הממשלה תאשר תוספת תקציבית של 164 מיליון שקל למוסדות תורניים

את הצעת ההחלטה הניח שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בעקבות דרישות קואליציוניות מטעם מפלגת הציונות הדתית והמפלגות החרדיות • העלות התקציבית לקופת המדינה, לאחר התחשבנויות, תעמוד על 145 מיליון שקל מתקציב 2023

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: מיכל פתאל
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: מיכל פתאל

שרי הממשלה צפויים לאשר היום (א') העברת תוספות בסך של כ-164 מיליון שקל לתקציב התמיכה במוסדות התורניים - כך עולה מהצעת ההחלטה שהניח שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', על שולחן ישיבת הממשלה השבועית. הכספים יועברו בעקבות דרישות קואליציוניות מטעם המפלגות החרדיות ומפלגתו של סמוטריץ', הציונות הדתית.

שליש מהציבור: זה מה שנתניהו צריך לעשות עכשיו ובדחיפות
בכירי המשק התייצבו בחזית של מאבק פוליטי. האם התופעה תימשך?
יעקב פרנקל בקפלן: "השמדת ערך גדולה תוך זמן קצר"

לפי ההצעה, 79 מיליוני שקלים יועברו להגדלת היקף התמיכה לישיבות ולכוללים, ועוד 51 מיליוני שקלים יוזרמו עבור גידול במספר תלמידי הישיבות בשנת 2023. בנוסף, יוקצו עד 19.5 מיליון שקל למימון הלימודים במדרשות לבנות, ולהגדלת התמיכה במוסדות תורניים ביישובי עוטף עזה ובמוסדות תורניים המעודדים שירות צבאי. ולבסוף, עוד כ-15 מיליוני שקלים ינותבו לתוכניות לימוד תורה לתלמידים בעלי אזרחות זרה.

העלות התקציבית לקופת המדינה, לאחר התחשבנויות, תעמוד על 145 מיליון שקל מתקציב 2023. לפי הממשלה, המקור למימון התוספות לתקציבי המוסדות התורניים אמור להגיע מיתרות של קיצוץ רוחבי שכבר בוצע בפברואר האחרון. באותה עת, בליל אישור תקציב המדינה בממשלה, קוצצו תקציבי כל המשרדים ב-3% כדי לממן את עלות ההסכמים הקואליציוניים עם הסיעות השונות.

הצעתו של סמוטריץ' להגדיל את התמיכות במוסדות התורניים לא הופיעה בסדר היום המקורי של ישיבת הממשלה שהתפרסם לציבור, ונוספה בשעה מאוחרת במוצאי השבת. ההחלטה להוציא 145 מיליוני שקלים נוספים מתקציב המדינה לצרכים קואליציוניים מגיעה בסתירה מסוימת להנחיה של סמוטריץ' לבכירי האוצר מהשבוע שעבר, בה ביקש לשמור על הרזרבות התקציביות ולרסן את ההוצאות ככל הניתן.

בתוך כך, הוחלט על הסטת 35 מיליוני שקלים מתקציבים שיועדו לטובת הפיתוח הכלכלי בחברה החרדית, לטובת הגדלת הסובסידיה לתחבורה הציבורית. זאת, כדי למנוע את ההתייקרות שתוכננה במחירי כרטיסי הנסיעה.