - כך בהתאם להצעת ההחלטה שהניח שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', על שולחן ישיבת הממשלה השבועית. הכספים יועברו בעקבות דרישות קואליציוניות מטעם המפלגות החרדיות ומפלגתו של סמוטריץ', הציונות הדתית.

ההחלטה, תחת השם "יישום הסכמים קואליציוניים והסכמים פוליטיים בעלי משמעות תקציבית", נוספה בשעה מאוחרת במוצאי השבת. היא כוללת כמה סעיפים משמעותיים במיוחד למפלגות החרדיות: הסעיף הראשון עוסק בהגדלה של 164 מיליון שקל עבור "תמיכה במוסדות תורניים", כך ש־79 מיליון שקל ישומשו להגדלה ישירה של התמיכות, 51 מיליון שקל עבור הגדלת מספר תלמידי הישיבות ו־15 מיליון שקל עבור תלמידי ישיבות מחו"ל. כמו כן, הממשלה תקצה 19 מיליון שקל עבור מדרשות לבנות, מוסדות תורניים בעוטף עזה וישיבות המעודדות שירות צבאי. העלות התקציבית לקופת המדינה, לאחר התחשבנויות, תעמוד על 145 מיליון שקל מתקציב 2023.

סעיפים אלו מעלים את סך הכספים הקואליציוניים לשנת 2023 בלבד למעל 5.8 מיליארד שקל, זאת על חשבון קיצוץ רוחבי בכלל משרדי הממשלה שנראה שכבר בוצע. לדברי גורמים המעורים בנושא, נפלה טעות בחישובים של אגף תקציבים באוצר ביחס לתרגום ההסכמים לשורת הסכום שאושרה בממשלה, מה שדרש תיקון בממשלה. כבר ב"ליל הממשלה", הם אומרים, הוחלט לבצע קיצוץ רוחבי כדי לממן זאת. עם זאת, החלטה זו מגיעה בסתירה מסוימת להנחיה של סמוטריץ' לבכירי האוצר מהשבוע שעבר, בה ביקש לשמור על הרזרבות התקציביות ולרסן את ההוצאות ככל הניתן.

"ליל הממשלה" הוא הכינוי לישיבת הממשלה הלילית שמתרחשת לקראת סגירת התקציב והעלאתו להצבעה בכנסת, בו סוגרים את פרטיו הסופיים. נראה שבשל חוסר תקשורת בין משרד החינוך למשרד האוצר, שני המשרדים חישבו את התמיכות למוסדות התורניים בצורה שונה - מה שהוביל לפער שעכשיו הממשלה מעוניינת לסגור.

סבסוד נוסף לאוטובוסים

נושא נוסף שמעסיק את משרד האוצר הוא מניעת התייקרות התחבורה הציבורית בישובים באשכולות חברתיים נמוכים. כדי לממן זאת, הממשלה החליטה לקצץ ב־35 מיליון שקל בתקציב הרשות לפיתוח כלכלי־חברתי של המגזר החרדי. הרשות נועדה בין היתר ל"לייזום וגיבוש החלטות ממשלה לקידום חברתי כלכלי של המגזר החרדי". כלומר, שילוב חרדים בכלכלה תוך התחשבות במאפייניהם הייחודיים.